Jag håller på att bygga badrum i sommarstugan och har som ambition att följa säker vatten till punkt och pricka. Gör underarbetet och kommer att leja bort tätskikt och kakel.

Allt gammalt golv utrivet och nytt golvspån skruvlimmat, förutom i ett litet hörn som jag ska ha tvättmaskinen i, jag tagit en del av ett annat rum. Här kommer den gamla spånskivan att vara kvar (22 golvspån, ej limmad till golvbjälkarna). Jag har dragit fast den med skruv cc 100 mm för att kompensera avsaknaden av lim, men skruvarna kommer ju inte att kunna tas bort igen vilket säker vatten säger att man ska göra.

Tankar på detta? Jag är inte orolig att det inte kommer att funka, det handlar mest om att jag vill kunna peka på att det är rätt gjort i efterhand.

Åsa Lund
Ska du ha klinker på golvet? Då måste du ha max 30 cm avstånd mellan bjälkarna i golvet. Plastmatta så är det ok med glesare.

När jag kollar säker vattens broschyr står det som i skärmdumpen (om texten går att läsa) att 60cc med 22 mm golvspån är okej och inget att skruvas ska kunna tas bort. Har jag missat nåt? Varför skulle skruvarna gå att ta bort?

• Skärmdump av broschyr om byggkonstruktion för våtrum, text om bjälklag och golvlutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Om du kollar Byggkeramikrådets anvisningar står det säkerligen 30 cm där. Har inte kollat själv på nåt år .

Det är inte så att du har läst det kravet i några andra branchregler/installationsanvisningar?
När man limmar golvgips brukar det stå i anvisningarna att man kan sätta skruvar för att pressa ner skivan mot underlaget och att skruvarna ska tas bort efteråt.

Jag har bestämt för mig att spånskiva skall skuvlimmas, dvs. man skruvar och limmar och låter skruvarna sitta kvar. Det skall ju ändå på ett lager flytspackel. Skälet att man skall ta bort skruvarna efter limning av golvgips, är att man inte vill att skruvarna skall jobba sig upp genom tätskiktet. Där skulle man ju få tätskikt direkt på skruven. Sedan är det ju ett icke problem, efter som man skall använda flytspackel, inte golvgips.

Det har alltid varit OK med cc60, skruvlimmad spånskiva och ca 15mm flytspackel. Flytspacklet tillsammans med spånskivan ger samma styvhet som bara spånskiva på cc30.

Åsa Lund
H hempularen skrev:
Jag har bestämt för mig att spånskiva skall skuvlimmas, dvs. man skruvar och limmar och låter skruvarna sitta kvar. Det skall ju ändå på ett lager flytspackel. Skälet att man skall ta bort skruvarna efter limning av golvgips, är att man inte vill att skruvarna skall jobba sig upp genom tätskiktet. Där skulle man ju få tätskikt direkt på skruven. Sedan är det ju ett icke problem, efter som man skall använda flytspackel, inte golvgips.

Det har alltid varit OK med cc60, skruvlimmad spånskiva och ca 15mm flytspackel. Flytspacklet tillsammans med spånskivan ger samma styvhet som bara spånskiva på cc30.
Illustration av golvvkonstruktion GF3 från Byggkeramikrådets anvisningar, med numrerade lager och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick en anledning att läsa på i Byggkeramikrådets anvisningar. Tack!
Cc 600 funkar med flytspackel på spånskivan

• Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.