Tobzter
Tobzter: Uppdaterar denna tråd igen någon som några förslag?
2 svar · 2,3k läst
R
Risenros: [citat] Tack så jättemycket för ett pedagogiskt och detaljerat svar! Jag får helt enkelt se om vi kan få reda på något sätt hur de lade golvvärmen.
10 svar · 2,1k läst
·
C
camsod: Hej! Vi har bestämt oss för att in offerter och kolla vad det kan tänkas kosta att lägga ny våtrumsmatta på golv och väggar, inget är gjort sedan 1987 så det känns som en risk och skulle vara skönt att göra i ordning riktigt. Vi behöver alltså bara nya golv och väggar, alla rör är synliga i badrummet så det behöver inte dras om, de som bodde tidigare har satt in nya
0 svar · 953 läst
G
Grim Pedersen: Hej alla! Har läst och postat en del här i tid och otid men nu är det dags för mig att dela med mig av mitt pågående projekt. Håller just nu på att bygga till ett badrum i vårt hus, i vad som tidigare var hallen. Vi har precis frilagt väggar, tak och golv och jag har sedan stött på patrull. Vårat hus är i lättbetong och har också lättbetong i innerväggar Enligt planen med vårat
0 svar · 1,0k läst
K
Kalvmarken: Ja den vänstra är en klar favorit. Men jag gillar nästan färgen på den högra mer. Det blir samma lika på både golv och vägg och plattorna blir 60x60.
30 svar · 7,0k läst
·
P
plan-g: Tackar för svaren. Skall strax dra igång med rivningen. Lätt att bli velig i såna här situationer när man är en "snål" typ!
7 svar · 6,7k läst
·
M
Marcussjogren: Mindre hål på några millimeter går bra att sätta igen med kemsvets, fördelen med det är att den smälter samman med mattan och blir 100% tät. Den är övermålningsbar. Dock skall försiktighet vidtas vid applicering, läs instruktionerna noga då det är svårt att justera i efterhand.
10 svar · 2,7k läst
G
Gabriel B: Jag har idag fyra handdukstorkar installera enligt bild. Nederst på varje finns en kopplingsdosa. Vi funderar på att ersätta duschkabinen med ett badkar och ta bort handdukstorkarna helt. Självklart kommer jag då ta bort all el från dem. Men mina fråga är; hur fyller jag upp kopplingsdosorna? Hur tätar jag dem? Får jag ha tomma/fylla dosor bakom ett badkar? Någon som har bra tips?
0 svar · 2,8k läst
·
J
Jörgen Ö: Så stor som möjligt? Om väggen tillåter att montera en tung dörr, så def så stor som möjligt.
1 svar · 1,0k läst
Jonatan79
Jonatan79: Denna person och firma anlitade jag för ett badrum m.m några år tillbaka, nitisk och noggrann, passar dig bra :) Lars Sjögren Byggingenjör SBR Av SBR Godkänd Besiktningsman för överlåtelsebesiktningar Av SBR Godkänd Entreprenadbesiktningsman 08-556 766 42 0708-84 21 64 lars.sjogren@densia.se www.densia.se
19 svar · 4,1k läst
·
Noobe
Noobe: [citat] Det kanske inte är något större fuktproblem, så jag tror att jag bara sätter upp taket och kanske borrar ett hål till intilliggande rum. Bygger också in en inspektionslucka för att kunna komma åt drivdon till spottar, högtalare mm. Tack för alla svar, gjorde mig lite lugnare! :)
11 svar · 4,3k läst
Cancerman_777
Cancerman_777: Benen kan vara i trä, med fötter av tex bultar så att träet inte står direkt på golvet där vatten kan komma. Ikea gör så, så jag tror det är mer än safe :) En finsnickare kan göra vackra träben med bultfötter för en rimlig peng.
2 svar · 917 läst
·
J
Jazman: Tack för alla synpunkter. Huset är byggt 89. Plattan är samma som garaget, huset har krypgrund, men garage och tvättstuga och pannrum s5år på platta. Som ventilation har jag en gammal skorsten från vedpanna som stod där förut. Tänkte att man kan montera en datorfläkt som får trycka ut luft kontinuerligt. Om inte den lösningen funkar kanske man får titta på en fläkt i toppen av
5 svar · 2,0k läst
Krilleman
Krilleman: Toppen! (y)
4 svar · 6,0k läst
prototypen
prototypen: Varför använder man spånskiva och MDF i badrum och kök, två material som är oerhört känsliga för vatten? Däremot i ett vardagsrum ska det vara massivträ för det är snyggt. Förstår inte. Protte
3 svar · 3,7k läst
·
S
Snickeri: Tack för engagemang! Efter att ha pratat med Mapei bestämde jag mig för att ta bort tätskiktet (mattan), lägga elkabeln och sedan flyta om golvet. Så nu har jag ordentligt med flytspackel och denna gång med bättre fall till golvbrunnen. Lite mer jobb, men i slutändan tänker man inte på det. Hade varit mer jobbigt att riva upp fint klinkergolv osv... Snart invigning av nytt badrum!
7 svar · 1,4k läst
useless
useless: Nån av dom här kanske? http://design4bath.se/info-om-glabete/
93 svar · 74,8k läst
Anna_H
Anna_H: Många som påpekar att det är idiotiskt att inte ta bort toa och tvättställ innan man kaklar också :-D
27 svar · 10,6k läst
J
JAPLH: [citat] Att de har 75 mm vet jag. Det är 12 o [citat] Att de har 75 mm känner jag till. Hur menar du att "det går lättare om man har 110 rör upp ur golvet"?
10 svar · 11,8k läst
Immobil
Immobil: Är vattenlåsen fyllda i toaletten, handfatet och ev. golvbrunnen? Är dom det, gå vidare... Kontrollera packningarna vid handfatet och toaletten. Packningarna sitter under manschetten vid golvet/väggen.
1 svar · 2,0k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] GVK för plastmattor/tapeter, BKR för kakel och klinkers samt Säkert vatten för VVS.
21 svar · 4,2k läst
·
Appendix
Appendix: Ja det är ju just fallet och att vattnet verkar ligga där för att torka upp och lämna avlagringar som gör att det känns lite skeptiskt. Samtidigt så verkar ju det där vara 4-5 års mög som ligger så det kanske bara är slarvstädningen som orsakat det. Svårt att veta. Enklast är som sagt att skrapa ur (försiktigt) och foga om. Skulle även passa på att kolla hur fuktigheten är om
2 svar · 3,3k läst
·
K
Kristina J: [citat] Det var från tvättstället. Ska försöka skicka bilder. [citat]
7 svar · 939 läst
·
L
LadyM: Tack så mycket för ditt utförliga svar! :-) [citat] [citat]
2 svar · 1,9k läst
TindraS
TindraS: Vi ska få stambyte hos oss och badrummet som gjordes om för 8 år sedan måste nu åter renoveras. Jag har följande funderingar: 1. Kan man ha en trävägg som avskiljning mellan handfatet och duschen, om den skyddas med glas från duschsidan? Hur ska trädet vara behandlat då? Behövs det underhåll? 2. Vi vill ha ett handfat som står som ett skål på en bänk. Under bänken ska
0 svar · 562 läst
C
Carl Andersson: Om jag ska sätta klinker både i badrum och i hallen utanför, ska jag då sätta badrumströskel eller ska jag sätta en vanlig tröskel någon centimeter ovanför plattan? Vad sätter jag i så fall mellan tröskel och plattan?
0 svar · 1,1k läst
M
mlkjhr: Du måste ju hur som helst byta golvbrunnen så det måste nog rivas.
6 svar · 1,5k läst
NetNut
NetNut: Kolla även vattenanslutningen till toalettstolen, sitter det en plast/metallomspunnen slang mellan ventilen på toaletten och vattenröret eller är det kromat rör hela vägen ? Är det rör hela vägen så kan ljudet komma ifrån genomföringen mellan ventil och cistern som rör sig då vattenanslutningen är stum. Genomföringen är av plast med o-ringar som tätar men kan röra sig något
8 svar · 8,4k läst
·
H
Halley: Hej! Vi har precis låtit renovera vårt badrum. Det har två golvbrunnar, en i duschen - som står nära dörren - och en under badkaret, som står längst in i rummet. Fallet i duschen följer mer eller mindre duschdörrarna och resten av golvet lutar mot golvbrunnen under badkaret. Den ena duschdörren har monterats ca 4 cm utanför fallet till duschen (gick inte att montera på ett annat
0 svar · 1,9k läst
O
olofh: Apropå el. Sjukt nice att ha både i kommoden och i spegelskåpet. (Det visste säkert alla redan men vi har tidigare bara haft i skåpet...)
8 svar · 11,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.