Har tagit över ett hus där förra ägaren renoverat badrummet i källaren själv.

Upptäckte efter att jag duschat ikväll att där är en glipa mellan blandaren och väggen, och lite silikonblobbar skymtas. Hur illa och fara för fukt i väggen är detta? Bör jag ta hit en riktig VVS:are och kontrollera/byta blandaren?

Den sitter som berget i övrigt och ovanifrån syns ingen glipa utan den syns bara när jag tittar underifrån...

Glipa och silikonrester synliga mellan en blandare och kakelvägg i badrummet, sett underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glipa mellan badrumsblandare och vägg med silikonrester, sett underifrån i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
Utan att vara mer än amatör själv så kan jag säga att det inte i sig betyder att det är någon läcka eller problem i sig eftersom kaklet inte ska vara tätt, utan det är skiktet bakom som har den funktionen. Däremot är det ju taffligt utfört, men rören genom väggen blir ju inte sämre för att blandaren inte ligger mot kaklet. Troligen är det inte fackmannamässigt utfört i resten av badrummet heller. Har du tex betong som golv kan ju inte mycket hända ändå med badrummet om en läcka uppstår. Troligen är det inte värt så mycket ändå i försäkringsvärde. Slappna av och planera in ett nytt badrum i framtiden men inget akut läge, enligt mig.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tack för ditt svar!

Även om detta ser taffligt ut ser resten av badrummet nästintill fläckfritt ut - därför är det extra tråkigt. Det är betonggolv och väggen till vänster om blandaren är en betongyttervägg.

Väggen som blandaren sitter på och väggen till höger om den är dock reglade innerväggar...

Jag antar att det viktiga är att han satt ordentligt med silikon i skruvhålen.

Kan jag foga igen glipan med våtrumssilikon eller jag förvärrar bara saker och ting då?

Staffans2000
Låt den vara. Det är ju på undersidan glipan är!
Bara för att han missat lite med blandarmonteringen, behöver inte resten vara dåligt utfört. Det är ingen naturlag precis.

Staffan

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Varför skulle badrummet inte vara fackmannamässigt utfört ? Bara för att en blandare glipar lite ? Är ju två helt skilda arbeten.

J
Japp detta är ju bara estetiskt vad man kan se, så ingen idé att oroa sig. Eftersom det är en reglad innervägg bara på baksidan så märker du ju dessutom om det hade läckt. Dessutom kommer du enkelt åt väggen inifrån om det händer något. Koppla av. Vill du fixa till med lite silikon så gör det varken till eller från så känns det roligare att snygga till det om någon petig lånar duschen så gör det :D

Ni har nog rätt - får försöka släppa det. Det viktiga är väl att han silikonat skruvhålen?

Hur menar du att jag lätt märker när det läcker - att det luktar mögel om hela väggen eller?

J
R RoBo skrev:
Varför skulle badrummet inte vara fackmannamässigt utfört ? Bara för att en blandare glipar lite ? Är ju två helt skilda arbeten.
I vanliga fall, japp, men nu har ju förre ägaren gjort det själv. Fast visst, vi har ingen aning.

J
H hullan skrev:
Ni har nog rätt - får försöka släppa det. Det viktiga är väl att han silikonat skruvhålen?

Hur menar du att jag lätt märker när det läcker - att det luktar mögel om hela väggen eller?
Ja, eftersom åt det andra hållet finns ju inget tätskikt så det skulle märkas direkt att det bubblar sig på baksidan. Silikon i hålen är ju alltid bra. Ser inte på bilden hur skruvarna sitter men i vanliga fall så sitter ju blandaren i rören/väggplattan, och skruvas inte. Det behöver alltså inte vara tätt i kaklet, utan bakom kaklet. I vilket fall som helst så skulle du väldigt snart märkt om det inte var tätt eftersom du har en innervägg.

J Jocke Best skrev:
Ja, eftersom åt det andra hållet finns ju inget tätskikt så det skulle märkas direkt att det bubblar sig på baksidan. Silikon i hålen är ju alltid bra. Ser inte på bilden hur skruvarna sitter men i vanliga fall så sitter ju blandaren i rören/väggplattan, och skruvas inte. Det behöver alltså inte vara tätt i kaklet, utan bakom kaklet. I vilket fall som helst så skulle du väldigt snart märkt om det inte var tätt eftersom du har en innervägg.
du har nog rätt.

På andra bilden ser du att själva blandaren hänger ju på rören precis som du säger. Du ser också skallen på skruven precis till höger om det vänstra röret.

Så det är väl egentligen inte blandaren i sig som inte sitter utan det är ju själva fästplattan mellan rören och väggen.

Säger det dig något?

J
H hullan skrev:
du har nog rätt.

På andra bilden ser du att själva blandaren hänger ju på rören precis som du säger. Du ser också skallen på skruven precis till höger om det vänstra röret.

Så det är väl egentligen inte blandaren i sig som inte sitter utan det är ju själva fästplattan mellan rören och väggen.

Säger det dig något?
Tror det finns bättre och kunnigare än jag här i forumet som kan svara på det, men troligen sitter plattan bra ändå, och blandaren med, fast det kommit bruk mellan. i ett gammalt hus är det ju inte mjukare plaströr heller. Om det inte "rör" sig hade jag låtit det vara, men kanske jämnat till med fog eller bruk för att det skulle se bättre ut.

tack Jocke! får se om någon annan har några tankar

Så länge blandare med rör inte är lös, så är det inget problem. OM den är lös, så fungerar inte tätningen mot rören, vilket vore betydligt allvarligare än huruvida skruvarna har fått silikon i sina hål.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Så länge blandare med rör inte är lös, så är det inget problem. OM den är lös, så fungerar inte tätningen mot rören, vilket vore betydligt allvarligare än huruvida skruvarna har fått silikon i sina hål.
Aha jag trodde det här med att täta skruvhål i duschutrymme med silikon var lika heligt som kyrkan själv?

J
Vad hempularen menar är att är rören lösa så sprutar det vatten förr eller senare, eller läcker in genom ett större hål, medan lite otätt skruvhål innebär droppar med vatten under en längre tid :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.