Badrum
Jarlsgård: [citat] Varför? Limma fast skruven är ju inte så smart?
purrfect: Hej och tack för synpunkten. Jag valde att lägga en (ganska stor) glipa eftersom den perfekt täta skarven ännu inte har uppfunnits. ;) Efter att jag hade postat det här kom jag på att jag hade ett demonstrationsexempel att titta på: Det professionellt uppsatta tvättstället. Där satt skarven som en "regnmössa" upptill men helt öppet på undersidan. Jag gjorde likadant.
inspectah44: Jag hade liknande problem med en Tapwell i badrummet. Installerad och provad av VVS-gubbe, och efter en dag eller så var flödet riktigt dåligt på varmvattnet. "Det är nog inte bättre på den blandaren" var svaret. Mailade Tapwell och fick en ny insats på posten. Gissa om jag blev förvånad när jag drog ut en träflisa på 15x5 mm ur insatsen! Problemet löst! Detta var när huset byggdes
BirgitS: Hej! Det var ju skönt att det inte verkar vara en vattenskada i alla fall. Hur länge har du bott där och syntes det något i samband med besiktning och inflytt?
kulle: [citat] Ja ni hinner alltid sätta er i vägen för inr. killarna :rofl:;)
13th Marine: Känt "fel", gissar på att du klickat på en länk i "Liknande ämnen" som kommer i slutet på varje tråd. Den funktionen bryr sig inte alls om hur aktuell tråden är.
Snickerick: [citat] Helt riktigt, snarare får jag med säkerhet inte ut smutsen, så risken att det sätter sig igen finns. Men som sagt, det ska snart bytas ut, så jag var tacksam att jag slapp plocka isär och fixa med skiten nu och bara för att göra om allt snart. Nu funkar det säkert till det är dags för ny mugg m.m. :) Det var ju en enkel lösning, så skulle det hända igen så får jag väl
Thyro89: Som Oskar81 säger, vid halvförband så är det lite extra när det kommer till inmätningen. Åter igen. 16 timmar är brutalt överpris ”bara” för att det ska vara halvförband...
youask: idag går handfatsavloppet in i väggen lutar åt och bygga dit en minishunt med tillhörande elpatron och helt enkelt skippa radiatorn=) Vad har ni för ideer på golvlösning? idag är det betongplatta med källare under och sen träbjälklag och troligen golvspån eller råspont under plastmattan (vi har en fuktskada där vattenrören går upp genom plastmatta så räknar med att riva allt ner
skutten11: [citat] Upp till TS att avgöra om det spelar roll eller inte , bara förslag av mig vad som går att göra
Enber: Har inte lyckats lösa problemet ännu. Har fått en ny ventil levererad av Hafa, men ännu inte vågat försöka mig på att byta då det är rätt kallt och jag vill inte råka klanta till det det vattenburna systemet så jag förlorar värmen i huset. Menar du krilleman att installationen inte är gjord enligt säker vatten? Jag har förutom att firman gett oss ett säker vatten intyg haft en
skutten11: [citat] Lite våtrumsspackel där du varit våldsam :) kanske flera lager om det är djupt , annars blanda i lite cement så brinner det rakt igenom utan att sjunka , du kan knappt slipa det när det brunnit så lägg lite grunt som det heter och bättra på utan cement
BirgitS: [citat] 10x10 är enkelt att få fall med och du använder dem i själva duschhörnan där det större fallet är.
Kaun: Om man drar med fingertoppen längs med fogen, 10-15 cm, så får man en gråsvart fläck på fingret. Är det normalt eller har något gått snett? Fogen har alltså haft hela helgen på sig till att torka.
slacker: GVK har väl inte konstruktionsplywood som ett krav men det omnämns som en rekommendation - Däremot om man följer Säkert Vatten så är det ett krav på 15mm konstruktionsplywood. Tänk om dom bara kunde författa ETT dokument så skulle vi konsumenter lösa det hela mycket enklare.... :thinking: Information om säkert vatten hittar du här.
Snailman: [citat] Jag hade inget problem att montera vattenlåset, det är väl omkring åtta, tio centimeter utrymme bakom lådorna när de är i inskjutet läge, nu så monterade jag godmorgonstommen innan jag monterade avloppsrör och vattenrör inne i väggen, så jag pallade upp stommen där den skulle vara sen och mätte ut var rören skulle komma i väggen [bild] [bild]
Mjolnir: [citat] Ska kopplas till handdukstorken.
useless: Varför har ni värmekabel till avloppet? Jag har iallafall aldrig hört att det fryser i ett hus som används regelbundet.
Fred vom Jupiter: Numera skulle man inte borra och skruva fast saker i golvet, både av täthetsskäl och p g a risken att träffa golvvärmen, men är det ett äldre badrum så kan det vara skruvat. Om man tar bort skruven och fyller upp med silikon så blir det bra. Allra snyggast är förstås att byta ut den skadade kakelplattan och silikontäta hålet under. Det sägs vara mindre risk att spräcka en platta
Pumba: Skulle nog tänka till många gånger innan man köper en sånn grej från bygghemma, de kör ju som sagt med sina hittepå rabatter som i 90% av fallen är högre än vad många andra tar som ordinare pris, sen blir man dränkt i mail efter man beställt där. Kakel till badrummet hade jag velat ha koll på, det skiljer ju gärna i färg mellan batcher osv och det är man ju aldrig garanterad
Mjolnir: Tack för alla svar. Nej, stämmer att förtroendet är svagt pga. att jag på vägen kommit på lite slarv som de fått rätta till.
Mjolnir: [citat] Nu lite senare verkar de ha försvunnit så det verkar OK! :)
Beata frågar: Hej! Vi planerar att renovera i en oanvänd källare och bygga våtrum med bastu och spabad. Som jag förstår så finns det inte att köpa spabad som är gjorda för att ha inomhus. Vi vill inte ha en inomhusjacuzzi då de inte verkar lika bra. För så är det väl? Många försäljare skriver om hur välisolerade deras spabad är. Men det känns onödigt att lägga extra på ett isolerat spa
aftershave: Tack för svaren. Bra frågor, saknar dessvärre dokumentation men det luktar inget och förhoppningsvis är tätskitet intakt bakom. /D