Bygger fritidshus med gjuten platta och vattenburenburen golvvärme. Nu till problemet. Hustillverkaren som tillhandahållit VVS ritning över plattan har ritat fel och satt en golvbrunn i badrummet för tvättmaskin och dränering till värmepump för nära väggen. Minimum är ju 20 cm. Plattan är gjuten och husskalet står på plats. Var VVS firman som drar rör och kopplat in elpanna för att torka grunden som upptäckte det. Läser jag på ritningen står det att VVS ritningen bara är ett förslag och att projektören ska godkänna den. Vi bygger med delad entreprenad och grundläggaren har ju bara utgått från ritning. Gissar vi får stå vårat kast, men går det att lösa? Bila upp brunnen och flytta den går det ens när det är vattenburen värme ingjuten. Förslag på lösning mottages gärna.

/Henrik

J
Ta ett foto hur det ser så får du svar ,.lite överkurs med att bila upp , i bland kan även det på gränsen gå att ha

Får fixa kort i Nyårshelgen när vi åker upp till stugan. Är väl svårt att få en godkänd slutbesiktning när avståndet är ca 10 cm från väggen Säker vatten etc.

Om man börjar med att bila sönder brunnen sen jobbar man sig försiktigt utåt så borde det gå att flytta brunnen, råkar man bila av en golvvärmeslang så får man skarva den

Svårare är det inte

• Gilla
Joak
  • Laddar…
J
Beror kanske på åt vilket håll slingorna ligger men är det i längsled kanske man kan bila upp längs med väggen och sätta en unidrain istället. De är ju tillåtna med kortare avstånd mot vägg. Då slipper man alltför mycket jobb.

Inga problem öht att bila upp och flytta brunnen.

En erfaren betonghåltagare kanske kan klara gv-slangen, men det gör inget om den blir skadad, bara skarva ihop igen.

Om du har möjlighet att spola varmvatten i slingan så syns den i värmekamera (y)

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Låter lovande baserat på era svar. Elpanna är redan påkopplad för att torka plattan innan värmepump kommer på plats. Får kolla upp riktning gällande hur golvvärmeledningarna är dragna. Väggnära golvbrunn skulle kunna vara alternativ om det går att sätta en där. Ställer vad jag kan se högre krav på vilket tätskiktssystem som används. Enklast vore om snickarna kunde bila och flytta men kanske säkrast att låta någon VVS:are göra det med tanke på rören.

Kan man annars inte anse att den VVS:are som provtryckte rören innan gjutning borde sett att golvbrunnen satt för nära väggen även om ritningen visade så? De om några ska väl ha koll på regelverket?

H Henwan75 skrev:
snickarna kunde bila och flytta men kanske säkrast att låta någon VVS:are göra det
NEJ!...
En snickare eller rörkrökare är inget annat än en slaktare med en bilmaskin..

Jag har jobbat professionellt i över tio år med att knäcka betong, jag kan genomföra en trippel bypass operation med en Hilti TE-1000.. :giggle:

Det du behöver är en betonghåltagare.

Men det spelar egentligen ingen roll om du skadar slangen heller, det är bara att skarva ihop igen. (y)

Krilleman
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det du behöver är en betonghåltagare.
En sanning med modifikation. Jag kan bara tala från min egen erfarenhet.

På byggena finns det ju oftast en upphandlad betonghåltagare som sköter alla dessa jobben.
Tex: Håltagning, vägg/golv-sågning, bilning, golvslipning osv.

Då det går fel (för det gör det ju trots allt en hel del) så behövs det ofta flyttas på rör efter gjutningar. Jag själv som röris kan ha missat någon utsättning, väggar kan ha flyttats eller utsatt felaktigt osv. Det finns många orsaker.

När man visar på en bilning är det extremt olika beroende på betonghåltagaren. Vissa individer bilar som kungar, snuddar knappt emot avlopp eller skyddsrör med bilmejseln. Medans andra agerar "slaktare" (enligt din egna utsago). Så bara för en betonghåltagare får utföra jobbet betyder det inte med automatik att det blir bra.

Men det är inget unikt med just detta yrket. :confused:

Sensmoralen är som vanligt att man måste få tag på dom duktiga, och dom har oftast orderböckerna fulla för massor med månader framåt.

Krilleman Krilleman skrev:
man måste få tag på dom duktiga,
Exakt så är det (y)

Fast oddsen bör vara lite bättre att en renodlad betonghåltagare har vana av bildning.

Krilleman
Jo kanske.
Men det finns nog allt flera duktiga rörmokare, som kör eget, som försöker ta ansvar för sina egna jobb och bilar således själv också!

Observera att jag inte räknas till en av dessa. Jag är kontrakterad på storjobb i många år framöver. Jag ringer din skrå när det är problem! :p

• Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.