25 039 läst ·
23 svar
25k läst
23 svar
Regelavstånd i duschutrymme vid kakelsättning
Tack för svaren. Om jag tolkar svaren rätt så går det att kakla med cc 600 på en vägg i Norge men här krävs cc450. Eftersom det redan finns reglar med cc 600 får det i så fall bli cc300. Gör det ingen skillnad om man lägger de nya våtrumskivorna ner och på så vis får man ett kryss med det gamla? Då får jag nog i alla fall välja våtrumsmatta för att slippa riva i väggen och meka med extra reglar.
Skräm inte upp TS med olika varianter nu och regelböcker som i vissa fall är överkurs och verkar förändras hur det blåser , , jag har gjort mitt med 60/60 dubbel gips för 20 år sedan och tätskikt enligt dåtida regler ( fast jag smörjde 3 ggr i duschen lite överkurs enligt dåtida ) men håller än idag , inga rörelser i fogarna och kaklet sitter kvar , har ett trähus som knäpper vid stora tempvariationer , att det skulle röra sig med 3 skivor på 60/60 , är nog en kraftigaste laget att framföra , då bör det nog bli ett jordskalv på 6
Det är klart TS det är du som bestämmer och avgör , men troligtvis finns fler på forumet som gjort på samma sätt som jag och inte har problem
Det är klart TS det är du som bestämmer och avgör , men troligtvis finns fler på forumet som gjort på samma sätt som jag och inte har problem
Mitt problem är att jag tänker göra nytt och då bör man givetvis ha reglerna klara och följa dem. Min dusch-toa verkar vara i toppkondition rent tätningsmässigt och inga svullnader i tätskiktet finns. Det är av rent estetiska skäl som jag skall bygga om. Frågan med golvbrunnen kvarstår. Tror ni jag kan fixa det själv?L Liteavvarje skrev:Skräm inte upp TS med olika varianter nu och regelböcker som i vissa fall är överkurs och verkar förändras hur det blåser , , jag har gjort mitt med 60/60 dubbel gips för 20 år sedan och tätskikt enligt dåtida regler ( fast jag smörjde 3 ggr i duschen lite överkurs enligt dåtida ) men håller än idag , inga rörelser i fogarna och kaklet sitter kvar , har ett trähus som knäpper vid stora tempvariationer , att det skulle röra sig med 3 skivor på 60/60 , är nog en kraftigaste laget att framföra , då bör det nog bli ett jordskalv på 6
Det är klart TS det är du som bestämmer och avgör , men troligtvis finns fler på forumet som gjort på samma sätt som jag och inte har problem
Medlem
· Västmanland
· 60 inlägg
Jag skulle rekommendera att du river ned befintliga skivor, kontrollerar så att du inte har någon fukt bakom, kompletterar med reglar (räcker med 45*45) mellan befintliga så får du cc300. Sen skruvar du antingen vanlig gips på det eller 15 plyfa + vanlig gips. Kolla så det tätskikt du tänkt använda fungerar med vanlig kartonggips.
Fördel att ha plyfa bakom när du ska skruva upp saker på väggarna, annars måste du veta vart du ska kortla.
Mvh Johannes
Fördel att ha plyfa bakom när du ska skruva upp saker på väggarna, annars måste du veta vart du ska kortla.
Mvh Johannes
Jag hittade en tråd om detta. Tack för stöttningen.Z zsimpey skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-golvbrunn.141906/
Jag väljer nog golvmatta från Tarkett i hela utrymmet med väggmatta i duschutrymmet och så utanför duschen så vävar vi och målar. Det blir bättre fall och flyt med en matta tror jag. Inga foger som stoppar. Skall flytspackla upp ett lagom fall. Bilder kommer när vi är klara till våren. Innan dess har vi andra projekt.
Klicka här för att svara