Jag tror inte på den fuktmätningen.....vad den än avser.
Med 89% fuktkvot i träet skulle det bara rinna vatten av det och träet skulle vara som om det hade legat sänkt under vatten några år.. Med 89% relativ fuktighet är det ingenting att oroa sig för just nu.
Ta det litet lugnt nu!
Vad vet du.... är träet ruttet? Är det mögligt?
Hur gammalt är huset?
Källare från ungefär 60-talet och äldre är litet fuktgenomsläppliga. Väggarna ger alltid från sig en aning fukt inåt. Så länge man tillåter den fuktvandringen och väljer material som tål den och eldar i någon eldstad ibland så fukten far ut genom skorstenen är det inget problem.
Med 89% fuktkvot i träet skulle det bara rinna vatten av det och träet skulle vara som om det hade legat sänkt under vatten några år.. Med 89% relativ fuktighet är det ingenting att oroa sig för just nu.
Ta det litet lugnt nu!
Vad vet du.... är träet ruttet? Är det mögligt?
Hur gammalt är huset?
Källare från ungefär 60-talet och äldre är litet fuktgenomsläppliga. Väggarna ger alltid från sig en aning fukt inåt. Så länge man tillåter den fuktvandringen och väljer material som tål den och eldar i någon eldstad ibland så fukten far ut genom skorstenen är det inget problem.
89% är väldigt högt för att vara nu. På vintern brukar det bli hyfsat torrt även i källare.
Inget har nog hänt med träet det är mätt i aug tror ja de va huset är ifrån 1912
H heimlaga skrev:Jag tror inte på den fuktmätningen.....vad den än avser.
Med 89% fuktkvot i träet skulle det bara rinna vatten av det och träet skulle vara som om det hade legat sänkt under vatten några år.. Med 89% relativ fuktighet är det ingenting att oroa sig för just nu.
Ta det litet lugnt nu!
Vad vet du.... är träet ruttet? Är det mögligt?
Hur gammalt är huset?
Källare från ungefär 60-talet och äldre är litet fuktgenomsläppliga. Väggarna ger alltid från sig en aning fukt inåt. Så länge man tillåter den fuktvandringen och väljer material som tål den och eldar i någon eldstad ibland så fukten far ut genom skorstenen är det inget problem.
Nja, det skulle jag definitivt inte kalla torrt. Men fullt rimligt i en källare.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Att mäta fuktighetshalten i träpanelen ser jag som ettsteg att få viktig info.
Dels i träytan i sig, och dels i någon bakomliggande regel, som kan kommas åt om man plockar bort en lampa, ett vägguttag eller en ventil.
Och då använder man en sådan här fuktighetsmätare:

(Bilden från Clas O)
Jag har fått lära mig av en besiktningsman,
att gränsen för risk för mögel mm går vid 17% fukthalt i trävirket.
Så det är bara att mäta!Är fuktigheten <17%, sov lugnt,
är den högre förbättra ventilationen bakom panelen, eller riv och gör om.
Dels i träytan i sig, och dels i någon bakomliggande regel, som kan kommas åt om man plockar bort en lampa, ett vägguttag eller en ventil.
Och då använder man en sådan här fuktighetsmätare:

(Bilden från Clas O)
Jag har fått lära mig av en besiktningsman,
att gränsen för risk för mögel mm går vid 17% fukthalt i trävirket.
Så det är bara att mäta!Är fuktigheten <17%, sov lugnt,
är den högre förbättra ventilationen bakom panelen, eller riv och gör om.
Skilj på fuktighet i trä och luftfuktighet.
Att en källare har 89% RH i augusti är inte särskilt konstigt. Ganska högt men inte alls anmärkningsvärt en varm och fuktig sensommardag. Skulle trät ha 89% så tror jag inte på det. Brukar sällan gå att mäta högre än fibermättnadspunkten på ett tillförlitligt sätt. Den ligger kring 30-35%.
Mät trät som föreslagits ovan. Ligger det över 15% vid denna tiden så är det lite väl högt. I normal inomhusmiljö (ej källare) såhär års så bör trä ligga kring 6-8%.
Att en källare har 89% RH i augusti är inte särskilt konstigt. Ganska högt men inte alls anmärkningsvärt en varm och fuktig sensommardag. Skulle trät ha 89% så tror jag inte på det. Brukar sällan gå att mäta högre än fibermättnadspunkten på ett tillförlitligt sätt. Den ligger kring 30-35%.
Mät trät som föreslagits ovan. Ligger det över 15% vid denna tiden så är det lite väl högt. I normal inomhusmiljö (ej källare) såhär års så bör trä ligga kring 6-8%.
Klicka här för att svara

