Renoverade ett badrum i höstas och lade kakelplattor i pannrummet. För att komma in i badrummet måste man först gå in pannrummet så de sitter ihop. Under vintern märkte vi att kakelplattorna i pannrummet rört på sig så att de inte ligger jämt mot tröskeln ut ur pannrummet. Lite senare märke vi att väggarna precis utanför badrummet fått tydliga fuktskador. Vi hade inne lite andra byggare som skulle utföra andra arbeten under sommaren och de sa att badrummet eventuellt är för tätt så att fukt underifrån måste tränga sig ut någon annan stans. (Tror det var så de menade). Vi har en betongplatta som grund. Någon av er som kan ha en kvalificerad fundering kring det hela? Har precis skickat in papper till försäkringsbolaget.
Det är på undervåningen. Vet ej om vi har isolerad betongplatta. Kanske kan hitta det i några gamla dokument. Huset är från 1952 om jag minns rätt.
Vet ej hur de gjorde med tätskiktet i badrummet men kan fråga när de kommer hit i nästa vecka. Själva badrummet verkar vara ok utan det är i pannrummet som ligger i direkt anslutning och precis utanför pannrummet som fukten letat sig upp. Är helt novis på området och har svårt att ställa rätt frågor. Utgår bara från att byggföretaget vet vad de gör.
Vet ej hur de gjorde med tätskiktet i badrummet men kan fråga när de kommer hit i nästa vecka. Själva badrummet verkar vara ok utan det är i pannrummet som ligger i direkt anslutning och precis utanför pannrummet som fukten letat sig upp. Är helt novis på området och har svårt att ställa rätt frågor. Utgår bara från att byggföretaget vet vad de gör.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
1952, då lär det vara oisolerat. Då har jag för mig att andra brukar skriva i forumet att det bara ska vara tätskikt i duschen, just för att fukten i marken/plattan ska kunna ta vägen upp genom klinkern och inte gå upp i väggarna runt om. Vet inte, men det kanske blir bättre med bättre dränering.
Klicka här för att svara