Hej!

Jag har problem med att få bort kalk på väggarna i duschen. Har testat bikarbonat, ättika och vanligt rengöringsmedel som finns att köpa på typ Ica. Inget fungerar.
Någon som har ett bra tips?

Tacksam för svar!

• Kalkavlagringar och strimmor på mörka kakelväggar i duschmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fosforsyra!
För i tiden fanns den 15% på ICA och hette PRI RÖD, men miljövännerna protesterad så fosforsyran ersattes med Citonsyra som inte är så effektiv. Kolla i färgaffärer efter Fosforsyra! (Eller hitta ett gammalt parti med PriRöd 15% fosforsyra)
Proffsstädare har Fosforsyra.

• Gilla
Miss A
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Fosforsyra!
För i tiden fanns den 15% på ICA och hette PRI RÖD, men miljövännerna protesterad så fosforsyran ersattes med Citonsyra som inte är så effektiv. Kolla i färgaffärer efter Fosforsyra! (Eller hitta ett gammalt parti med PriRöd 15% fosforsyra)
Proffsstädare har Fosforsyra.[/QUOT
Peter2400 Peter2400 skrev:
Finns fortfarande fosforsyra hos Ica, men heter
Hessa kalkbort.
[länk]

Tack för snabbt svar!

Peter2400 Peter2400 skrev:
Finns fortfarande fosforsyra hos Ica, men heter
Hessa kalkbort.
[länk]
Tack för hjälpen! Ska kika efter Hessa på Ica!

Tack för snabbt svar!

M
24% ättika brukar annars lösa problemet - men det luktar inte så gott.

• Gilla
Miss A
  • Laddar…
Kalcinex är bra mot kalk. Vet inte vilka butiker som säljer det men det går att köpa via nätet

Saltsyra 30 % är också effektivt. Säljs av Nitor och finns bl.a. på K-Rauta, Bauhaus och möjligen i färgaffärer. Blöt en svamp och gnid det på kalket. Använd gummihandskar då det är lite frätande. Du får även lite gas vid reaktionen med kalket som börjar bubbla. Själv använder jag vanliga rengöringsmedel i duschen som Ajax, Cilit Bang som brukar räcka vid kontinuerlig användning. Men du hade ganska kraftiga kalkavlagringar.

Saltsyran använder jag i toa stolen när jag får en kalkrand eller när det blir brun avlagring i kröken. Då den är för kalk och rostfläckar etc. För den som undrar så använder man 33% saltsyra för att tvätta bort kalkavlagringar i plaströr/avlopp.

Redigerat:
  • Gilla
Morgan57 och 2 till
  • Laddar…
M
Hur stark syralösning klarar fogarna egentligen?

M Marcussjogren skrev:
Hur stark syralösning klarar fogarna egentligen?
Vet inte men det var därför han skulle använda en svamp och gnugga in det på kalket. Men om hon duschar väggarna först med vatten så blir fogen först mättad med vatten och det blir mindre risk att fogarna påverkas. Annars man ju blanda ut saltsyran och prova med svagare dos först. Då den säkert fungerar utblandad också.

• Gilla
Levo93 och 1 till
  • Laddar…
M
S slurppe99 skrev:
Vet inte men det var därför han skulle använda en svamp och gnugga in det på kalket. Men om hon duschar väggarna först med vatten så blir fogen först mättad med vatten och det blir mindre risk att fogarna påverkas. Annars man ju blanda ut saltsyran och prova med svagare dos först. Då den säkert fungerar utblandad också.
Absolut - jag var bara nyfiken egentligen. Vet att man som du säger ska bevattna murverk väldigt väl innan t ex för att inte råka skada fogarna.

• Gilla
Miss A
  • Laddar…
B Bengt Henrik skrev:
Kalcinex är bra mot kalk. Vet inte vilka butiker som säljer det men det går att köpa via nätet
Min mamma fick också tips om detta medel från någon städerska som var och städade där, hon sa att det var det bästa. Finns att köpa på välsorterade färgaffärer typ Colorama.
Jag har själv inte testat medlet.

• Gilla
Jempchen och 1 till
  • Laddar…
saltsyra 30% ska man inte använda.

Jag hanterar detta regelbundet då det används som ph-sänkande medel i poolen och jag köper det på 25liters dunk.

1. 30% saltsyra är oerhört frätande på hud och andra kroppsdelar.
2. ...är extremt korrosivt
3. I denna koncentration så förgångas saltsyran. Den "ryker". Det är väldigt lätt hänt att man andas in detta eller på annat sätt får "röken" där man inte vill ha den. Stor risk för skador på ögon och andra känsliga kroppsdelar.

Det finns ingen som helst anledning att arbeta med medel som håller så hög koncentration. Måste du köpa 30% blandning så börja med att spä ut den (häll syra i vatten). Vid 8-10% koncentration så slutar den ryka. Ska man rengöra duschen gissar jag att en bråkdel av denna koncentration är nödvändig.

Syra i denna koncentration kan man inte behandla som om det vore Yes-diskmedel. När jag späder ut detta till 10% bruksblandning för poolen använder jag ansiktsmask med rätt filter, kembeständiga handskar och heltäckande kläder.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Kalcinex borde finnas på större mataffärer med, där köpte vi vårt.

Annars är citronsyra eller ättika klassiska kalkborttagningsmedel.

• Gilla
Miss A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.