S
Stadsfiskalen: Håller på att slutföra ett mindre badrum där vi ska montera en dusch. Vad ska man satsa på? FM Mattsson Venado eller Elbe 1S. Varför jag väljer någon av dessa är för att de har högre vattenflöde än de flesta andra, 12 liter i minuten. Samtidigt finns ingen plats för takdusch eller liknande. Har ni någon erfarenhet av dessa?
0 svar · 608 läst
E
einde: Beställt en excentrisk nippel från 125-100, hoppas den kommer att passa :) Annars är det tillbaka till några av de första alternativen igen.. [bild]
5 svar · 4,2k läst
·
E
Eolind: Jag har precis låtit renovera ett badrum i vår villa där nu dusch och badkar delar golvbrunn. Fallet fungerar utmärkt förutom att det är en klinkerplatta nära golvbrunnen som är lite felvinklad vilket medför att det bildas en kant på ett par mm i en klinkerfog. Detta gör i sin tur att det samlas en liten pöl vatten där efter dusch som inte kan rinna bort utan som helt enkelt måste
0 svar · 1,3k läst
·
MmeMim
MmeMim: @Gammelnörden! Jag hittar inte Landtmannabyggnader 1890-94 som du nämner. Heter boken så? Är det en skrift?
14 svar · 6,9k läst
·
PellePeps
PellePeps: Jag röstar på alt 2
18 svar · 4,2k läst
·
S
Sandwich11: Nä det känns ju inte kul att ha det så här men samtidigt känns det inte som nån hög risk att det kommer springa läck.. Vattenstänk är obefintligt mig veterligen. Det är ju mer om en koppling börjar läcka tänker jag.. Får nog låta det vara som det är.. Tack för synpunkter i alla fall :)
6 svar · 2,3k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: När jag gjorde badrummet i min gamla lägenhet så var toaletten ca 180x170. Såg likadant ut som ditt med allt längs samma vägg. Där gick stammen ut i duschen, men det var inga problem med att klara höjder. Blev spegelvänd mot det förslag jag gav. Om det är lättbetong i väggen så är det lätt att flytta dörren så att wc och dusch kan vara på högra sidan = kortare stam till
20 svar · 4,8k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Så är det. Fläkteffekten ökar väsentligt ju närmre duschen den kommer. Din placering är nog den sämsta tänkbara. Staffan
7 svar · 10,4k läst
·
S
SBH: [citat] är det våtrumsspackel för golv så funkar det.
3 svar · 3,6k läst
·
Tingis
Tingis: Primar man för att spacklet ska fästa?
9 svar · 1,4k läst
J
JoFoJ: [citat] Vi behåller arbetshörnan som den är, tänker att man kan ha en bokhylla i hörnet alt. på väggen framför skrivbordet. Badrummet blir inte lika bra annars tyckte arkitekten. De andra synpunkterna har vi lagt in, har lagt in ritningarna i en annan tråd :)
8 svar · 2,1k läst
·
C
creepah: Tack för tipset Emil, dessvärre är det ingen tätning på själva fläkten, men nu har jag köpt en tillhörande stos till den o där finns det tätning. :)
2 svar · 1,9k läst
anders07
anders07: Ja, det är nog LIP (eftersom det är gult). Det ser ut som om han tagit bort det försiktigt och inte kommit ner till tätskiktet så det ska då inte vara något problem. Svårt att se från bilderna men det ser inte ut som om tätskiktet (det gula) är skadad någonstans och då är det ingen fara.
2 svar · 2,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: :thumbup: Toppen!
10 svar · 4,9k läst
·
S
Stjarnfall16: Toppen - tack för snabbt svar! :thumbup:
4 svar · 1,1k läst
J
Jörgen Ö: [citat] Ja varför inte, vill du ha den ovanpå räcker det ju att den inte rör sig i sid el längled.
7 svar · 1,5k läst
Vallentun
Vallentun: Jag kommer slå bort den nuvarande betongen, ca 110mm. Jag funderar på vad jag ska lägga i botten i facken och hålen som skapas, facken mellan balkarna är ca 1 m2 stora. Ska man lägga en 4mm Skriva, gjuta typ 45mm med armering. Sedan isolera upp till ca 100mm och sedan lägga golvvärme, gjuta betong en gång till och sedan avsluta med flytspackning?
3 svar · 1,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det ser ju onekligen ut som limmade delar!
6 svar · 1,1k läst
·
Stefan N
Stefan N: Som ovan sa så lossnar det inte utan anledning, ganska solklart är det mer problem än bara lite släpp.
15 svar · 3,2k läst
·
ecb182
ecb182: Håller med om att det bästa om du inte vill renovera nu är att måla plastmattan. Var beredd att bättra färgen efter något år, det kan bli repor som visar underliggande färg när man drar saker över ett sånt golv. Badrummet måste du ju för övrigt räkna med att renovera. Någon verkar ha satt in någon sorts kabinbalja i duschen, det är nog smart för att kunna använda badrummet
4 svar · 7,8k läst
·
R
Ragganof: Teknos har en slätväv tydligen. Annars finns det våttapet. Nordsjö kommer med en halvblank våtfärg innom kort. Men matt i badrum kan du glömma
1 svar · 4,3k läst
M
munge: Jag dammar av den här gamla tråden. Snyggt på bild, men hur bra blir det att kapa plattor så här? Ser det "kapat ut"? Blir det vassa kanter? Vi vill helst köra 20x20 men är lite oroliga att det inte blir bra vid golvbrunnen.
6 svar · 6,9k läst
D
daniel_ra: Hej Jag är i planerna att bygga ut mitt hus för att få ett större badrum och sovrum. Då huset redan idag ligger ganska nära grannens tomt så kan jag inte bygga ut huset tillräckligt för att lägga det nya badrummet helt i tillbyggnaden. Om jag nu vill ha ett så stort badrum som jag önskar tvingas jag förlägga badrummet med en del i tillbyggnaden och en del i det befintliga huset.
0 svar · 1,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: Jag antar att "central" är samma sak som fördelarskåp. Dom stora tillverkarna kör nästan uteslutande med tjockare varianter än 70mm.
4 svar · 2,6k läst
P
peteng-1: Intressant fråga! Val av badkar är snart aktuellt för mig så det kan vara bra att höra andras åsikter. Har man utrymme kanske man kan lyfta badkaret så att man kommer åt avloppet. Badkaren tycks väga runt 50-60kg så det klarar man på 2 personer. Mitt val står mellan helgjutet eller tassbadkar.
1 svar · 5,1k läst
·
H
hempularen: Jag hjälpte en släkting för några år sedan. I källaren på deras nyköpta hus fanns det en elradiator, termostatvredet hade hängt sig, gick inte att vrida alls. Jag skruvade isär, hade väntat mig någon sorts mekaniskt fel. Och fattade inte riktigt vad jag såg. Hela termostaten verkade vara inkapslad i någon sorts hölje av cementliknande material. Tills jag insåg att dte var inget
23 svar · 7,5k läst
·
H
hempularen: Det går att fästa väldigt tunga saker i en träskiva. Borra igenom kaklet, förborra lite försiktigt i skivan med klenare borr, inte rakt igenom skivan, fyll hålet med silikon, och skruva. Borra inte något hål rakt igenom skivan. Det är viktigt att skruven inte bara puttar silikon framför sig i hålet, silikon skall helst följa med skruven in och pressas mellan skruven och träet som
2 svar · 1,2k läst
S
sunqan: Mattan är dagens tätskikt! Om du limmar och mattan inte tål limmet, eller om den inte har tillräcklig vidhäftning mot väggen, kan det hela sluta med att skivorna välter. Då har du ett oanvändbart badrum och ingen garanti och risken är att ditt försäkringsbolag undrar hur du tänkte.
6 svar · 5,7k läst
F
ferlin75: Blir nog så här: Vitt kakel 20x40, ingen bård utan väggen bakom duschen blir helt i mosaik el nån annan roligare kakelvariant.
5 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.