Krilleman
Krilleman: Du ser ut att ha äran att äga en "tarkett golvbrunn grön". ;) Sidan 11 här: https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2015/04/gamla_golvbrunnar-3.pdf [bild]
8 svar · 3,6k läst
·
K
Krypstocken: Ja kanske det, jag satte tätskiktet själv( gick åt skogen), räknar med att hantverkaren river och gör rätt
4 svar · 4,1k läst
·
J
Johve: Jag bifogar en skiss på hur dragningenser ut
5 svar · 9,4k läst
·
T
Tosse: Du har en förhöjningsring. Alltså en påbyggnasdel som man sätter i brunnen. Ska täta med en o-ring mellan brunnsflänsen och förhöjningen. Förhöjningsringen ska tryckas ned ordentligt så att den snäpper fast i brunnsflänsens spår för klämring. Tror inte att det går att avgöra från bilden om just det är rätt gjort eller ej. Sen ser det ut som att manschett tittar fram under
28 svar · 11,4k läst
·
Patfa85
Patfa85: Mina är utan fasade kanter och 5x20. Köpte 5m2 använde ca: 3 och jag såg inte en skråma på en enda, så det var nog bara fabrikationsfel på förra ”satsen”. Kör på:ok:
3 svar · 4,3k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Jag har ingen aning, men "det var bättre förr"?! Och det finns massor med konstiga installationer där ute i världen som man kliar sig i huvudet när man ser...
7 svar · 1,3k läst
H
hempularen: Man får kanske skilja på primer och tätskikt. Det är två olika saker. Primer har man för att förbättra vidhäftningen vid plattsättning. Där skall du absolut följa tillverkarens föreskrifter, tillverkaren av fix som du sätter plattorna i alltså. Utan primer så suger underlaget för mycket vatten ur fixblandningen, så att den inte härdar ordentligt i övergången mot väggen. Det
3 svar · 5,6k läst
·
H
hempularen: Om det är avtal på löpande räkning så får man betala för de timmar och material som faktiskt använts. Men om man fått en uppskattning (som jag tror din offert skall tolkas som) så får inte fakturan överstiga uppskattningen med mer än 15%. Oavsett hur mycket som faktiskt gick pt. Du har rött till en specificerad faktura så att du kan bedöma om timmarna och material stämmer.
9 svar · 2,2k läst
F
Flaska: TS har nog redan kommit förbi detta stadie men med facit i hand skulle jag inte gjort som jag gjorde, dvs vika upp golvfoliet på vägg. Mycket mekigare att få det bra. Ca 15 cm breda remsor som man kör 10cm upp på vägg och 5cm ut på golvet. Sedan låta torka ordentligt för att köra folie på golvet och limma skarven mellan utvik och golvfoliet med keraseal eller liknande. Det hade varit
7 svar · 7,5k läst
·
Gammelnörden
Gammelnörden: Sökte på "new england style bathroom" på pinterest och fick de här exemplet med kalkstensgolv. [bild]
5 svar · 2,8k läst
·
L
LenaLena70: [citat] Tack, många frågor och projekt på gång... målning, invändigt och utvändigt , ny uteplats , mm
8 svar · 1,8k läst
·
H
hul: då antar jag att dom är under mark? då är de ju verkligen inget problem. Men du kan vara lugn, de går fint. Beställer du betong från betongstation informera att du vill ha vinterbetong och ska du blanda själv så köp vintercement. Är du osäker lägg liggunderlag/isolering/cellplast över plintarna
3 svar · 14,9k läst
S
seniorkonsult: [citat] Om fästen är limmade är det ju ok!
11 svar · 36,7k läst
·
K
KjellTimell: Inte omöjligt att man blandat i asbest i murbruket, mellan stenarna. Men omöjligt att svara på utan en analys. Men så länge du inte skall göra åverkan på väggen eller materialet så finns det inget att oroa sig för.
3 svar · 4,9k läst
·
H
Hedlund_87: Hej. Tänkte fråga om hur jag ska göra. Håller på att renovera ett badrum. Har 600cc mellan golvreglar så därför har jag byggt en blindbotten, plastat och ska sedan gjuta upp 150mm med eps betong till ovankant regel. Nu kommer min fråga om golvbrunnen. Det blir en så kallad väggnära och nu har jag kortlat fast brunnen och undrar om det är rätt? För att även sen gjuta fast den med
0 svar · 2,3k läst
·
S
skutten11: Då får du fråga vad för lim du ska ha ,lämpligt att fråga en riktig kakelfirma och inte på varuhuset , tror inte det går bra med vanligt fix
5 svar · 1,9k läst
Kapustin
Kapustin: Hej, Jag håller på att renovera ett badrum(betongväggar) som tidigare varit kaklat cirka 2 meter upp från golv, och därefter varit målat sista 40cm. Jag undrar nu om jag måste riva ner det gamla skiktet av "färg" innan jag kan kakla på nytt. Det verkar vara spackel, tätskikt och färg som det består av och det sitter som attan. Kör med en diamantslip på en vinkelslip och det kommer
0 svar · 1,2k läst
Kapustin
Kapustin: Hantverkaren kom och tittade och tyckte inte att det var något att oroa sig för. Eftersom han godkände det så blir det på deras försäkring om någonting händer. Jag fyllde i med flytspackel i springorna och därefter flytade jag som vanligt.
4 svar · 901 läst
·
H
hempularen: Så länge proppskåpet sitter mer än 120cm från duschen, så är det kanske inte helt fel, enligt de skrivna reglerna. Men så finns generalklausulen om sunt förnuft. Man får inte göra en sådan installation idag, enligt reglerna skall alla ledningar till ett badrum skyddas av jordfelsbrytare, även ledningar som passerar i väggarna förbi badrummet. Och vi får väl anta att ledningarna
3 svar · 4,4k läst
F
filip01: [citat] Tack, jag vet ibland så blir det så :) [citat] Ok, perfekt. Tack! Golvbrunnarna då? Hur skall fallen vara för att de skall vara godkända?
3 svar · 2,6k läst
·
S
Stefan1972: Inte tror jag det där beror på nå sättningar i huset. Ser mer ut som lite för lite silicon och sen har det helt enkelt torkat isär och släppt bara..
13 svar · 12,1k läst
·
Z
ZipLock: Lyfter en gammal tråd. Jag har tröttnat på att göra rent kakelfogarna i duschen med tandborste och funderar på en ångtvätt. Någon som kan rekommendera en bra maskin för det användningsområdet?
29 svar · 66,0k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Jag undrar hur stort problem det är egentligen? (för fastighetsägare alltså, att försäkringsbolag vill ha ner antalet till noll är ju självklart) Är det någon människa som sitter på statistik, så man kan avgöra om det verkligen är ett vanligt problem? Om man ska ta rapporten här https://www.byggahus.se/badrum/stora-skillnader-fuktsakerhet-olika-vatrumskonstruktioner på
69 svar · 37,2k läst
·
swealp
swealp: [citat] Blä, just därför jag gillar GU-10 mer. Men nu är det försent för vår del tack vare vår elektriker. mvh
12 svar · 3,1k läst
K
Krypstocken: Enig, så långt är det följt till punkt och pricks, kanske skall förbli så. K
2 svar · 606 läst
K
kungcoopa: [citat] Tack för svar! Nu gjorde du mig lite lugnare. Har nog tyvärr en sjuklig rädsla för fuktskador därav mina frågor här. Det är troligtvis rörelsesprickor då jag har samma typ av sprickor mellan vägg/tak i övriga rum. Dessa har jag dock fyllt igen med latexfox men blev osäker på hur man gör i badrum!
8 svar · 2,8k läst
·
T
Toddep: hej. Ska sätta in en inbyggd skjutdörr som glider inuti väggen mellan badrum o sovrum men jag vill att väggen inte ska bli onödigt tjock då den ska muras upp så finns det någon extra smal med tex frostat glas istället för ett tjockare dörr blad och hur blir tröskeln i en sådan för ska ju vara godkänt för badrum?
0 svar · 1,2k läst
J
jkbpower: [citat] Jag kör på den.
2 svar · 1,9k läst
P
Peter_K: Ok får se vad golvläggarn säger som ska göra fallspacklingen.
4 svar · 843 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.