Hej!

Vi har dörrar till vår dusch med klart glas. På dessa bildas snabbt kalk- eller tvålavlagringar eller vad det nu kan vara. Det ser ut som frost eller att det har blivit kvar spår efter vattnet.

Har försökt med nästan alla de medel som det tipsats om i tidigare trådar: Cillit Bang Kalk & Smuts, Ättika, ångtvätt och skrubbat oss fördärvade.

Men avlagringarna går inte bort!?

Vi pratade om att man kunde låna eller köpa en polermaskin och helt enkelt polera bort avlagringarna. Är det någon som har tips på vad som skulle kunna fungera?

Tack på förhand
Lovisa

L
Att polera med de avlagringar som du säger repar nog glaset rätt bra , kalk är otroligt hårt ,
har du provat med citronsyra + vatten , citron är basiskt

Hittade detta nedan på Familjeliv.se

Testa ättika! Det är det bästa mot kalk. Är det lösa delar (typ proppar till handfat etc) så kan man koka upp grejen i ättika och vatten. På väggen Kan du testa att övningar ren ättika (24%) och blanda ut det med diskmedel och stryka på. Diskmedel används för art det ska fastna. Låt värka minst 20 minuter, om du har möjlighet så spraya på lite ättika med en blomspruta under tiden det är på väggen, så så det liksom alltid håller sig blött! Sedan tar du ättika, diskmedel och vatten på en grov svamp och gnuggar bort det samtidigt som du spolar av den.

Hoppas att det kan hjälpa

Hade exakt samma sak. Provade allt möjligt utan resultat. Sen köpte jag medlet Duschan på rusta som var helt suveränt! Efter två behandlingar och en fönsterskrapa så såg de helt nya ut! Bäst av allt var att en flaska kosta typ 30kr och räcker hur länge som helst!

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
BirgitS
L Liteavvarje skrev:
har du provat med citronsyra + vatten , citron är basiskt
Citronsyra är surt, absolut inte basiskt.

A Addelin skrev:
Sen köpte jag medlet Duschan på rusta som var helt suveränt!
Duschan är en blandning av citronsyra och tensid, dvs. rengörings/diskmedel:
http://www.herdins.se/badrum/duschan__133#prodfact
Men för att få ett pH på 2,5, som Duschan har, krävs det en stark blandning av citronsyra.

Redigerat:
  • Gilla
Dellbrant och 1 till
  • Laddar…
Jag har också klarglas vid duschen och vattnets hårdhetsgrad är 18-20. Glaset är fortfarande fint efter drygt 12 år. MEN glaset rakas med skrapa efter varje duschomgång; ibland med liten sprut av ättika blandat med ett par droppar diskmedel och vatten.

Jag tror inte man kommer ifrån den dagliga skrapningen om man inte vill ha det problemet du har. Att skrapa glasväggen och kaklet tar mindre än en minut (jag vet - bråkar med barnbarnen ).

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.