Hej!

Jag har ett badrum som är i desperat behov av en uppfräschning, och då jag inte har budget för en badrumsrenovering så har jag lite funderingar.

Mitt badrum är ca 4 kvadrat stort, och har ett väldigt fult kakel samt en duschkabin. Det är inte kaklat hela vägen upp, saknas ca 2 plattor brett. Badrummet är i en vindsdel, så det är bara 2 väggar där det saknas kakel. Jag har en tanke att sätta upp våtrumsgips där det saknas kakel, spackla över alla väggar med våtrumpsgips, sen måla allt med kalkfärg och sätta en sealer på det hela.

Är detta något som borde gå att genomföras, eller är det nåt som hindrar mig?
 
P
Det låter som om du bor i en bostadsrättsförening, då har de säkert regler för vad och hur du får renovera ditt badrum.

Personligen tycker jag att det låter som en dålig idé.
 
Scouten skrev:
Det låter som om du bor i en bostadsrättsförening, då har de säkert regler för vad och hur du får renovera ditt badrum.

Personligen tycker jag att det låter som en dålig idé.
Stämmer, bor i en BRF. Det finns inga specifika regler om det. Är det säkert att göra såhär så finns inga hinder. Du skriver att det låter som en dålig idé - vilket moment tänker du på då?
 
P
Är badrummet gammalt, så är tätskiktet gammalt, för mig blir det att sminka grisen att göra som du föreslår.
 
1996 är det från. Att ha släta väggar med kalkfärg skulle göra en väsentligt skillnad, och som nåt som ryms i en budget. en helrenovering finns inte på kartan just nu, och lär dröja. Så ser på alternativa metoder som skulle kunna funka utan att jag river upp tätskiktet. (Ej mycket vatten på väggar, sluten duschkabin)
 
BirgitS
Ett 22 år gammalt tätskikt kan man inte lita på, men det finns väl kakelfärg för att måla över kaklet och fogpennor för att sen måla över fogarna. Det blir en billig lösning så att du får pengar över som du kan spara till en riktig renovering som du behöver göra snart.
 
Metoden med gipsspackel och färg, känns tveksam på många sätt.

Du skulle tydligen lägga någon form av fuktspärr över färgen? Det finns godkända system för att måla i badrum. Men här har du (troligen) redan ett tätskikt under kaklet. Att då lägga ett till utanpå, för att skydda färgen, gör att du får två tätskikt, där fukt stängs in mellan. Att det nya tätskiktet sedan inte är typgodkänt för ändamålet gör inte saken bättre.

Oavsett så är det lång ifrån något typgodkänt system. Därmed kan du få problem både med försäkringsbolag och bostadsrättsföreningen om det skull bli en vattenskada.
 
H hempularen skrev:
Metoden med gipsspackel och färg, känns tveksam på många sätt.

Du skulle tydligen lägga någon form av fuktspärr över färgen? Det finns godkända system för att måla i badrum. Men här har du (troligen) redan ett tätskikt under kaklet. Att då lägga ett till utanpå, för att skydda färgen, gör att du får två tätskikt, där fukt stängs in mellan. Att det nya tätskiktet sedan inte är typgodkänt för ändamålet gör inte saken bättre.

Oavsett så är det lång ifrån något typgodkänt system. Därmed kan du få problem både med försäkringsbolag och bostadsrättsföreningen om det skull bli en vattenskada.

Våtrumsspackel hade jag tänkt. Och en sealer över kalkfärgen är inget tätskikt, mer en behandling för att vatten inte ska ge fläckar på färgen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ett 22 år gammalt tätskikt kan man inte lita på, men det finns väl kakelfärg för att måla över kaklet och fogpennor för att sen måla över fogarna. Det blir en billig lösning så att du får pengar över som du kan spara till en riktig renovering som du behöver göra snart.
Det där låter ju faktiskt som en lösning.. Dock vill jag måla med Kalkfärg. Den är dock väldigt täckande, å kan man fylla i fogarna först kanske det hade fungerat. dock är jag lite undrande på delen där det fattas kakel i toppen, vad som händer om jag sätter våtrumsgips där och sen målar över.. Rädd att jag stänger in fukt där?
 
BirgitS
Mr.Jenkins Mr.Jenkins skrev:
dock är jag lite undrande på delen där det fattas kakel i toppen,
Låt det vara så och sen kan du låta den delen ha samma färg som taket så ser det lite ut som taket är lägre eller måla med våtrumsfärg i samma färg som kakelfärgen eller någon annan färg för att få mer variation.
 
Byggnadsvårdstjejen
Mr.Jenkins Mr.Jenkins skrev:
Hej!

Jag har ett badrum som är i desperat behov av en uppfräschning, och då jag inte har budget för en badrumsrenovering så har jag lite funderingar.

Mitt badrum är ca 4 kvadrat stort, och har ett väldigt fult kakel samt en duschkabin. Det är inte kaklat hela vägen upp, saknas ca 2 plattor brett. Badrummet är i en vindsdel, så det är bara 2 väggar där det saknas kakel. Jag har en tanke att sätta upp våtrumsgips där det saknas kakel, spackla över alla väggar med våtrumpsgips, sen måla allt med kalkfärg och sätta en sealer på det hela.

Är detta något som borde gå att genomföras, eller är det nåt som hindrar mig?
Hej, jag undrar hur det gick för dig? Hur valde du att göra?
 
Det borde ha ramlat ner vid detta laget om han gjorde som han tänkt.....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.