3 972 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Fall under badkar
Hej,
Vi håller på och renoverar vårt badrum och nu är de nästan klara. Vi har två fall som ligger ganska nära varandra, ett till duschen och ett till badkaret. Vi har nu kunnat testa båda och under duschen försvinner vattnet som det borde men under badkaret, på en sida av brunnen närmast väggen ligger det kvar lite vatten efteråt. Vi har inte besiktat än men är rädda att detta kan missas eftersom det kommer att stå ett badkar där. Är det normalt? Vad ska vi göra för att säkerställa att vi har ett tillräckigt bra fall?
PS. Vi har golvvärme.
Tacksam för input!
Mvh Jenny
Vi håller på och renoverar vårt badrum och nu är de nästan klara. Vi har två fall som ligger ganska nära varandra, ett till duschen och ett till badkaret. Vi har nu kunnat testa båda och under duschen försvinner vattnet som det borde men under badkaret, på en sida av brunnen närmast väggen ligger det kvar lite vatten efteråt. Vi har inte besiktat än men är rädda att detta kan missas eftersom det kommer att stå ett badkar där. Är det normalt? Vad ska vi göra för att säkerställa att vi har ett tillräckigt bra fall?
PS. Vi har golvvärme.
Tacksam för input!
Mvh Jenny
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Du får lägga ett bra vattenpass på golvet och lyfta det i änden som pekar mot golvbrunnen så att det kommer i våg. Sen mäter du hur mycket du har lyft så får du fallet för vattenpassets längd. Omvandla detta i fall i mm/m och jämför med angivna intervall i de branschregler som avtalats (BKR, GVK) och se om det är ok.
I alla fall enligt BKR ska det finnas fall både i tätskiktet och ytmaterialet men det är egentligen tätskiktet som är viktigast. Ibland kan det ju vara plattsättningen som inte är helt hundra. Dock går det inte att kontrollera tätskiktets fall i efterhand.
I alla fall enligt BKR ska det finnas fall både i tätskiktet och ytmaterialet men det är egentligen tätskiktet som är viktigast. Ibland kan det ju vara plattsättningen som inte är helt hundra. Dock går det inte att kontrollera tätskiktets fall i efterhand.
Tack för svar!
Vi har inte ett tillräckligt bra vattenpass men när vi testar känns det rätt platt.
Vi kan låta dem byta ut plattorna men är oroliga för tätskiktet. Tror du att golvvärmen kan ta hand om det och att det är bättre att lämna det som det är?
Vi har inte ett tillräckligt bra vattenpass men när vi testar känns det rätt platt.
Vi kan låta dem byta ut plattorna men är oroliga för tätskiktet. Tror du att golvvärmen kan ta hand om det och att det är bättre att lämna det som det är?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
När man mäter så nära golvbrunnen behövs inget värstingpass, har du ett vattenpass överhuvudtaget ska du kunna se ett fall. Det kan däremot vara svårt att se utan något mätverktyg alls.
Svårt att bedöma vad som är bästa åtgärd, jag har inget bra råd. Det innebär alltid risk för att skada tätskiktet om man tar loss plattor. Steg ett är ju att konstatera om det är bakfall. Vattnets ytspänning gör också att det kan ha svårt att rinna bort helt och hållet. Golvvärmen hjälper definitivt till i alla fall.
Svårt att bedöma vad som är bästa åtgärd, jag har inget bra råd. Det innebär alltid risk för att skada tätskiktet om man tar loss plattor. Steg ett är ju att konstatera om det är bakfall. Vattnets ytspänning gör också att det kan ha svårt att rinna bort helt och hållet. Golvvärmen hjälper definitivt till i alla fall.
Där det är viktigast med rätt fall kan ni inte göra någon mätning på nu i alla fall, det är själva tätskiktet.
Om vatten blir stående på någon klinkerplatta så spelar inte det så stor roll förutom att det med tiden kommer bli avlagringar mm på plattan.
Om vatten blir stående på någon klinkerplatta så spelar inte det så stor roll förutom att det med tiden kommer bli avlagringar mm på plattan.
Ok det var både skönt och inte skönt att höra... Vi har lyckats mäta ganska bra och det är framförallt på ett ställe som det helt saknas fall i plattorna. Det är ju inga oceaner av vatten som samlas men lite grann ligger ändå kvar efter några timmar (utan att golvvärmen är på). Avlagringar kan vi leva med.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Då hade jag låtit det vara. Möjligtvis att man kan begära ett prisavdrag, betalar man proffs dyrt för att få ett badrum så ska det inte förekomma sådant här.
Klicka här för att svara