Hej,

gick igenom badrummet som en del av den årliga julstorstädningen och upptäckte att många av de plattor som ligger runt fönstret är spruckna, på ett (med mina lekmannaögon) konstigt sätt. Inte heller alla är spruckna.

Vi lät renovera badrummet 2015 via en godkänd firma, inget negativt att säga om dem. Jobbet gick väldigt bra.

Nu i November 2018 renoverade vi ett antal fönster via extern leverantör och ett av fönstren var det i badrummet. Inte heller där något negativt att säga.

Det är totalt 8 plattor som spruckit, 4 upptill, 3 nedtill och 1 till vänster.

Det jag undrar nu är, kan detta vara ett resultat av dålig plattläggning eller att fönsterrenoverarna var lite slarviga när det monterade in de provisoriska OSB-fönstren och orsakade sprickorna?

I övrigt i badrummet är det inga trasiga kakelplattor.

Vad tror ni på forumet? Är detta något man kan "driva" mot någon av leverantörerna eller och vem är troligtvis "skyldig"? Eller är det bara så att vi får leva med det och försöka ta in någon som byter de trasiga plattorna?

Mvh
Erik

Jag undrar om Badrum med spruckna kakelplattor runt fönstret, badkar framför och inga synliga skador på andra plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken vit badrumskakelplatta nära fönster med synlig spricka.
Skapa konto
Sprucken vit kakelplatta vid svart fönsterkarm i badrum, tecken på potentiell skada.
Skapa konto
Spruckna vita kakelplattor runt ett fönster i ett badrum.
Skapa konto
Vita kakelplattor med sprickor nära ett badrumsfönster.
Skapa konto
Kakelplattor runt badrumsfönster med flera sprickor av olika längder och formationer.
Skapa konto
Vita kakelplattor med sprickor nära ett badrumsfönster.
Skapa konto
Kakelplattor runt badrumsfönster med flera sprickor av olika längder och formationer.
Skapa konto
Närbild på vit kakelplatta med sprickor vid kanten nära en svart tätningslist.
Skapa konto
Sprucken vit kakelplatta i badrum nära fönsterkarmen med en tydlig spricka diagonalt över plattan.
Skapa konto

Jag tycker det ser ut som att glaseringen har krakelerat. Med tanke på hur sprickorna går så känns det inte som de spruckit pga sättningar.
Jag skulle tro att det är dålig kvalitet på kaklet.
Då det är runt fönstret så skulle det kunna vara växlingen mellan varmt och kallt. Brukar du öppna fönstret för att vädra när du duschat?

S s97danl skrev:
Jag tycker det ser ut som att glaseringen har krakelerat. Med tanke på hur sprickorna går så känns det inte som de spruckit pga sättningar.
Jag skulle tro att det är dålig kvalitet på kaklet.
Då det är runt fönstret så skulle det kunna vara växlingen mellan varmt och kallt. Brukar du öppna fönstret för att vädra när du duschat?
Jag förstår. Vi öppnar sällan det fönstret men under de veckor som fönsterrenoveringen pågick kan man anta att det läckte en del vid fönstret och det ev. orsakat krackeleringen.

J
Inte för att vara sån men varför bytte ni inte fönstret i samband med renoveringen av badrummet? Känns väldigt bakvänt att göra det efteråt. Är det firman som lagt det svarta silikonet nertill? Det var inte vackert gjort. Kan det nya fönstret månne orsakat spänningar mot kaklet? I det läget tror jag ett plastfönster passat bättre. Karmen kommer inte må bra efter ett tag

S
J Jocke Best skrev:
Inte för att vara sån men varför bytte ni inte fönstret i samband med renoveringen av badrummet? Känns väldigt bakvänt att göra det efteråt. Är det firman som lagt det svarta silikonet nertill? Det var inte vackert gjort. Kan det nya fönstret månne orsakat spänningar mot kaklet? I det läget tror jag ett plastfönster passat bättre. Karmen kommer inte må bra efter ett tag
De har renoverat fönstret och inte bytt fönster. Antar att de satte en skiva i karmen och tog med bågen till en lokal.
Ser ut som om de har ett draperi vid duschning som täcker fönstret.

J Jocke Best skrev:
S sinuslinus skrev:
De har renoverat fönstret och inte bytt fönster. Antar att de satte en skiva i karmen och tog med bågen till en lokal.
Ser ut som om de har ett draperi vid duschning som täcker fönstret.
Precis. Vi har inte bytt fönster utan låtit en firma renovera de gamla. Plastfönster låter ju sådär kul...

Silikonet har jag lagt till själv för att jag inte tyckte att det räckte med det firman gjort, tydligen så var det svårt att göra nishen med kakel hela vägen och en mjukfog var enklast. Är medveten om att det inte är det snyggaste men det är iallafall tätt. Vi har även som sinuslinus påpekar ett draperi för fönstret när vi duschar för att inte påfresta det för mycket.

J
Sorry missade det lilla draperiet, men då kan det ju funka bättre. Ja har man inte bytt karmen så kan det inte bero på det heller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.