65 242 läst ·
21 svar
65k läst
21 svar
Ta bort kalk i duschen
Ja i toastolen räcker det med ca 50 ml för att rengöra kröken då det redan finns vatten i stolen. Jag häller koncentratet direkt på kalkranden som sedan rinner ner i toastolen.MathiasS skrev:
saltsyra 30% ska man inte använda.
Jag hanterar detta regelbundet då det används som ph-sänkande medel i poolen och jag köper det på 25liters dunk.
1. 30% saltsyra är oerhört frätande på hud och andra kroppsdelar.
2. ...är extremt korrosivt
3. I denna koncentration så förgångas saltsyran. Den "ryker". Det är väldigt lätt hänt att man andas in detta eller på annat sätt får "röken" där man inte vill ha den. Stor risk för skador på ögon och andra känsliga kroppsdelar.
Det finns ingen som helst anledning att arbeta med medel som håller så hög koncentration. Måste du köpa 30% blandning så börja med att spä ut den (häll syra i vatten). Vid 8-10% koncentration så slutar den ryka. Ska man rengöra duschen gissar jag att en bråkdel av denna koncentration är nödvändig.
Syra i denna koncentration kan man inte behandla som om det vore Yes-diskmedel. När jag späder ut detta till 10% bruksblandning för poolen använder jag ansiktsmask med rätt filter, kembeständiga handskar och heltäckande kläder.
MathiasS skrev:
Konstigt då att man använder 33% i avloppssystem.
Visst ska man vara försiktig och man kan börja med att prova det utspätt.
Redigerat:
Mitt inlägg ska givetvis läsas i sitt sammanhang - att göra rent duschen från kalk. Då ska/bör man inte använda 30% salsyra, helt enkelt för att det inte behövs. Givetvis finns det applikationer där man behöver använda hög koncentration.S slurppe99 skrev:Ja i toastolen räcker det med ca 50 ml för att rengöra kröken då det redan finns vatten i stolen. Jag häller koncentratet direkt på kalkranden som sedan rinner ner i toastolen.
Konstigt då att man använder 33% i avloppssystem.
Var och en gör som den vill, men rekommenderar man någon att använda 30% syra så bör den rekommendationen åtföljas av en liten instruktion också eftersom man kan få bestående men av felhantering. Frätskador är inte kul och lämnar typiskt bestående ärr i sin lindrigaste form.
Hur många på detta forum talar om hur man ska använda olika saker som exempelvis värmepistoler eller rekommendationer vid teakolja etc. Då det vid felaktigt hanterande kan uppstå brand.MathiasS skrev:
Mitt inlägg ska givetvis läsas i sitt sammanhang - att göra rent duschen från kalk. Då ska/bör man inte använda 30% salsyra, helt enkelt för att det inte behövs. Givetvis finns det applikationer där man behöver använda hög koncentration.
Var och en gör som den vill, men rekommenderar man någon att använda 30% syra så bör den rekommendationen åtföljas av en liten instruktion också eftersom man kan få bestående men av felhantering. Frätskador är inte kul och lämnar typiskt bestående ärr i sin lindrigaste form.
Det står viss instruktion på flaskan.
Jag skrev att det var frätande och att hon skulle använda gummihandskar. Jag varnade även för gasen/dimman.
Visst kunde jag ha rekommenderat henne att prova först med den utblandad.
"Använd inte produkten innan du har läst och förstått säkerhetsanvisningarna."
https://www.alfort.se/Global/Nitor/SDB/Upplagda_2013/Nitor Saltsyra 30_ teknisk. SDB 2012.pdf
Redigerat:
Det här hjälper inte med TS problem, men ett tips för att förebygga problemet är att installera ett avhärdningsfilter. Vi gjorde det, och det var värt varenda krona. Så här fyra år senare har vi försumbart med kalkavlagringar. Vattnet smakar godare dessutom.
Jag har många års erfarenhet av att bla bekämpa kalkavlagringar på jobbet. På bilden ser det ut som att ni har väldigt mycket kalk i vattnet. Helt ärligt är det svårt att hitta bra kem som vanlig dödlig. Jag har samma problem med kalk hemma och jag vet precis hur jag ska få bort det men har inte tillgång till rätt kemikalier.
Jag skulle rekommendera dig att försöka få tag i städkem för proffessionellt bruk. Tex Suma Calc från Diversey. Ecolab hade förr ett kem som hette Limeaway, jag vet inte om det fortfarande finns då vi inte haft Ecolabs produkter på över 10 år. Kolla bland dina vänner och bekanta om någon har möjlighet att skaffa lite åt dig. Du kan också vända till till en plattsättare som specialicerat sig på badhus. Med lite tur kan du den vägen få köpa lite.
När du fått tag i ett bra kem, gör så här:
Var noga med att först rengöra ytan från vanligt fett och smuts. Kalkavlagringarna sitter under smutsen. När ytan är ren från smuts så blöter du hela ytan med vatten för att inte skada materialet. Fogarna är särskilt utsatta. Sedan använder du kalkborttagningsmedlet enligt dosering på förpackningen och gnuggar tex med den grova sidan på en städsvamp eller skurborste. Skölj noga efteråt. När ytan torkat bör du se skillnad. Du kan behöva göra om proceduren om du inte fick bort allt första gången. Har du kalk på golvet kan du låta kemet verka en stund innan du skrubbar, men inte längre än 10-15 minuter.
Alla förpackningar ska ha info om ph-värde och innehåll. Fast detta gäller såklart inte de medel du kan köpa på Ica eller Hemköp (jag har alltid undrat varför). Alltså kan dessa medel innehålla precis vad som helst utan att de behöver tala om det. Står det tex att ett medel funkar både mot fett och kalk så är det ren lögn eftersom fett och kalk har olika ph-värde och ska behandlas med dito.
Koncentrerad kalkborttagning är frätande och man ska helst ha skyddsglasögon och se till att man inte andas in ångorna. Man dör inte av det men det är väldigt obehagligt och inte särskilt hälsosamt i längden.
När du väl fått bort kalket så behöver du regelbundet underhålla det. Har ni kalkhaltigt vatten så kommer de vita fläckarna tillbaka. Några gånger per år borde räcka. Det underlättar också om man torkar torrt ytorna efter duschen, men det är ärligt talat skittråkigt och jag gör det inte ens själv.
Lycka till!
Jag skulle rekommendera dig att försöka få tag i städkem för proffessionellt bruk. Tex Suma Calc från Diversey. Ecolab hade förr ett kem som hette Limeaway, jag vet inte om det fortfarande finns då vi inte haft Ecolabs produkter på över 10 år. Kolla bland dina vänner och bekanta om någon har möjlighet att skaffa lite åt dig. Du kan också vända till till en plattsättare som specialicerat sig på badhus. Med lite tur kan du den vägen få köpa lite.
När du fått tag i ett bra kem, gör så här:
Var noga med att först rengöra ytan från vanligt fett och smuts. Kalkavlagringarna sitter under smutsen. När ytan är ren från smuts så blöter du hela ytan med vatten för att inte skada materialet. Fogarna är särskilt utsatta. Sedan använder du kalkborttagningsmedlet enligt dosering på förpackningen och gnuggar tex med den grova sidan på en städsvamp eller skurborste. Skölj noga efteråt. När ytan torkat bör du se skillnad. Du kan behöva göra om proceduren om du inte fick bort allt första gången. Har du kalk på golvet kan du låta kemet verka en stund innan du skrubbar, men inte längre än 10-15 minuter.
Alla förpackningar ska ha info om ph-värde och innehåll. Fast detta gäller såklart inte de medel du kan köpa på Ica eller Hemköp (jag har alltid undrat varför). Alltså kan dessa medel innehålla precis vad som helst utan att de behöver tala om det. Står det tex att ett medel funkar både mot fett och kalk så är det ren lögn eftersom fett och kalk har olika ph-värde och ska behandlas med dito.
Koncentrerad kalkborttagning är frätande och man ska helst ha skyddsglasögon och se till att man inte andas in ångorna. Man dör inte av det men det är väldigt obehagligt och inte särskilt hälsosamt i längden.
När du väl fått bort kalket så behöver du regelbundet underhålla det. Har ni kalkhaltigt vatten så kommer de vita fläckarna tillbaka. Några gånger per år borde räcka. Det underlättar också om man torkar torrt ytorna efter duschen, men det är ärligt talat skittråkigt och jag gör det inte ens själv.
Lycka till!
Produkter som diskuteras: "skurborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden