H
hul: [citat] Det är så det svenska systemet fungera och har fungerat sedan man tog bort Kvalitetsansvarig (KA). missköter man egenkontrollerna så är man iprincip körd i en tvist eller liknande
13 svar · 2,5k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: [citat] Säker vatten bryr sig ju inte om elkopplingar men det går att tolka följande avsnitt: [bild] att inga genomföringar får finnas i våtzon 1.
18 svar · 4,2k läst
·
LarsSvensson80
LarsSvensson80: Det stämmer och vill du kontrollera brunnens lutning lyfter du på gallret och placerar tex en färgburk på klämmringen. Lutar burken motsvarade din sluttriss är det upp till dig att fundera på om du vill ta det vidare med din hantverkare.
10 svar · 4,0k läst
·
L
least: [citat] Rimligtvis, ja.
18 svar · 2,6k läst
·
S
Sofia Hultstrand: Vi bor i en 3 vånings villa. Och barnen har egna badrum + toalett på sitt plan. Och vi har ett eget badrum på vårt plan. Det som vi tänker ska göras om till gästtoa ligger alltså på Entré plan. Ett alternativ är kanske att lägga in ny våtrumsmatta.. Men en fundering jag har då är hur man gör med golvbrunnen? Och hur gör man med rören som går till duschen/badkaret i dagsläget?
4 svar · 726 läst
Krilleman
Krilleman: Rådfråga kiilto direkt! [bild]
10 svar · 3,3k läst
·
R
Robert Karlsson: [citat]
11 svar · 3,0k läst
·
R
11 svar · 3,0k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Du har ju helt rätt, jag undrar vad jag tänkte där?:rolleyes:
12 svar · 2,8k läst
·
T
tobbbias: [citat] Aha, smart att dela brunn mellan båda. Har du fall i hela badrummet då mot brunnen? Jag tänker så inget vatten lyckas rinna mot dörren? Ja, gött att du ändå sparade så pass mycket på att göra det själv! Det är ju som du skriver ändå en hel bunt tusenlappar billigare! Och så hinner man dessutom tänka ut alla detaljer lite mer snitsigt när man låter saker få ta lite
227 svar · 83,8k läst
·
T
Tosse: [citat] Den enda logiken är att de vill ha ett större påslag för sättning av kundens plattor än vad de vill göra avdrag för de inkluderade plattorna. Då blir slutsumman högre. I verkligheten drar de med 100% sannolikhet en rövare då de förstår att TS vill ha dessa plattor och har svårt att byta entreprenör. Dessvärre verkar det vara mycket sånt här fuffens som skapar lönsamhet
84 svar · 31,2k läst
B
Badrumsrenovering18: [citat] Dom här tycker jag har stort utbud och bra priser. https://www.sigro.se https://www.bygghemma.se
3 svar · 2,0k läst
A
Alex0l: [citat] Huset är från -66 och är byggd i Ytong. Badrummet är kaklat på golvet samt helkaklat i duschen och kaklat halvvägs på väggen resterande. De har bytt avloppsstammar annars vet jag inte mer vad som renoverades 2001, men de renoverade pga en vattenskada.
4 svar · 1,2k läst
K
Kane: Du har nog tur....;) [bild]
1 svar · 3,0k läst
·
S
Sylvestris: Jag fann två artiklar från Byggahus.se som visar kostnaden vid renovering av badrum, dels med plastmatta och dels med kakel. I den ena artikeln sägs plastmatta även kallas våtrumstapet eller våtrumsmatta. Nåväl priserna var ohyggliga jmf när vi byggde nytt härhemma med 10 kvm stort badrum helt i kakel/klinker. Intressant i eftertexten till kakelsättning så sägs varje kvadratmeter yta
6 svar · 2,1k läst
M
Marcno: Hej på er! Jag håller på att renovera ett badrum och har några funderingar. Jag har betongbjälklag i badrummet, och eftersom jag ville flytta på toaletten och handfatet till andra sidan av badrummet så har jag billat upp en ränna för avloppet och även lagt ned nya avloppsrör i rännan. Eftersom det är riktigt knöligt att dra vatten till toaletten i väggarna runt hela badrummet så
0 svar · 714 läst
L
Lasse Morin: Hej Demmpa och alla andra intresserade. Nu har jag varmt vatten i duschen! Fick igång det i förrgår, med hjälp av Gustavsbergs instruktioner - annars hade det inte gått. Som vanligt är det betydligt lättare att ta isär än att sätta ihop, och den delen hade Gustavsberg slarvat över i filmen. I motsatta änden mot vredet sitter en fjäder som de inte nämner och den sprätte iväg så
16 svar · 45,0k läst
·
J
Job Andersson: Vad är kotym bland plattsättare/flytspacklare att göra om man inte sätter tätskikt omgående? Om det blir torksprickor trots allt är det game-over då eller bara att flyta på 3 mm extra?
5 svar · 7,0k läst
H
henkop: Något gammal tråd men landar högt på google och innehåller helt felaktig info. Kompletterar. Att det låter ihåligt på vissa ställen kan bero på att det ligger gammal isolering bakom putsen mest troligt träullit. Ta en mejsel och kör igenom så ser du vad som ligger bakom. Är det träullit, eller vassmatta eller liknande, låt det sitta. Sitter putsen löst, riv ner den. Du kan
9 svar · 8,6k läst
P
ponper: Stort tack för svar! Tanken är att dra igång en badrumsrenovering och under tiden den pågår hade jag gärna satt på två ballofixer för att kunna ta bort elementet. Min tanke är att sätta ballofixer på de vita rörbitarna som är av plast. Är detta möjligt att göra utan att blanda in föreningen? Kan man frysa rören och sen sätta på ballofixer? Eller går det att "vara snabb" och
2 svar · 3,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det ser ut som en Purusbrunn, antagligen Oden. http://www.purus.se/produkter/produkt/oden-oe150-mm/ Skär man manschetten med Puruskniven som man skall göra blir det ett korrekt och helt runt snitt som klämringen täcker helt. Det där ser ut som om det är skuret för hand. http://www.purus.se/produkter/produkt/puruskniven-150/
2 svar · 1,0k läst
·
J
Jörgen Ö: Ja det ser def fuktrelaterat ut, ser ut som mosaik av carerramarmor?, den tar lång tid på sig att bli torr. Dock om det inte har duschats på en vecka borde det se torrare ut. Kan det vara så att det är en vattenficka under mosaiken, alltså dåligt fall under mosaiken? Som gör att vattnet inte kan ta sig till brunnen. Ligger det silikon eller "vanlig" fog mellan brunnen och mosaiken? Eller
5 svar · 880 läst
·
W
Weronika123: Hej Tack alla! Vi har nu börjar fundera på att endast göra ett badrum-behålla befintlig plats samt försöka få till den planlösningen som BirgitS tog fram. Samt tack för tipset för att använda it-verktyg att arbeta med.
13 svar · 1,8k läst
·
mexitegel
mexitegel: Nu kanske det är andra regler hos er, men här i Sverige så är det hyresvärdens ansvar helt och hållet. Hur som helst så kan du bara köpa en tub silicon och kleta på. Om du doppar fingret i vattenblandat diskmedel är det lätt att göra lagningen snygg.
1 svar · 3,8k läst
B
Baskavoda: Den ska vara godkänd ja. Mvh Carl
5 svar · 7,3k läst
·
E
elin747: [citat] Så skönt, då är det ingen panik. Får kolla med förre ägaren :) Tack för svar!
2 svar · 2,5k läst
·
KimM87
KimM87: Vi fick hjälp av en fackman med "silikonet" och fick rådet att köpa något som både limmade och tätade så nu är det tätt. Vi ska invänta några offerter från de som ska göra badrummen och även kolla med snickarna hur deras tidsplan ser ut framöver nu när etapp 1 är avklarat. Om de inte kan komma förrän i höst (2 skulle vara föräldralediga) så sätter vi in duschkabin också.
6 svar · 2,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Du ser ut att ha äran att äga en "tarkett golvbrunn grön". ;) Sidan 11 här: https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2015/04/gamla_golvbrunnar-3.pdf [bild]
8 svar · 3,6k läst
·
K
Krypstocken: Ja kanske det, jag satte tätskiktet själv( gick åt skogen), räknar med att hantverkaren river och gör rätt
4 svar · 4,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.