4 358 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Badrumsrenovering- plasta in osv för ATT UNDVIKA BYGGDAMM??!,
Det kommer att ske en total badrumsrenovering ink stambyten i en ca 4 kvm stort badrum. Det kommer att finnas möjlighet att stänga dörr in till vardagsrum och från vardagsrum, stänga en sovrumsdörr. Dessa dörrar kommer att öppnas sällan och det kommer att var plast framför/över dessa. I köket kommer de att byta röret och det betyder att de kommer att damma där också, allt löst kommer att plockas bort med skåpen ska ej tömmas utan plastas in. Min fråga är hur man kan göra detta på bästa sätt för att UNDVIKA att det kommer in massa fint bygg och cementdamm överallt även om det är plastat och stängt??? Dessvärre har inte noggrann information gått ut på hur man kan gå tillväga från entreprenören. Suck. Hoppas innerligt på bra tips 

Jag använde en variant av dom Jonatan 79 rekommenderar. Funkar hyggligt bra för slippa att alla andra rummen utsätts lika påtagligt av all damm o smuts en badrumsrenovering innebär/medför.Jonatan79 skrev:
Om du ska bo där under renoveringen? Råd isf utifrån min egen erfarenhet:
- stor portion tålamod
- är galet mycket meckigare än man tror att bo med igenplastade dörröppningar ect ect
MEN definitivt värt allt lidande under några veckor... Inser du den da'n du står i ditt nya badrum och känner dig lyxigast i världen. Believe me!
Dom är där för att renovera badrummet, inte för hålla din lägenhet fräsch så tror jag inte dom gör.... Upptäcks däremot fuktproblem i badrummet under renoveringens gång är det byggfirmans uppgift att ombesörja en avfuktare (va det i mitt fall iaf).Fröken bygg skrev:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Även om dörrarna är inplastade, så kan det vara bra att ta bort eller rulla ihop mattor, plasta in soffan och andra textilprylar som kan vara svårt att få rena från damm. Lite damm kommer att läcka igenom inplastningen. Såvida du inte helt tejpar alla dörrspringor. Men då kan man i praktiken inte öppna dörren alls.
Om du har mycket småprylar framme på olika hyllor, och bord. Så skulle jag nog plocka bort dem. Det blir lättare att damma ordentligt när allt är klart då.
Om du har mycket småprylar framme på olika hyllor, och bord. Så skulle jag nog plocka bort dem. Det blir lättare att damma ordentligt när allt är klart då.
Bra tips! Jag la allt smått och löst tjafs i flyttkartonger och ikeapåsar och satte ner i källarförrådet.H hempularen skrev:Även om dörrarna är inplastade, så kan det vara bra att ta bort eller rulla ihop mattor, plasta in soffan och andra textilprylar som kan vara svårt att få rena från damm. Lite damm kommer att läcka igenom inplastningen. Såvida du inte helt tejpar alla dörrspringor. Men då kan man i praktiken inte öppna dörren alls.
Precis som hempularen säger: damm har overklig förmåga att smyga sig in ändå hur mkt man än plastar, tejpar, täcker över ect ect. Men alla ansträngningarna betalar sig i slutänden för minimera mängden damm när dax att flytta hem igen....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden