B
Om tråden egentligen ska vara i ventilation får mod ändra.

Har ingen badrumsfläkt i varken källaren eller på entréplan (1-plansvilla). Tänkte sätta in en badrumsfläkt. El finns redan förberett men hur fanken ska jag få till monteringen av en fläkt med rund anslutning, typ Pax/Fresh i dessa fyrkantiga eternitkanalerna? För att göra det hela ännu svårare är såklart kanalen placerad i ett hörn.

Någon som har en idé på hur jag löser det smidigast/bäst? Badrummet är renoverat med ny plastmatta 2015 så att riva i badrummet är uteslutet. Kanalen är 15x15 cm.

• Fyrkantig eternitkanal i takhörn avsett för ventilation i en renoverad badrumsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker att du borde kunna föra in ett plaströr i rätt dimension i kanalen och montera fläkten. Sen får du snygga till det. Är kanalen hel?

• Gilla
Bob-TheBuilder
  • Laddar…
L
Kolla in på varuhusen det finns fyrkantiga med samma funktion som den du talar om och bricka för det , sen om fläkten inte kommer i mitten har ingen betydelse , hålet är 15X15 och fläkten är 10 rund , då har du 5 kvar kvar att knuffa ut diagonalt , har satt upp någon sån, fick faktiskt såga lite på fläktens fyrkant , men det fungerar

• Gilla
Bob-TheBuilder
  • Laddar…
B
H Hammarfall skrev:
Jag tänker att du borde kunna föra in ett plaströr i rätt dimension i kanalen och montera fläkten. Sen får du snygga till det. Är kanalen hel?
Jag har tänkt den tanken. Och jag hittade en beskrivning från en gammal tråd här där någon gjort precis så. Satt i ett runt spirorör i eternitkanalen och sen tätat runt med fogskum. Men frågan är, är det "rätt" att göra så? Jag tror att kanalen är hel men det är lätt kollat för den går rakt upp på vinden och genom taket.

L Liteavvarje skrev:
Kolla in på varuhusen det finns fyrkantiga med samma funktion som den du talar om och bricka för det , sen om fläkten inte kommer i mitten har ingen betydelse , hålet är 15X15 och fläkten är 10 rund , då har du 5 kvar kvar att knuffa ut diagonalt , har satt upp någon sån, fick faktiskt såga lite på fläktens fyrkant , men det fungerar
Jag letade och letade efter en med fyrkantig anslutning men hittade inget! Har du någon du kan länka till hade det varit snällt.

B Bob-TheBuilder skrev:
Jag har tänkt den tanken. Och jag hittade en beskrivning från en gammal tråd här där någon gjort precis så. Satt i ett runt spirorör i eternitkanalen och sen tätat runt med fogskum. Men frågan är, är det "rätt" att göra så? Jag tror att kanalen är hel men det är lätt kollat för den går rakt upp på vinden och genom taket.
Rätt och rätt. Det är mindre fel än att behålla kanalen när man ändå renoverat badrummet.

• Gilla
Bob-TheBuilder
  • Laddar…
L
Har för mig att det finns på bauhaus flera sorter www.bauhaus.se och sök badrumsfläkt samt scrolla

• Gilla
Bob-TheBuilder
  • Laddar…
B
L Liteavvarje skrev:
Har för mig att det finns på bauhaus flera sorter www.bauhaus.se och sök badrumsfläkt samt scrolla
Se där! Hittade en på Pax hemsida. Pax Chinook. 1500 riksdaler finns den att hitta på diverse hemsidor. Och anslutningen sitter inte i mitten utan ute i hörnet så förmodligen blir monteringen perfekt och kommer dölja den ursprungliga eternitkanalen. Blir viktigt att täta ordentligt bara så att luften går rätt men det är nog så det kommer bli. En blandning mellan din och Hammarfalls tips. Rör genom befintlig kanal och en fyrkantig fläkt så att det hela blir snyggt och prydligt.

Man kan alltid lita på byggahus :D

• Pax Chinook ventilation på vit bakgrund, anslutning i hörnet, för byggprojekt.
    Skapa konto
  • Teknisk ritning av en Pax Chinook väggfläkt med måttangivelser, sett från framsida, sida och ovansida.
    Skapa konto
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
B
Inget bygge är på riktigt om man inte stöter på något problem :D

Tydligen har de satt dit för stort ventilgaller utanpå eternitkanalen. Tur att det äldre paret som bodde där innan oss knappt använt badrummet på första våningen. Det kommer ju massvis med fukt in i bjälklaget till vinden. Dessutom drar kanalen ner en massa luft när köksfläkten är igång, ingen frånluft där inte.

Eternitkanalen är alltså 10×10 och jag får precis in ett ventilationsrör. Sen får jag täta så gott det går med fogskum och silikon för att få en tät kanal ut.

Men det där kommer göras om mer permanent inom snar framtid. Eternitkanalen verkar inte vara fastsatt så att man behöver bryta loss något och frigöra en massa damm så det blir ett helt nytt rör hela vägen inom, kanske till sommaren.

• Öppet ventilgaller i tak som visar en gammal eternitkanal klädd i damm och smuts, indikerar underhållsbehov.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.