5 948 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Problem vid kapning av klinker
Jag ska lägga ett 30x30x1 cm klinkergolv av märket lhådö uptown mint.
Jag köpte hem en begagnad rejäl kakelskärare av märket Sigma som jag trodde skulle klara av att kapa dom här plattorna utan problem.
Nu har jag testat på 2-3 plattor och inte lyckats få ett enda rakt snitt.
Det är första gången jag försöker kapa plattor så jag vet inte om det kan vara bristande teknik som är orsaken?
Se bilder nedan, det här är den bästa kapningen jag lyckades få till.. Oftast blir det som syns i bild 1, totalt misslyckat.
Jag har testat att ritsa en gång (bestämt och stadigt tryck) samt ritsat flertalet gånger på samma skåra.
Förloppet nedan är resultatet av att ha ritstat flertalet gånger och sedan bestämt tryckt ned knäckaren.
Jag ska testa att byta ut skärtrissan om det kan vara den som är slö?
Någon som varit med om liknande?

Jag köpte hem en begagnad rejäl kakelskärare av märket Sigma som jag trodde skulle klara av att kapa dom här plattorna utan problem.
Nu har jag testat på 2-3 plattor och inte lyckats få ett enda rakt snitt.
Det är första gången jag försöker kapa plattor så jag vet inte om det kan vara bristande teknik som är orsaken?
Se bilder nedan, det här är den bästa kapningen jag lyckades få till.. Oftast blir det som syns i bild 1, totalt misslyckat.
Jag har testat att ritsa en gång (bestämt och stadigt tryck) samt ritsat flertalet gånger på samma skåra.
Förloppet nedan är resultatet av att ha ritstat flertalet gånger och sedan bestämt tryckt ned knäckaren.
Jag ska testa att byta ut skärtrissan om det kan vara den som är slö?
Någon som varit med om liknande?
Plattorna är nog lite för tjocka för en sådan kap , det är en kakelkap och inte för tjock klinker ,
klinker måste sågas helst med vattenmodell , även där finns problem , kan vid genomgång på sista mm hoppa ur en flisa eller brytas så det blir en grad
klinker måste sågas helst med vattenmodell , även där finns problem , kan vid genomgång på sista mm hoppa ur en flisa eller brytas så det blir en grad
Nej, en sådan skär man klinker med utan problem och TS klinker är inte för tjock då man kan skära klinker upp till 20 mm.L Liteavvarje skrev:
Som sagt det krävs en bra teknik för att nyttja en sådan skärare men ibland kan man råka ut för klinker som är helt omöjlig att knäcka rakt då den vill gärna "sticka" sista biten. Beror på att plattan är så hårt bränd att där blir spänningar i den och då är den bästa lösningen men den tråkigaste att skära plattorna med vinkelslip istället.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 141 inlägg
Den kapen funkar nog , inte specielt proffsig , har en typ sådan själv , men det går sakta att skära , och går inte något bra att kapa vinklar med , men gör ju inget bara dom går av , kommer nog att skvätta och spruta lite vatten om den , sedan det med vad Johan Gunverth skrev , inte helt fel för att inte få fnas i slutet av kapen
Medlem
· Blekinge
· 12 183 inlägg
Jag har kört med vinkelslip an skåra på 2-3 mm och sedan knäckte jag utan problem. Var dock inte samma typ av klinker. Det tråkiga är att det dammar så in i fänkål.
Klicka här för att svara