Badrum
Fairlane: Det var den del du länkade till ovan på Rynkabyrör. 205 kr + frakt Det tog max 10 minuter att byta, inklusive att stänga av och slå på vatten och tappa upp en hink för att ställa in flödet. Busenkelt. Jag tror att min mamma skulle fixat det
cellostar: [citat] Kändes ju inte riktigt så. Men så härligt det ska bli att försöka få tag på en målare nu på sommaren. Kanske får vi ta ett bad lagom till jul iaf.. :/
Krypstocken: tsck, tanken slog mig, bra att ngn mer har gjort det :-)
f91jsw: Finns ett medel som heter Kalkosan som är koncentrerad kalklösare. I princip samma sak som Ajax, Cilit etc fast koncentrerat och mycket billigare. Kan köpas på ICA/Coop.
Alexander Moser: Nja har inget tillgängligt precis nu men det spelar ingen roll nu ändå, redan gjutit in golvbrunnen😅
Thullen: Ska man läsa försäkringsbreven så som fan läser bibeln så är det mer eller mindre såhär: Försäkringen täcker skador på badrum mm och närliggande struktur, under förutsättning att det är fackmannamässigt och regelriktigt byggt, MEN blir det en vattenskada så är det i regel inte fackmannamässigt utfört. Så det spelar ingen roll vem som utfört arbetet, är det inte
Stefan1972: [citat] jag tror nog att du behöver öva mer med munstycket istället. Riskerar du att förstöra mattan så värmer du nog för mycket eller så rör du inte på det hela och börjar svetsa.
Karolina Andersson: ok, tack, ser ut att bygga 60 cm - det är ju rätt kort som sagt.
Hojte: [citat] Aha då kan du ju iaf göra så att slangen hänger uppe och sen ta nåt och snurra runt 😛
Krilleman: Jag förstår din tanke, men kaklet är fortfarande inte en del av tätskiktet. Jag tror säkervatten har missat att lägga till Fig 3.6.2b till min markerade text. För på just 3.6.2b är fixturen en variant av prefabricerad enhet. Men det är ju inget fel att kakla bakom heller. [bild]
Thomas_Blekinge: Förutsättningarna: Allt vägg och golvmaterial ska ut. Badrummet är på 5.5 mm2 och ska även innehålla TM och TT. Finns källare under som erbjuder fri rördragning (det är härligt med källare!!!). Toa, dusch, allt ska flyttas och kräver nya VVS-anslutningar. Så blev det: Rivning och golvskivning av Bassem från Syrien, allt vitt, 11000 kr efter ROT. Blev perfekt. El: material 11700
Spikfarmor: Isolering av grunden vet vi inget om. Vad jag förstår av besiktningsprotokollet står huset på betongplatta för det talas om plastmatta limmad på betongplattan i badrummet. För övrigt finns dränering runt huskroppen på utsidan. Vad et är för golvvärme vet vi inte. Försöker lägga upp några bilder på hur det såg ut innan vi flyttade in. Bild 1: Grund med rör mot gatan. [bild]
Stadsfiskalen: [citat] Det låter onekligen högt.
BirgitS: Egentligen borde du kolla med styrelsen om det är tillåtet att duscha direkt på mattan. För om mattan är från 80-talet, som det ser ut som, så har den passerat sin tekniska livslängd och det är inte längre säkert att den håller tätt för så mycket vatten som det blir när man duschar direkt på den utan man behöver badkar eller duschkabin.
Patrik Lidstedt: Skippa golvgips och låt den som spacklar bygga med spackel! Och vanlig gips på väggarna duger gott!
henrikbergman86: Ska snart kakla mitt badrum. Funderar på vad jag ska ha för kakel. Tänker mig en fondvägg längst in i badrummet av glasmosaik. Har tittat på Höganäs Golden Line. Skulle gärna vilja se bilder på era badrum med just den mosaiken. Gärna turkost.
f91jsw: Glabete har ett helt system för limning av olika saker på kakel, bl a rörklammer. Finns i välsorterad bygghandel eller kakelbutiker, eller att beställa på nätet.
Christer Tamm: Tack för era synpunkter, skall ta med i budget att riva ut allt och börja om. Priset på huset är bra annars.
seniorkonsult: Det väsentliga är ju att det är rätt tätskikt och lutning mot brunnen. Sedan är det ju olika regler beroende på ombyggnadsår.
dthompa: Ska jag vara ärlig så förstår jag inte varför ni lägger massa tid på det nu? Svara bara enkelt att ni bestrider deras krav. Sen får dom isf dra det vidare. Vi pratar om ett badrum som är 21 år gammalt. Om dom tar det vidare då kan ni lägga tid på att leta lagar och så för att ha ett bra försvar. Men just nu är det enkelt, bestrid och avvakta. Ni behöver inte leta fram något nu
michibus: glömde skriva i den tråden att det även fanns en dusch i badrummet och vet inte hur man ändrar. :screwy:
santa_cruze: Ingen golv värme det sig åt sig fukt så då hade det blivit ännu värre, Paul du som verkar vara kakel sättare vad rekommenderar du göra på resterande källar golv? Annan klinker färg och fog, måla,epoxy golv?
Klabbarparn: Har ni använt handfatet? Är bilden på avloppsanslutningen från handfatet ner i golvet? Jag tänker om ni har använt handfatet och det inte är riktigt tätt i anslutningen under handfatet så rinner det ju vatten nerför röret och ut på golvet...?
Fixarjon: Hej, Ska fästa ett fristående tvättställ på en marmorskiva. Behöver borra ett hål för bottenventilen. Skulle ni endast våga fästa tvättstället med bottenventilen och fog? Eller ska man ta lim också? Jobbigt bara om man måste ta isär det ;)