L
useless useless skrev:
trycket beror ju på flödet... Dom verkar kräva ett flöde på runt en liter per sekund. Normalt har man väl 5-10 liter per minut om man öppnar kranen fullt?
Jag såg att man i USA bråkar om diametern som krävs på anslutande vattenrör - en skola säger en halv inch och en annan att det krävs en hel inch - alltså krävs det mellan ca 12,7 mm och 25,4 mm i rördiameter.

OBS: Mått rättade.

Redigerat:
  • Gilla
Sojansh9
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Jag såg att man i USA bråkar om diametern som krävs på anslutande vattenrör - en skola säger en halv inch och en annan att det krävs en hel inch - alltså krävs det mellan ca 125 mm och 250 mm i rördiameter.
Nu blev det väl lite fel ändå. 12,7 till 25,4 mm är närmare sanningen.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
M mlkjhr skrev:
Nu blev det väl lite fel ändå. 12,7 till 25,4 mm är närmare sanningen.
Oj oj så rätt - nu fixat! Stort tack :)

Men nu var det rör. Så då är det 16-27mm inner diameter.

Det är inte snyggt att ändra utan förklaring i inlägg som fått svar.

L
[QUOTE="Det är inte snyggt att ändra utan förklaring i inlägg som fått svar.[/QUOTE]

Rättade i all välmening.

Men tack för pekpinnen - nu lagt till ett tillägg.

L
På ett forum hävdar en kille att det krävs 30 gpm (gallons per minute) vilket motsvarar
1.893 l/s eller
113.6 l/m

Någon som vet vad vi har på normala vattenledningar?

Tydligen använder de flesta vanliga hemägare som installerar cisternlösa wc:er en elektrisk pump för att komma förbi tryckproblemet.

Men om man har chansen att byta vattenledningarna till större vid nybygge eller renovering plus har bra vattentryck från kommunen så verkar det funka att köra med den amerikanska old skool-modellen.

De här finns eller har funnits i Sverige som fabrikat "Durgo". Det krävs mycket grövre dimension på matande vattenledningar än vi normalt har i Sverige. Har för mig att det krävs 1 tums ledningar fram till själva toan, de var vanliga i äldre lägenheter, där det då gick en kort stump 1 tums rör från stamledningen som var avsevärt grövre.

Jag är inte säker på att du normalt har servisledning in till en villa som är grov nog.

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Claes Sörmland
Men i USA spolar man ju inte sina toaletter som vi gör med vår vattenfallsmetod. Där är det till stor del en häverteffekt som drar i gång och suger ut innehållet när man höjer vattenytan till den stora vattenvolymen som redan finns i skålen. Vattenflödet behöver således bara vara tillräckligt för att få igång häverten och sen kommer vattenvolymen från skålen.

Det är ju denna konstruktion som gjorde att high-school-filmernas toalettdoppningar aldrig fungerade i Sverige utan spolning...

Ja, de har ju så att säga vattentanken i själva skålen. Personligen så tycker jag amerikanska toaletter är genuint otrevliga, jag skulle hellre bara ha ett hål i golvet. Man sitter ett par cm ovanför vattenytan och skapar en härlig sörja där när man skiter. Minsta stopp så har man dessutom snabbt en översvämning som inte går att hejda.

Har man sett en amerikansk toalettstol i verkligheten så förstår jag inte riktigt hur man kan fundera på att installera en sådan. Har TS verkligen provat dem i verkligheten?

• Gilla
noupe
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alla amerikaner som besökt Europa i kör: "Man behöver i alla fall ingen äcklig toaborste!"

L
jac jac skrev:
Ja, de har ju så att säga vattentanken i själva skålen. Personligen så tycker jag amerikanska toaletter är genuint otrevliga, jag skulle hellre bara ha ett hål i golvet. Man sitter ett par cm ovanför vattenytan och skapar en härlig sörja där när man skiter. Minsta stopp så har man dessutom snabbt en översvämning som inte går att hejda.

Har man sett en amerikansk toalettstol i verkligheten så förstår jag inte riktigt hur man kan fundera på att installera en sådan. Har TS verkligen provat dem i verkligheten?
Jo nog har TS varit i Amerikat, till o med bott där, funderade dock ärligt talat inte mycket över deras pottor då.

Men talar du förresten om deras offentliga toaletter eller om de privata? För det är ju den springande punkten i tråden - alltså varför inte vi kan ha direktspolande toaletter i Sverige - vi som faktiskt har bättre vattentryck.

Redigerat:
L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Alla amerikaner som besökt Europa i kör: "Man behöver i alla fall ingen äcklig toaborste!"
Intressant, har jag aldrig hört fastän jag haft många besökare från det stora landet.

Förresten - syftar dom då på sina hemmatoaletter eller på dom offentliga? För det är ju lite det som är den springande punkten i den här tråden: Deras offentliga toor är direktspolande medan deras hemmamuggar mest är cisternspolade.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.