Jag såg igår bilder från en badrumsrenovering där de hade valt stora plattor på väggarna, skulle gissa på 30x60 cm. Först åkte väggplattorna upp, dock inte den nedersta raden mot golvet. De uppsatta plattorna hade en uppspikad trälist nedanför sig, för vad jag tror var för att hålla plattorna uppe under själva brinntiden. Därefter togs listen bort. Är detta vanligt? Är det bra? Jag har aldrig sett det och borde det inte bli problem med spikhålen i underliggande tätskiktsfolie?

Bara en klåpare hade spikat upp list. Jag sätter alltid list med stöd istället om det behövs.
Metallisk stödverktyg för montering av lister på väggar och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag såg på Youtube en film där de hade pallat upp trälisten, alltså inte spikat fast utan använt gravitationen.

Staffans2000
Det är för att få dem i våg. Den understa raden anpassar man sedan efter golvets lutning. Stora plattor är inte svårare att sätta upp, snarare enklare. Spikhålen fyller man med silikon.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är för att få dem i våg. Den understa raden anpassar man sedan efter golvets lutning. Stora plattor är inte svårare att sätta upp, snarare enklare. Spikhålen fyller man med silikon.
Så det är bara för att få våg? Jag trodde att det var våg + hålla uppe tyngden. Är det inte bättre att använda laser?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.