Byggahus.se

Tveksam badrumsrenovering

1. B
    Medlem · 82 inlägg

Blackfield

Medlem
    Jag flyttade nyligen in i en hyreslägenhet och vid inflyttning såg jag att tapet var vågig på en vägg bakom vilken badrummet ligger. I badrummet ser jag sen att kakelfogar är spruckna och att det finns hål som ej är fuktspärrade.
    Renovering påbörjades nu i veckan och igår såg jag att de satt in en ny kopplingsdosa och dragit två elrör ner till golvet. Jaha tänkte jag och väntade till idag med att se vad de ska göra av detta. Såg även att de trådar som gick till strömbrytaren till lampan var sånna papperslindade från meddeltiden. När jag kom hem idag såg jag att de gjutit golv över elslangarna och tänkte då att de hade tänkt installera elektrisk golvvärme. Elen i övrigt verkar vara från trettiotalen men det som bekymrar mig mest är att det saknas jordfelsbrytare. Som jag jag har förstått det måste det finnas jordfelsbrytare för att sätta in elgilvvärme i badrum och denna ska provbelastas vid tre stadier i i installationen. Jag träffade sedan på de som utför jobbet och det visade sig vara vaktmästaren och hans två medhjälpare som inte talade svenska. Jag fick höra att de satt dit golvvärmen och förstod på dem att det var de som dragit trådarna. Att de med största sannolikhet inte har våtrumsbehörighet bryr jag mig inte om så mycket då jag inte äger lägenheten utan mest vill kunna flytta in igen. Det som bekymrar mig dock är golvvärmen, vilken jag när jag frågade om det fick höra att den inte skulle kopplas in förrän jag flyttar för att kunna höja hyran för nästa hyresgäst. Jag har hört att folk har dött av golvvärme där jordfelsbrytare saknas. Jag tänker att vilken elektriker skulle i framtiden vilja koppla in en elgolvvärmeslinga han eller hon själv inte satt dit? Är det ens lagligt? Vem ligger ansvaret för detta på i så fall? Hur kan jag försäkra mig om att det inte finns någon fasledare dragen från min elcentral till termostaten sen när det är klart? Måste installationen dokumenteras för att få tagas i bruk?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vid ombyggnad ska allt som har med el att göra bytas till i dag godkänt materiel , inte lämna kvar bommulsisolerade ledningar , sedan det med 2 rör till golvet fö el-Gv är ett för termostat och ett för Värmekabeln , det finns inga genvägar för att inte ha JFB på el-gv , det är ett måste Det som kan vara ett aber här , är att förlägga V-kabel så ska man vara elektriker och inget annat , att då en vaktis och någon annan gör det , är ett klart fel .
    Att det inte finns el fram till GV är nog svårt att få kläm på , utan att se det ,
    Något som har kommit mer och mer numera vid renovering av badrum av fastighetsägaren är följande
    De plockar bort radiatorer och sätter in GV , som kopplas in på HG:s mätare , vips så har det blivit en sak som HG får betala för att värma Badrummet , fastän värmen ska ingå i hyran ,
    men det pratas det tyst om , ska det vara riktigt ska GV gå på fastighetsmätaren , men det vill dom inte , för det är en kostnad och nu har dom bollat över den till HG
    Om du funderar lite så kanske det finns någon i din omgivning som är förtrogen med EL och kan hjälpa dig se efter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.