Hejsan!
Vår toastol har luktat lite urin ibland och jag kände mig idag manad att ta en titt.
Bakom stolen hittar jag fullt med smuts, vad som verkar vara hår och massa annan väldigt torr smuts.
En del av kaklet verkar borta med någon form av matta på plats istället. Blir lite orolig att detta kan vara mögel eller tecken på/risk för fuktskada. Bör jag oroa mig?
Duschen är brevid toa men en av dörrarna bör mestadels hindra att vatten når fram Såvida den inte rinner ditåt med lite kraft. Vi är nyinflyttade och jag är ny på detta. Därav lite nojig.
Bifogar lite bilder.
Vår toastol har luktat lite urin ibland och jag kände mig idag manad att ta en titt.
Bakom stolen hittar jag fullt med smuts, vad som verkar vara hår och massa annan väldigt torr smuts.
En del av kaklet verkar borta med någon form av matta på plats istället. Blir lite orolig att detta kan vara mögel eller tecken på/risk för fuktskada. Bör jag oroa mig?
Duschen är brevid toa men en av dörrarna bör mestadels hindra att vatten når fram Såvida den inte rinner ditåt med lite kraft. Vi är nyinflyttade och jag är ny på detta. Därav lite nojig.
Bifogar lite bilder.
Det kan vara lindrev man pressat ner i gummimuffen vid toaavloppet för att täta, men så ska det inte behöva vara, den där muffen ska räcka. Sedan som föregående inlägg, gör rent, rören t ex ska ju vara helt blanka.
Jag tycker det ser ut som om föregående ägare inte kommit åt att städa ordentligt där bara. Diskborste är ett bra sätt att komma åt, brukar använda de som kasserats som diskborste till sådant. Om man städar med vanliga städverktyg och ganska mycket vatten så kommer det ju helt naturligt att samlas lite skräp där bakom.
Bästa svaret
Det är säkert tätskiktet som syns där. Anledningen till att man inte har lagt en klinkerbit där är väl för att man inte orkade kapa till en passande bit eftersom det ändå inte kommer att synas... Rent tekniskt har det ingen betydelse.
Tack för svaret, har varit lite off nu under juldagarna så jag har inte svarat än av den anledningen.useless skrev:
Vad skönt att veta! Man blir lite nojig av sådant här, värt att tillägga är att sedan vi flyttade in har min sambo haft en hel del allergiska reaktioner. Mycket nysningar på morgonen speciellt men även i andra tillfällen och jag känner mig konstant lite hostig. Jag är av denna anledning ganska orolig för ett svartmögelangrepp någonstans i lägenheten.
Fann också en kanske 2-3cm lång och 1-2mm bred glipa i silikonfoget i taket i badrummet. Har förstått att silikonfog inte utgör tätskiktet, betyder detta att jag inte behöver orora mig för den lilla glipan?
Vi verkar båda reagera starkast i sovrummet, oavsett om vi vistas där länge eller ej. Vi misstänker en jättegammal IKEA pax garderob som tidigare ägaren lämnade efter sig. Den luktar gammal gympasal/svett.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Nej, män sitter ner. Då slipper man sikta och framförallt slitter man få skit av frugan för att man inte fällt ner sitsen.Staffan2000 skrev:
Manliga seglare lär sig sitta ner varken de vill eller inte.hantverkare1 skrev:
Kontrollera ventilationen i lägenheten.
Bodde en gång i en lägenhet som drog in rök från en villa i närheten när det var fuktigt väder ute.
Klorin som du blandar med vatten är perfekt att rengöra med när det ser ut sådär. Skyddsglasögon o handskar behövs för det.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Förmodligen dörren på PAX garderoben som luktar illa. Vart lite problem där ett tag med en folie som började brytas ner efter ett tag och lukta illa. Häng av och släng ut dörren och se om det blir bättre.