Vi ska bygga till en dusch på vår ovanvåning i 1,5-planshus.

I den gamla toaletten satt en utluftsventil i väggen (i höfthöjd) intill toaletten. Ventilationsröret gick ut i krypvind och upp i huv. Vi har mekanisk frånluft genom en kanalfläkt.

När vi bygger till en dusch tänkte jag flytta ventilen så att luften dras från en högre position inne i duschutrymmet. Eftersom det är snedtak finns det inget utrymme att dra ventilationsrör i tak eller att sätta ventil där, tänker därför sätta ventilen högt upp på väggen i duschen istället. Väggen är en innervägg som ska reglas upp.

Tänkte sedan dra ventilationsröret snett nedåt ca 2 m för att gå ut i kryputrummet och ansluta till kanalfläkten.

Första tanken var att låta ventilationsröret gå synligt i rummet intill (dölja det inne i en garderob eller liknande) men tänkte sedan att man kanske kan bygga en tjockare innervägg till badrummet och låta ventilationsröret gå inne i den istället.

1)
Är det okej att bygga in ett ventilationsrör i en gipsvägg? Måste det kunna inspekteras? Är oundvikligt med skarvar i röret eftersom det är vinklar som ska fixas

Väggen måste ju dock bli typ 145mm tjock, och kräva en hel del hålborrande i reglar för att jag ska kunna dra röret...

2)
Är det några problem att dra ett ventilationsrör snett nedåt? Eftersom det är mekanisk frånluft kommer det ständigt att vara ett drag.

Vi gjorde motsvarande, fungerar utmärkt! Vi drog kanalen från ca 90cm vägg till taket via snedtak. Det drar bra, har forcerad vent.

Ingen inspektionsmöjlighet hos oss. Jag tror det enb är krav för vatten....av rimlig anledning, Luft skadar ju inte på samma sätt. (y)

• Gilla
Mikael.83
  • Laddar…
Köksfläkten har också en del krav på inspektionsmöjligheter. Men här finns det inga sådanna krav. Men det kan ju vara bra att bygga det så att rengörning är möjlig.

Säkert inga problem att lägga inne i en vägg. Men personligen skulle jag hellre dra den synlig i en garderob, än att göra en hel vägg tjockare.

Vi målade badrumtaket och snedtaket. Det möjliggör ju rivning o återställande utan att riva tätskiktet. Rengör kan du säkert göra från fläkten med böjbar manik.

....eller vi och vi,en av försäkringsbolag utsedd entreprenör. Som iofs visade sig inte vara 100 på Bkr reglerna trots behörighet (tack besiktningsman).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.