H
hempularen: [citat] Det finns iofs. inget krav på att ledningen skall sticka ut 100mm. Vid nydragning brukar VVS montören låta rör eller slang sticka ut 100mm, de har en regel om det. Men det är för att lämna bra marginal för den slutliga monteringen av väggenomföring. Om du gör en renovering som innebär att bef. väggenomföring måste bytas ut, så är det återigen din renovering, inte
13 svar · 2,7k läst
P
Petter Lindblad: Spolfunktionen på vår vägghängda toalett har slutat att fungera. Av någon anledning trycker luften i slangen till spolknappen inte tillbaka knappen till ursprungsläge efter spolning. Det gör att toaletten endast kan spolas genom att lyfta bottenventilen varpå tanken tömmes. Vi har försökt få hjälp av vår lokala Comfort-butik att ta reda på ursprunget till fixturen (den är ca. 10
0 svar · 2,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Ingen orsak :) Lycka till med badkarsköpet!
4 svar · 1,1k läst
T
tank77: Fäst det med vanlig klammerpistol eller skruva fast det med montageskruv och ja du måste fästa nätet annars kommer du att få goa problem när du flyter:p
1 svar · 4,1k läst
GoForIt
GoForIt: Den tar upp begränsade ojämnheter. Ibland kan t.ex. underliggande gamla tapetskarvar synas i släpljus. Filten suger mycket färg, så räkna med 3-4 strykningar.
3 svar · 3,0k läst
J
jkbpower: Är det nån som har koll på det här med flytspackel/betong och hur man primar. Har flytspacklat badrumsgolvet och där det ska vara fall så skrapade jag och där blir ju ytan grov. Har nu testat att limma våtrumsfolie med hidroflex på två ställen på golvet. På ena stället är det slät yta och på det andra skrovlig yta. På båda ställen limmade jag 2 bitar folie.Ena har primer. På
3 svar · 2,7k läst
·
F
Fred vom Jupiter: Jag tror det förekommer att både snickare, rörmokare, murare och plattsättare gjuter igen efter uppbilade och bytta golvbrunnar. Förvarna plattsättaren och be honom fixa det så går det säkert bra. Han har garanterat gjort det förut.
6 svar · 1,2k läst
S
senmathal: Efter att ha ersätt ett gammal knöligt plankgolv med spånskiva 22 + 12 mm har det uppstått en liten glipa mellan golv och vägg. Golvskivorna går inte inte särskilt mycket under gipsväggen då inte utrymmet är så litet att en skiva täcker på bredden. Nu undrar jag hur jag på bästa sätt ska fylla igen glipan. Vi ska ha våtrumsmatta och mattläggaren vill helst inte ha någon glipa
0 svar · 1,6k läst
A
AG A: Som jag har förstått saken, så riskerar nu fukt att tränga in i skrubben där du har VVB. Det bör gå att täta inifrån skrubben, men svårt att säga utan bild. Hursomhelst tycks det inte utgöra någon större risk för fuktskada. När det gäller tröskel och runt dörr och fönster, beror det lite på om det är våtklass 1 eller 2. Mig veterligen finns det inga helt klara regler för
7 svar · 1,5k läst
H
hempularen: Observera att du måste kontrollera att tätskiktet får monteras på pappgips, det styrs av tillverkaren av tätskikt.
10 svar · 25,8k läst
M
mlkjhr: [citat] Just därför har man INTE råd!
12 svar · 10,9k läst
·
L
Lars48: [citat] Vackert ! Hur byter man en sån stol ? eller är det bara locket man ska byta !
61 svar · 34,1k läst
·
S
senmathal: Höjdskillnaden blir i stort sett densamma då jag tänkt använda 12 mm spånskiva. Det blir på övre gränsen med fallet ändå. Om jag nu inte höjer upp brunnen lite till. Jag har använt Purus 300 monteringsplatta. Ville egentligen ha den nyare varianten, 2014 men dom hade inte den hemma. Hur som helst får det nog bli spån ändå. Jag har ett antal hål som ska tas upp i den för diverse
26 svar · 13,8k läst
D
Dunderhake: Tack för bra svar! det blir nog så att jag gör som ninos förslag, låter enklast:)
9 svar · 6,6k läst
M
MrBoes: Allinug, tack för input, får se vart vi hamnar i slutändan med belysningen, alla beslut går att ändra på :) Thomas, Nope, ingen källare. Det blir till å lirka fram rören ur väggen, koppla på nya och köra fram dessa utanpåliggande, bör fungera helt ok. Ska sätta mig på golvet i rummet ikväll med en kopp kaffe och visualisera och låta fantasin flöda fritt, känner på mig att det
17 svar · 12,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jag är ganska säker på att man kan kapa de horisontella profilerna för att få till rätt bredd. Jag har monterat två stycken sådana duschväggar i två olika hus, och det är inte möjligt att de skulle ha passat bredden direkt. Men minnet börjar bli lite suddigt :o
9 svar · 5,0k läst
·
M
Matte_W: Frågor kvarstår så projektet har fått ligga på is (börjar bli rätt läge nu). Tar gärna emot synpunkter så vi kan nå klarhet nån gång. Badrummet ligger på marknivådelen av bottenplan, den "torra" delen i suterränghus. Golvet är urgrävt, fyllt med makadam, isolerat med frigolit, golvvärme installerat och gjutet betong. Med dessa goda förutsättningar överväger jag att strunta
6 svar · 10,9k läst
·
T
Tosse: Det finns liknande skrivningar om fel i varan i köplagen som reglerar överlåtelser av bostadsrätter. Den stora skillnaden är att ansvarstiden är 2 år jämfört med 10 år enligt jordabalken.
6 svar · 2,5k läst
L
Ludde76: För min del blir det zon 3 så då kanske de e lungt då.......
3 svar · 1,5k läst
Krilleman
Krilleman: Peter_B77 är aspirant på posten som "årets trådlyft" Dock är det inga vinstpengar inblandade... :wow:
15 svar · 5,9k läst
·
Charlie2
Charlie2: Uppdatering. Dåligt av mig men så här blev det. Första gången jag lade klinker själv. Lite ojämnt men helt ok. [bild] Väggar målade med våtrumsfärg på gipsväggarna samt silikat på de murade. Elen för fläkt dragen. [bild] Klart. Fungerar alldeles utmärkt och vi är nöjda. Men slutsatsen är att det ändå är mycket jobb med så litet wc/dusch och dyrast är ju vvs och el. Allt
22 svar · 9,3k läst
·
J
jnse: Finns det någon WC-stol i Sverige som förutom att "skicka ut vattnet" upptill, runt ringen man sitter på, även spolar nertill i stolen (under vattenytan)? Som den här, där ringen är så spolar den ut vatten. [bild] Såna WC-stolar hade dom i Thailand och dom fungerar ju betydligt bättre än de vi har här hemma, även med mindre mängd vatten.
4 svar · 1,5k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Kostnaden för badrumsflytten beror ju helt på egna arbetsinsatser och val av material. Att helrenovera ett mindre badrum (allt genom firma) kan kosta mellan 80 och 180 papp. Ska man dessutom flytta väggar får man säkert lägga till 60-80, med alla ytskikt och lister.
2 svar · 7,6k läst
A
AcidSleeper: Tack för svaren. Tror jag gör en försöksskiva med kakel och klinker samt olika fogfärger.
8 svar · 5,3k läst
·
O
oceanis: Det har inget med att det har förbjudits utan handläggningstiderna hos kemikalieinspektionen tar längre tid än normalt, som allting numera på våra myndigheter. Därför har det gamla godkännandet hunnit gå ut men tydligen har man börjat processen så det kommer att börja säljas igen. Den svagare lösningen som säljs till konsument säljs redan och jag tror att Boracol 10 också säljs
7 svar · 11,3k läst
C
coren123: Tack alla för svar. Det faktiska måttet på plattorna är 30x60 och 29,7x59,7. Det bästa alternativet är kanske att ha offset sättning så man inte ser den diff som blir?
6 svar · 2,6k läst
D
danlin: [citat] Hur löste ni detta?
3 svar · 10,2k läst
·
S
senmathal: Är det bara då man använder klinker som spacklet måste vara minst 13 mm tjockt vid tunnaste stället vid golvbrunnen men när man har matta kan man gå ner ändå till kanten på plattan? Fick för mig att spacklet alltid måste vara minst 13 mm men det vara kanske fel. När golvläggarmedhjälparen var hit idag och tittade så pratade vi om fallet mot brunnen just i duschörnan. Det finns en
1 svar · 2,4k läst
J
Jörgen Ö: [citat] Ett par spruckna plattor som i Ts fall är sällan ett problem att få bort utan att skada tätskiktet.
25 svar · 10,3k läst
·
H
hempularen: Du kan ju öppna dosan och titta. Brukar sitta en eller två skruvar på locket. Se men inte röra är då mottot.
11 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.