Badrum
tobbbias: Tank77 : jag hade gärna betalat honom för att göra all putsningen men han är så upptagen så han tyckte jag kunde göra det själv... :P ska bli spännande att få domen till veckan. Första gången jag putsar. Jag har väl hittat på en ny taktik/teknik varje gång jag gjort en ny yta.. :S nu senast använde jag 90 procent rivbräda, 2 procent blomspruta och 8 procent spackelspade :D
hempularen: Ok, de pelare jag har sett har legat an mot väggen.
Satsuki: Spontant känns planlösningen konstig och ogenomtänkt. Provisorisk på något sätt, att tvättdelen är väldigt stor och toalettdelen jätteliten och intryckt i en liten alkov, och dessutom blir det konstigt att direkt mötas av en vägg mitt i rummet. Varför inte sätta väggen närmare tvättdelen och låta duschen vara mot toaletten? En dusch är ju inget konstigt i ett badrum, men jag
NetNut: Nej, det där hade jag inte godkänt. Normalt sätter man rörhållare som håller upp rören och förhindrar att de ligger emot som i ditt fall. Tycker inte att det är fackmannamässigt gjort dels med tanke på saknad av upphängning, dels på att man inte monterat täckbrickor för att dölja plastkittet på ena sidan och hålen på andra sidan. Passande täckbrickor finns här:
Paul-Staffanstorp: Jag kan inte se några problem mer än att det ska hålla men har du öppet väggarna ändå så hade jag trots allt fällt in korsningar för det tar ju uppe mycket större laster.
Jörgen Ö: Du är dessvärre inne på helt fel tankar! Mattan är ej godkänd att lägga klinker på, dels är mattan isig för gammal, och det är inte alla nya mattor som är godkända för att fungera som tätskikt för klinker eller kakel. Ska du göra detta så finns inga genvägar, då du ska nog tänka om, dessutom gör du rätt kan du även flytta brunnen så den ligger i duschen och inte som nu
BirgitS: [citat] Vet ju inte hur just ritningarna i den här tråden är gjorda men man kan göra en hel del i Ikeas ritprogram oavsett om man ska köpa prylarna från dem eller någon annan. http://www.ikea.com/ms/sv_SE/rooms_ideas/splashplanners.html
chisbur: Oklart hur man annars skulle fäst gängorna om man inte skruvat? Men som sagt, jag vet inget om detta, det vore mest skönt att veta om loppet är kört innan jag ber om offerter för att göra om allt.
Ragganof: Det är mindre arbete med matta än plattor, vi lägger inte så himmla mycket plattor, men generellt tar vi 2.5 gånger så mycket för det gemfört med matta. Med plattor så lägger vi matta först, så mer änn dubbelt upp mad arbete.
richardtenggren: Kanske funkar med emaljlack? Ser ju inte ut som porslin?
Krilleman: Ska du ha några vattenrör/avlopp uppdragna i väggen så är det ett bra läge att göra detta nu! :thumbup:
Krillew: Ja den är värd att kolla upp, för och se om cisternen sitter fast. den ser bra ut. Jag har sänt en fråga till en tillverkare i England för att se om dom har lösning för mig. Flera av dom har ju stativ för duschblandaren så den kan "stå" på golvet och inte sitta på karet. Ev om dom har något som går att anpassa så man kan få till ett stöd för tanken. Man vill ju att det skall
Raymoon: Ja, men vad ska du göra då? Ganska bra med en fläkt i badrummet, oavsett vad alla lagar/regler säger. Gör det bästa av situationen..
BirgitS: En del av dem är kedjor med flera butiker så de kan finnas i Göteborgstrakten också. Om du på någon av deras webbplatser hittar något intressant och just den inte finns i Göteborg kan du ju höra dig för om leverantör så kanske kaklet distribueras via någon annan butik också. Det blir väl rätt dyrt att frakta kakel till ett helt badrum.
hempularen: Hur stort är avståndet från väggen, jag tycker det ser ut som den fortfarande är lite långt ifrån väggen.
BirgitS: Jag skulle byta plats på högskåp och handfat för det blir lite inklämt när högskåpet är omgivet av en vägg och ett skåp som skjuter ut framför det. Dessutom blir det mer plats för att komma i och ur duschen. Tänk på att det behövs lite fritt utrymme på gångjärnssidan av en lucka för att det ska gå att öppna lite mer än 90 grader så att det går att stoppa in inredningen
Allmänobildad: Tänk på att det kan vara bra att komma åt att koppla in vatten och avlopp innan man ställer maskinerna på plats
Stefan1972: Anledningen till att man ofta spacklar är ju inte för att man måste eller för att det är bättre utan för att byggnationen går snabbare. Följer man ditt resonemang vill du ha allt perfekt in i minsta detalj och det är inte ett dugg ovanligt. Problemet är då att man måste bygga med en oerhörd noggrannhet från start, kontrollmäta fjorton gånger och gjutningen ska vara 100% och allt
Andreas G: [bild] Tack för svar! Testar med bilden igen. Det känns som att de har missat något faktiskt, bara skönt att få lite kött på benen innan diskussionen börjar. Som sagt är det svårt att fånga på bild, men jag upplever det som vågiga mönster och det känns när man drar med handen på mattan. De har ju som sagt ställt in en byggfläkt precis där de största vågorna är, kan det vara
Nightlow: Nån som vet vad som gäller när det kommer till tätskikt? duger våtrumsfärg på väggarna om jag har en duschkabin och ett spabad? eller måste det vara "riktigt" tätskikt på vägg när man har duschkabin? om jag tänker mig att det bara blir ett spabad, vad gäller då ang tätskikt? då finns det ju ingen indraget vatten i rummet utan en "badtunna" fylld med vatten, då måste det ju
Tingis: Tack för tipset! Det blir till att jämna av med vattenpass så det blir rakt och fint :) Har beställt montagestöd till golvbrunnarna då det är vertikala brunnar som går rakt genom plattan. På så vis kan jag justera in höjden på brunnen direkt! [bild]
klaskarlsson: [citat] Då har jag lärt mig ngt nytt :) Dom verkade slänga runt eternit lite varstans på den tiden :/ Men så länge man inte tar sänder plattorna är det nog inget problem att demontera själv ? /K
Stadsfiskalen: Håller på att slutföra ett mindre badrum där vi ska montera en dusch. Vad ska man satsa på? FM Mattsson Venado eller Elbe 1S. Varför jag väljer någon av dessa är för att de har högre vattenflöde än de flesta andra, 12 liter i minuten. Samtidigt finns ingen plats för takdusch eller liknande. Har ni någon erfarenhet av dessa?
einde: Beställt en excentrisk nippel från 125-100, hoppas den kommer att passa :) Annars är det tillbaka till några av de första alternativen igen.. [bild]
Eolind: Jag har precis låtit renovera ett badrum i vår villa där nu dusch och badkar delar golvbrunn. Fallet fungerar utmärkt förutom att det är en klinkerplatta nära golvbrunnen som är lite felvinklad vilket medför att det bildas en kant på ett par mm i en klinkerfog. Detta gör i sin tur att det samlas en liten pöl vatten där efter dusch som inte kan rinna bort utan som helt enkelt måste
MmeMim: @Gammelnörden! Jag hittar inte Landtmannabyggnader 1890-94 som du nämner. Heter boken så? Är det en skrift?