BirgitS
BirgitS: [citat] Ett badkar på 80-talet var vanligen 160 eller 170 cm långt och sen är det väl några cm marginal till väggarna.
10 svar · 3,1k läst
·
V
Volatyle: Hej, Jag sneglar lite på att införskaffa en ångtvätt. Jag har idag två badrum som i princip aldrig känns rena hur vi än städar dom, mycket beror på att vi valde ett svart matt kakel med mörka fogar (funderar ni i dessa banor, så avråder jag starkt från att göra våra val). Därtill givetvis spots i taket som "lyser" rakt ner på den svarta, matta kakelytan och fogarna och det ser
0 svar · 2,3k läst
O
owinsth: Hej! Mitt första inlägg efter att ha tjuvläst på forumet i evigheter. Såga mig gärna vid fotknölarna (vänligt men bestämt) och ge konstruktiv feedback! Jag och min sambo ska i mitten av maj flytta in i vårt nyinköpta hus, en villa på 2 plan med källare byggt -34 (stomme i trä med bjälklag i trä). Det första projekt vi ska ta oss an är att renovera badrummet på ovanvåningen.
0 svar · 1,3k läst
·
S
skutten11: [citat] Är en avvägningsfråga , klart är det svängda dörrar blir det ett glapp under , då blir det kanske kompromissa lite , och starta med fall längre in , att lägga fall efter dörrarnas sväng går det med men då är det bara mosaik som gäller när det ska svängas , lite av överkurs i ett vanligt badrum Ta det med en klackspark att fallet börjar jäms med raka linjer från
8 svar · 4,0k läst
·
S
stf01: Mer ventilation behövs nog, men för att få bort det där skulle jag gjort en geggamoja med bakpulver+ättika/vinäger, "pensla" på och låt verka i 30 minuter, ta sedan en tandborste och borsta bort, skölj av. Sedan brukar jag köra ett varv med såpa+vatten och tandborste också för att sedan skölja av. Blir som nytt. :strong:
2 svar · 8,3k läst
·
S
scouhound: Hej, Nån som har nått bra tips? Det läcker i nedre hörnet vid min duschvägg. Saknas en plugg (se bild). Duschväggen är från 2009 från Svedbergs men de kan inte uppdriva reservdelar. Vad bör man göra? Finns det universalplugg eller skall man bara fylla med silikon? / Peter
0 svar · 2,5k läst
·
OlofÅkesson
OlofÅkesson: [citat] Tack för ett seriöst svar
2 svar · 1,4k läst
Jarlingar
Jarlingar: Fortfarande inget krav på 15mm plyfa.
28 svar · 3,9k läst
B
Brallan84: [citat] Jag tänker bara på inomhusgips ;)
19 svar · 5,6k läst
·
dre00
dre00: Jag tänker på att tätskiktet inte fortsätter över hela rummet, det blir en skarv mellan det och takets färg. Men dete kanske är så lite att det inte spelar någon roll?
6 svar · 2,0k läst
L
Limajo: Åh, jag visste inte att man kunde byta ut bara den delen. Tack för tips. :)
6 svar · 14,0k läst
·
J
Jens Eriksson: Vik in folien smygen och sätt ytterhörnsmanschetter i hörnen. Täta med eventuell SMP-fog mot karmen för att få helt tätt.
14 svar · 7,6k läst
O
Olaf3: Ska sätta in en vägghängd toa med inbyggd cistern i stativet. Hela toalettrummet renoveras inkl stomme och väggar och allt. Behöver vägghängd modell för att enkelt utnyttja väggen bakom för fortsatta dragningar. Vad gäller vägghängd toa finns många olika fabrikat och priser. Byggmax har en modell för ringa peng och kända fabrikat finns för mera pengar. Jag har ingen anledning
0 svar · 1,6k läst
S
Swardh: Tack för svaren. Vi träffar kommunen, KA och byggaren på tisdag och ska diskutera lösningar. Nu är jag lite mer förberedd.
3 svar · 1,4k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] This. Att kapa en alu-profil är ju enkelt, så finns det gångjärn som reservdel till högre duschväggar kan det nog vara värt att titta närmare på dem ... :)
4 svar · 2,3k läst
GoForIt
GoForIt: Färgen i badrummet anses inte som ett tätskikt, utan det ska sitta ångspärr ovanför.
1 svar · 850 läst
FredrikR
FredrikR: Återkoppling... Duschgolvet öppnades upp i torsdags. Det var en fuktskada som orsakat plattsläppet. Here we go....:oops:
17 svar · 2,8k läst
·
K
Kalmarkille: Det är ett badrum där det ursprungligen fanns badkar, tvättställ och en "fritidstoalett". Toaletten är alltså en sådan med kvarn för mindre avlopp. Nu är badkaret borta och istället står där duschkabinen då.
10 svar · 2,8k läst
·
F
Freddeman: 179’ ‍♂️ Inkl klinker, kakel, duschvägg badrumsmöbel, låg- mellanpris. Ca 5-6m2
13 svar · 3,4k läst
Jonatan79
Jonatan79: Rör går ner i brunnen från badkar. Är inte direkt orolig då det ännu inte blivit några synliga skador. Har ett utrymme under badrummet, trägolvbjälklag, så det går att hålla koll. Blir nog till att lappa och täta på något sätt.
11 svar · 3,3k läst
·
tommib
tommib: Om den mynnar på taket (vanligt) så måste du kolla att det inte är ett fågelbo i den eller liknande. Det du letar efter är ett ensamt rör som sticker upp en bit från allt annat och luktar avlopp. Om det är en vakuumventil så är det potentiellt lättare att inspektera och fixa. Det ser ut som en liten svamp. De blir dåliga med tiden och kan bytas. Egentligen är en vakuumventil en
4 svar · 6,5k läst
S
Stefan1972: Prata med nån firma som bygger "badhus" Finns hörnskydd just för sånt här. Inte kanske just för att skona tårna men mer hörnet så att säga för de jag har sett har ju varit fastfogade permanent.
6 svar · 4,0k läst
·
M
MissOptimist: Hej! Håller på att leta mig tokig efter några tvättställsblandare med långt piputsprång (ca 140-150mm) men hittar inte många under 3000 kr. Idag sitter 2 st Gustavsberg Nautic med lång och svängbar pip i badrummet men dessa läcker.. Vi har försökt laga dem men utan resultat. Så inga mer sånna. Någon som har några förslag? Gärna så billiga som möjligt och i "normal" eller
0 svar · 1,6k läst
pelpet
pelpet: Man får plocka loss plastfronten som sitter med några snäppfästen, sedan är det enkelt att komma åt under hela badkaret. Finns det rörelseutrymme i badkaret är det också lätt att flytta själva badkaret, det väger inte mycket alls.
13 svar · 23,2k läst
·
Diskoteket
Diskoteket: Tack...ingen fukt i väggarna men det låter som en plan att såga av väggarna med en fein...
2 svar · 2,8k läst
·
F
Flaska: Bumpar upp tråden. Har kört med kiiltos rot och värmegolvsspackel. Primat med deras startprimer och kört ut med armering. Lagret är rätt så tunt mellan 10 till 15 mm ca flytspackel. Underlaget är 22mm golvspån på reglar med 600 cc. Efter att det härdat en vecka lade jag märket till en hårtunn spricka (behövde gå ned på golvet för att se den) den börjar vid tunnaste stället vid
7 svar · 15,5k läst
·
J
Jarlsgård: [citat] Varför? Limma fast skruven är ju inte så smart?
16 svar · 2,8k läst
·
P
purrfect: Hej och tack för synpunkten. Jag valde att lägga en (ganska stor) glipa eftersom den perfekt täta skarven ännu inte har uppfunnits. ;) Efter att jag hade postat det här kom jag på att jag hade ett demonstrationsexempel att titta på: Det professionellt uppsatta tvättstället. Där satt skarven som en "regnmössa" upptill men helt öppet på undersidan. Jag gjorde likadant.
2 svar · 687 läst
I
inspectah44: Jag hade liknande problem med en Tapwell i badrummet. Installerad och provad av VVS-gubbe, och efter en dag eller så var flödet riktigt dåligt på varmvattnet. "Det är nog inte bättre på den blandaren" var svaret. Mailade Tapwell och fick en ny insats på posten. Gissa om jag blev förvånad när jag drog ut en träflisa på 15x5 mm ur insatsen! Problemet löst! Detta var när huset byggdes
11 svar · 11,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.