5 364 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Snuskigt vid toastolen. Anledning till oro?
Ja, om du lyfter ur vattenlåset luktar det ju avlopp, det ska det göra. Det är ju det som är meningen med vattenlåset, att stoppa avloppslukten. Men från tvättställets bräddavlopp ska det inte lukta, det ansluter ju till tvättställets avlopp innan vattenlåset.H henrikjon skrev:
Antagligen ligger det tvålrester mm precis där överfyllnadsskyddet mynnar ut till tvättställsavloppet.H henrikjon skrev:
Beroende på modell på tvättställ så kan man behöva ta bort bottensilen och rengöra manuellt i mynningen.
Som förebyggande kan man försöka spola vatten genom överfyllnadsskyddshålet lite då och då.
Man ska Aldrig Aldrig Aldrig använda ”propplösare”/kaustiksoda/etc för att rensa avlopp.
Anledningar bla:
- Risk för frätskador på personer som i framtiden nedströms behöver öppna avloppet.
- Risk för att plasten åldras i förtid
- Medlet i samverkan med bla tvålrester kan bilda cementliknande klumpar som kan bilda stopp.
- mm
Produkter som diskuteras: "propplösare"
Fettlösare Mudin Express 1 liter Norenco
Löser upp fett, olja, hår och slam
303 kr inkl moms
Läs mer
Återigen, tack för alla svar. Jag lär mig grymt mycket.
Nu efter ett tag och x antal spolningar verkar dock inte urindoften vara särskilt närvarande längre. Så vi är glada för den vinsten.
Känslan av att luften är lite dålig och allergen i lägenheten kvarstår dock. Är nojig över fel i badrummet med mögel som följd och källa till problemet. Men ser inget konstigt där inne annat än det lilla hål i "fogmassan" i golvbrunnen på bilden jag laddade upp. Om jag förstår mig på golvbrunnar och våtskydden rätt bör den dock ligga över våtskyddet vilket ju bör göra det till ett ickeproblem?
En eller 2 klinkerplattor står ett par millimeter utåt i ena änden också, men då gäller det enskilda sådana. Inget svart i fogarna och inga sprickor såvitt jag kan se.
Teorin med råttan är intressant, kanske ligger där en döing någonstans och ställer till det?
Blev ombedd att kolla golvbrunnen under vattenlåset, ser inget konstigt där heller.
Nu efter ett tag och x antal spolningar verkar dock inte urindoften vara särskilt närvarande längre. Så vi är glada för den vinsten.
Känslan av att luften är lite dålig och allergen i lägenheten kvarstår dock. Är nojig över fel i badrummet med mögel som följd och källa till problemet. Men ser inget konstigt där inne annat än det lilla hål i "fogmassan" i golvbrunnen på bilden jag laddade upp. Om jag förstår mig på golvbrunnar och våtskydden rätt bör den dock ligga över våtskyddet vilket ju bör göra det till ett ickeproblem?
En eller 2 klinkerplattor står ett par millimeter utåt i ena änden också, men då gäller det enskilda sådana. Inget svart i fogarna och inga sprickor såvitt jag kan se.
Teorin med råttan är intressant, kanske ligger där en döing någonstans och ställer till det?
Blev ombedd att kolla golvbrunnen under vattenlåset, ser inget konstigt där heller.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden