1 944 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Måste jag riva upp hela golvet?
Tja!
Jag och sambon håller på och budar på ett radhus vi vill ha. Vi läste igenom besiktningsprotokollet och fann lite saker. (Se bifogad bild). Badrummet i fråga renoverades 2010.
Mina undringar är;
- måste vi riva upp hela golvet för att åtgärda?
- måste vi riva upp allt för att göra ny fuktspärr?
- är det akut eller kan man vänta några år?
- är det stora risker med att ha det så här?
- vad är sannolikheten att något skall hända?
- borde inte hantverkarna som gjort detta få backjobb och åtgärda det utan kostnad?
Vad tycker Ni man ska göra?
Tack!
MVH Emil
Visa bilaga 284614
Jag och sambon håller på och budar på ett radhus vi vill ha. Vi läste igenom besiktningsprotokollet och fann lite saker. (Se bifogad bild). Badrummet i fråga renoverades 2010.
Mina undringar är;
- måste vi riva upp hela golvet för att åtgärda?
- måste vi riva upp allt för att göra ny fuktspärr?
- är det akut eller kan man vänta några år?
- är det stora risker med att ha det så här?
- vad är sannolikheten att något skall hända?
- borde inte hantverkarna som gjort detta få backjobb och åtgärda det utan kostnad?
Vad tycker Ni man ska göra?
Tack!
MVH Emil
Visa bilaga 284614
Jag kan inte svara för hur det är i just det här fallet eftersom jag inte är så insatt i reglerna, men det är mycket möjligt att bygga/renovera ett hus efter gällande standard och sedan när huset besiktas inför en försäljning 10 år senare har standarden ändrats. Besiktningsmannen anmärker då att det inte följer gällande standard.E emil_81 skrev:
Att ett jobb som utfördes 2010 inte är ok enligt 2018 års standard kan alltså vara fullt normalt.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
De felen var fel även 2010. Felet med manschetten är väldigt vanligt. Oftast ger det inga problem. Man kan se det som att marginalerna mot vattenskada minskar. Risken blir större. Men det är absolut inget som automatiskt med säkerhet kommer att ge en vattenskada.
Rören som ligger för nära väggen är också ett väldigt vanligt fel. Det beror på att radiatorn redan från början har haft sina rör nära väggen, var kanske OK när huset byggdes. Då kan det innebära en orimligt stor insats vid en renovering att göra om. Idag hade man troligen hellre byggt en klack runt rören. Inte heller helt OK, men minskar risken avsevärt.
Skälet att rören inte får går igenom golvet, och framförsllt inte så nära väggen är att det inte går att få till en ordentlig tätning runt rören när de sitter så nära väggen.
Om detta inet är direkt i närheten av duschen, så tycker jag man kan se det som en formalitetsmiss. Risken för att en vattenskada skall uppstår just pga. detta fel är väldigt liten. Men det är klart, om det dessutom skulle vara bakfall på golvet så allt vatten samlas just där vid genomförinegn så är det inte så bra.
Att åtgärda detta i ett badrum från 2010 (troligen rollat tätskikt) innebär i praktiken att allt måste göras om. Men det finns ingen, eller väldigt liten anledning att åtgärda om det fungerat i 8 år.
Rören som ligger för nära väggen är också ett väldigt vanligt fel. Det beror på att radiatorn redan från början har haft sina rör nära väggen, var kanske OK när huset byggdes. Då kan det innebära en orimligt stor insats vid en renovering att göra om. Idag hade man troligen hellre byggt en klack runt rören. Inte heller helt OK, men minskar risken avsevärt.
Skälet att rören inte får går igenom golvet, och framförsllt inte så nära väggen är att det inte går att få till en ordentlig tätning runt rören när de sitter så nära väggen.
Om detta inet är direkt i närheten av duschen, så tycker jag man kan se det som en formalitetsmiss. Risken för att en vattenskada skall uppstår just pga. detta fel är väldigt liten. Men det är klart, om det dessutom skulle vara bakfall på golvet så allt vatten samlas just där vid genomförinegn så är det inte så bra.
Att åtgärda detta i ett badrum från 2010 (troligen rollat tätskikt) innebär i praktiken att allt måste göras om. Men det finns ingen, eller väldigt liten anledning att åtgärda om det fungerat i 8 år.
Klicka här för att svara