Badrum
Krilleman: Kopparfällning beror mycket på vilket vatten du har. Många blonda/blonderade människor får då grön ton i håret när man duschar. Men blågrönt, nja. Jag tolkar det som ljusblått...
nino: Är väggarna klara med tätskikt? Då sätter du dit ytterhörnsmanschetten, sätter väggar och list, antingen så låter du listen sluta några mm över golvet och kapar golv plattan runt den eller så lyfter du listen en golvplattetjocklek pluss lite till och smyger in golv plattan under listen. Tätskiktar golvet som vanligt ev med en tejpbit över listen för att slippa kladda på den.
hempularen: För det första, värmeledningar får skarvas dolt, det är bara tappvatten och värmefördelare som inte får skarvas dolt. Så OM det går att få en pluggning helt placerad i golvet, under tätskiktet. Då borde det kunna vara en lösning. Om radiatorn skall bort, hur skall badrummet värmas istället? Är föreningen med på att radiatorn skall bort.
Blåbären: [citat] Det är en purus 15 mm - ibland har man tur :D På övre plan är det dock jafo.
cpalm: Men sh*t, vad är det för klåpare som varit framme!?
hempularen: Svartmögel finns som sporer överallt. Där de får vatten växer de och blir synliga.
Teacer: [citat] Ja, ska mosa in massor av silikon när jag fått tag i alligator och skruv. Fast jag kunde ha glömt det i min iver :-) Så påminnelse är bra!
mexitegel: [citat] Bekännelsernas tråd hittar du här. https://www.byggahus.se/forum/threads/byggbloopers.21645/page-58
Anonymiserad 173289: Det blir LK golvvärme 12mm. 25-30mm blir 450-540kg spackel.
hempularen: Det går inte att måla på tätskikt (godkänt). Men det finns tätskiktsystem som bygger på målarfärg. Färgtillverkarna har godkända system som bygger på (dyr) grundfärg/lim glasfiberväv, och (dyr) våtrumsfärg. Det är troligen det billigaste systemet för tätskikt.
Masa66: Tack för svar Hempularen. Har förstått nu att det är vä/hö/topp som gäller för Geberit. Har Ifö:s wc-element andra möjligheter? Helst vill jag ju dra pexen direkt ur bakväggen och in i cisternen. Men det kommer att gå att ta av locket på lådan plus skvallerrör i botten så blir jag tvungen att ha en koppling där kommer den kunna inspekteras och läckage synas. Allt sitter ju även
bivven: hej, för att kunna svara exakt på frågan så behöver man få reda på var fötterna från badkaret hamnar. ska du utgå ifrån att spånskiva+spackel+kakel etc hjälper till att dela ut lasten så är det inte några problem. Du utnyttjar ca 25% av kapacitet i bjälken 195*45 C24. Svikt eller hamnar också inom godkänd gräns (med en totalvikt på 600kg). För övrigt så håller jag inte
skutten11: Troligtvis för dålig ventilation , det kondenserar i taket som är kallare och droppar , du säger en spricka , kan det vara så att det drar in kalluft där och kyler taket
Roppin: Hej, håller på med mitt badrum. Har rivit ner det gamla kaket på nedre halvan av väggen och slipat bort tapeten på övre halvan. Nu lär ju denna nivåskillnad jämnas till och det jag har gjort är att putsa det en gång. (Förvattnade blåbetongen och använde LIP 320). Tänkte att det var inte så noga då min tanke var att bredspackla hela väggarna med vanligt sandspackel men nu tack
Ran9: [citat] Krypgrund! Sprickan är inte så långt ifrån golvtröskeln. Samma husleverantör på alla hus i området men vi är de enda som fått detta problemet. Sjukt störande!
Fjällöparn: [citat] Det var det jag tänkte, själva kaklet är ju tätt men man litar alltså på tätskiktet. Då är det ju inte så mycket att hämta inspiration från foglösningen med kakel. Själva Sandwichplattorna är ju täta men problemet kvarstår med skarvarna. [citat] Hur görs detta i vanliga fall? Är inga problem att ta hål i Sandwichpanelerna med en vanlig hålsåg, dock tåls det som du
träglans: [citat] Innan jag tog bort ”ventilen” som satt i hålet som syns på bilden så trodde jag det med, att den andra var till ventilation, men mystiken tätnade när jag såg att ventilen i princip gick rakt in i väggen. [bild] [bild]
thomas33: Vårt LB-hus hade inspektionsluckor i både badrum och toalett som var placerade bakom speglarna. Bara en fastskruvad spånskiva som var klädd med våtrumstapet. Det fungerade och gav ingen fuktgenomträngning. Finns ramar som går att sätta kakel på om du vill ha en snyggare lösning. Denna finns upp till 50 x 100 cm:
Fred vom Jupiter: Jag uppfattade att du bor i lägenhet. Då bör du kolla med föreningen/hyresvärden att du får installera en fläkt. Risken finns att du blåser in din badrumsluft till grannen. Det är inte så populärt. När gjordes OVK på lägenheten? Fick den godkänt så borde du inte ha några problem med luften, och om den fick underkänt så ska föreningen eller värden åtgärda bristen. Kanske
Johan Enander: Ska flytta vår nuvarande dusch på landet till badrummet. Idag har badrummet bara ett plankgolv och duschen är ett 1x1 m stort utrymme med plastmatta från 1974. Vad är det enklaste och billigaste godkända metoden för att bygga ett nytt duschutrymme i nuvarande badrum? //Johan
Krilleman: Måste man prompt dra rören längst golvet i en duschhörna så går det ju fint att limma upp klammerna. Även limma duschblandaren är på frammarsch!
skutten11: Provrikta in brunnen så du ser att det stämmer med alla mått och höjder Sen en skvätt betong i botten på hålet lite högre än botten på brunnen , lite mer betong på sidorna så det blir som en gryta brunnen står i , rikta in Vänta tills nästa dag , då är den stum , kan inte röra sig , bara gjuta färdigt upp till rätt höjd med blivande golv . Tänk på vad ska för
Anonymiserad 173289: I mitt fall är det enplanshus med krypgrund. Risken för bakfall måste vara 0. Ville egentligen få plats bakom maskinen med ett väggavlopp därav tanken.
InsidersUnited: Cc160 är ju svensk standard, 150 är EU standard. Men tänk en gång till, om 5 år när den inte fungerar eller läcker, då är det inte bara att gå in på byggladan och hämta en reservdel, då får du troligtvis kassera allt. Men kul design
dmydmi: [citat] Jag har lagt en planlösning på tvättstugan. De började lägga kakel från mitten av rummet och tanken kanske var bra. Till slut blivit det snett i mitten och runt kanterna. Skulle köpa rak kakel i mitten med snett kanterna. [bild]
Anonymiserad 173289: Vi ska renovera badrummet och ska ha klinker. Det är träbjälklag. Vad behöver jag för att uppfylla säker vatten med WC och avlopp? Min första tanke var att dra upp 110-rör för WC och 50 eller 75-rör för handfatet och sätta manchett till tätskiktet. Men nu när jag letar runt här på forumet blir jag lite osäker.. Min fundering nu är att ha: För WC:
fanny.sandberg: Ring dessa: http://www.xn--mlarnastockholm-hlb.se/
SteelyDan: Tack. Det är inte direkt sannolikt dock i vårt fall. Men du tror inte på ett särskilt duschgolv ändå kanske, av annan anledning?