Hej,

Sitter och tittar på entrepenörer som kan renovera badrum. Har plockat säkert 10-15 namn från olika badrums/kakelleverantörer. Försäkringsbolaget godkänner utan SV, men höjer självrisken ifall det inte är "fackmannamässigt utfört".

Det jag noterat är att nästan samtliga är med i BKR (Bygg & Keramikrådet) men inte i SV (Säker Vatteninstallation).

Någon som vet hur det här kommer sig och varför?

Dom är inte rörmokare! Ring en riktig rörmokarfirma som fixar rören och en firma som gör resten.

Skulle vara trevligt, men badrumsrenoveringen har som krav att det ska vara totalentreprenad (BRF regler). Så jag är lite låst med att ta in undisar 1-och-1 utan övergripande ansvar.

MDIST MDIST skrev:
Skulle vara trevligt, men badrumsrenoveringen har som krav att det ska vara totalentreprenad (BRF regler). Så jag är lite låst med att ta in undisar 1-och-1 utan övergripande ansvar.
???

De flesta BRF:er har som krav att om man gör en renovering att det ska finnas någon som är huvudansvar med gällande försäkring. Det har att göra med att om något går fel, så ska det finnas en motpart. Du kan klart göra flera projekt, men om de går ihop så kan det bli lite problem.

Men den ordinarie frågan är kvarstående. Jag blev lite förvånad att så många rekommenderar någon utan Säker Vatten installation. Så jag undrar väl om det finns någon anledning till det här.

Säker vatten är för VVS-montörer, BKR för platt- och mattsättare. De flesta badrumsfirmor passar väl in i den senare kategorin...

Ja det är väl det jag inte riktigt fattat hur de tar helentreprenad då och inte har VVS-cert. Men blir ändå rekommenderade?

Är Säker Vatteninstallation så dyrt?

För dom tar väl in ett vvsbolag som har sv och lämnar cert på det, precis som om ett byggbolag tar in en elektriker på en totalentreprenad

Låter som ett rimligt tänk. Ska kolla det med dem.

• Gilla
Peter_Henry
  • Laddar…
MDIST MDIST skrev:
Låter som ett rimligt tänk. Ska kolla det med dem.
Säker vatten är en kommersiell aktör som skapat en "egen" standard för hur VVS "ska" monteras. Det finns absolut inga myndighetskrav på att följa deras anvisningar. Det går att göra utmärkta och godkända installationer utan dom. Men sanningen att säga så finns det mycket vettigt där :-)

Det kostar pengar för företagen att få använda sig av godkännandet, många tycker att mervärdet är litet.

Vad innebär "godkänd" om det inte är SV?

MDIST MDIST skrev:
Vad innebär "godkänd" om det inte är SV?
Det är inte tydligt skrivet som en instruktionsbok. Lagar kan inte (som Plan- och bygglagen) förorda någon speciell konstruktion eller varumärke. Det ska uppfylla gällande normer som anges i lagarna och det är tillverkarna som ska se till att materialet uppfyller lagens villkor. Och montörens uppgift är att följa monteringsanvisningar så att det blir en godkänd och fackmannamässigt utförd konstruktion.

Det är lite förenklat gången. SV tar upp deras egen syn på hur man ska uppnå det, långt ifrån alla som kan anses vara ok (och att det kostar pengar)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Aha, tack för upplysning. Det verkar som att det finns lite blandade åsikter om SV och att det är en intresseorganisation

Men om bostadsrätts föreningen kräver det så är det väl bara att gilla läget. När vi renoverar badrummet så tog mattläggarna in en rörfirma. Så allt gick via mattfirman. Jag har för mig att de la på 10% på rörfirman faktura. På så vis kan du få firmor som lever upp till föreningens krav och totalentreprenad samtidigt.

Krilleman
MDIST MDIST skrev:
Aha, tack för upplysning. Det verkar som att det finns lite blandade åsikter om SV och att det är en intresseorganisation
Visst är det så. Säkervatten är ett vintsdrivande företag. Att bli auktoriserad kostar ganska mycket pengar.

Men organisationen har några tunga poster bakom sig, även försäkringsbolag.

Saxat ur branschreglerna:
Branschregler Säker Vatteninstallation är ett kvalitetssystem som är framtaget av VVS-företag tillsammans med myndigheter, försäkringsbolag och tillverkare av VVS-produkter för att minska risken för vattenskador, legionellatillväxt, brännskador och förgiftning.

Hur som helst är regelverket offentligt (bra att läsa igenom för alla hemmaskruvande VVS:are) och kan laddas hem här:

http://www.sakervatten.se/branschregler/branschregler-20161

Företaget "Säker Vatten AB" går dock som tåget. Här är lite info:

Diagram som visar Säker Vatten AB:s ekonomiska resultat över tid, inklusive nettoomsättning och årets resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.