Tvättmaskinen med integrerad tork verkar fastna i tömningsläge och torken vill inte gå igång. När jag tar bort tömningsslangen bakpå och tömmer slangen på vatten så funkar det därefter. Men problemet återkommer. När jag kikade bakom så är det inte ett konstant fall av slangen in till avlopp/vägg (se bild). Utan den ligger delvis på golvet.

Bör det inte vara ett fall hela vägen så vatten inte kan fastna? Uppenbarligen orkar inte maskinen trycka på så allt vatten åker ut?

Kan man vända på den vita avloppsbiten i väggen så att man på så sätt får slangen ovanifrån istället för underifrån?

/N

Bild på tömningsslangen till en tvättmaskin som ligger på golvet bakom maskinen utan ett stadigt fall till avloppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättmaskinens tömningsslang ligger på golvet utan konstant fall mot väggavloppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsa Lund
Det där ser helt tokigt ut!
Är det en entreprenör som gjort jobbet?

I mina ögon ser det ut som skvallerröret från fördelarskåpet och inte en avloppsanslutning

Redigerat:
  • Gilla
ByggNiclas
  • Laddar…
Jag har aldrig sett en sådan vägganslutning. Innehåller den ett vattenlås?

• Gilla
ByggNiclas
  • Laddar…
tommib
Är den vita grejen på väggen verkligen ett avlopp? Jag har aldrig sett något sådant. Det är inte ett skvallerrör från skåpet bredvid hoppas jag...

Har detta fungerat tidigare eller är det nyinstallation

• Gilla
ByggNiclas och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:

I mina ögon ser det ut som skvallerröret från fördelarskåpet och inte en avloppsanslutning
ser ut som där finns ett skvallerrör under vattenrören
t

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
gissar på att där är stopp eller nästan stopp i den vita avloppsgrejen i väggen
t

• Gilla
ByggNiclas
  • Laddar…
B ByggNiclas skrev:
När jag kikade bakom så är det inte ett konstant fall av slangen in till avlopp/vägg (se bild). Utan den ligger delvis på golvet.

Bör det inte vara ett fall hela vägen så vatten inte kan fastna? Uppenbarligen orkar inte maskinen trycka på så allt vatten åker ut?
Normalt brukar man kunna ha avloppsslangen så högt upp så att den tangerar maskinens överkant.

Antagligen är det stopp i backventilen i den vita anslutningen, här har du manualen,
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/DOS_96_8072036.pdf

• Gilla
ByggNiclas
  • Laddar…
Den kombinerade tvättmaskin/torktumlare vi hade i vårt förra boende var en jävel på att ludda igen vattenlåset i tvättmaskinsavloppet. Antar att merparten av det ludd som i en vanlig torktumlare fastnar i de stora filtren spolas ut i avloppet på dessa kombinerade maskiner, så någorlunda frekventa rensningar av avloppet eller någon form av rensbrunn på avloppet kan nog vara en idé. Det kan också vara en poäng att hänga upp slangen i höjd med tvättmaskinens överkant för att undvika att så mycket vatten blir stående i den.

• Gilla
ByggNiclas
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ja, det ska vara gjort i samband med att lägenheten byggdes (2012). Har varit en ägare innan och jag tror inte den har gjort något på egen hand.

T tergo skrev:
ser ut som där finns ett skvallerrör under vattenrören
t
Stämmer - d sitter nedtill där :)

N Nyrostad skrev:
Den kombinerade tvättmaskin/torktumlare vi hade i vårt förra boende var en jävel på att ludda igen vattenlåset i tvättmaskinsavloppet. Antar att merparten av det ludd som i en vanlig torktumlare fastnar i de stora filtren spolas ut i avloppet på dessa kombinerade maskiner, så någorlunda frekventa rensningar av avloppet eller någon form av rensbrunn på avloppet kan nog vara en idé. Det kan också vara en poäng att hänga upp slangen i höjd med tvättmaskinens överkant för att undvika att så mycket vatten blir stående i den.
Jag ska prova att kika närmare på vattenlåset och se om d är ludd där och också ev höja/hänga upp slangen på nåt bra sätt. Det ska inte ha varit problem innan iaf (mäklaren sa inget iaf - höhö :) ) men som du skriver ovan måste ju luddet ta vägen nånstans och har man kört några nya handdukar och dyl etc så blir d nog en del. Det finns även en rensventil på framsidan men där hamnar inte särskilt mkt.

Uppskattar alla svar - återkommer när jag kikat närmare på låset

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.