M
Hej
Vi har köpt en bubbelbadkar begagnat lite spontant och tanken slog mig aldrig att detta ska ju ha ström, vilket vi inte har. Den enda el vi har draget i badrummet är till ett el element. Antar att det suttit en tvättmaskin på det uttaget förut. Det är en sån där dosa, vet inte vad dom heter. Hur gör vi nu undrar jag? Ska ringa elektrikern på måndag men nu undrar jag om man kan dra el till ett bubbelbadkar i efterhand eller om vi måste göra en retur på badkaret?

Visst går det att dra fram el till bubbelbadet i efterhand. Det är bara en fråga om hur besvärligt det är. Så mycket mer går inte att säga så här långt. En faktor är hur mycket ström som badet behöver. Det brukar i vilket fall vara lämpligt med en egen (ny) gruppledning från elcentralen till ett bubbelbad, men om det inte kräver så mycket effekt kan möjligen anslutningsdosan till elementet nyttjas om den sitter bra till. Om den är matad av ett infällt rör kan det gå att komplettera med fler trådar vid behov, då behövs ingen ny utanpåliggande ledning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.