C
claesborjesson: [citat] Om det är rost så kan du skaffa lite oxalsyra, lösa upp i liten mängd varmt vatten (får gärna vara en gröt). Smeta på detta på det roströda. Oxalsyra är en syra som dels löser upp järn och dels binder sig till järnet (rosten) så att den försvinner. Skölj sedan rent med vatten. /Claes
13 svar · 2,1k läst
·
O
Oldfart: [citat] [citat] Du har fel. Det får inte finns tappvattengenomföringar i golvet men för radiatorrör finns det undantag. Enligt "Säker vatten" är det tillåtet utanför duschzonen: "3.3.1 Rörgenomföring i golv med tätskikt I bad- eller duschrum ska inga rörgenomföringar finnas i golv med tätskikt förutom avlopp och golvbrunn. I plats för bad eller dusch får det endast finnas
49 svar · 10,1k läst
nino
nino: Nja... fallet går ju att fuska till på ytan även om det är bakfall på golvet
10 svar · 6,1k läst
·
R
RoffeN: Till vårt nybygge söker vi en funktionell och snygg takdusch. Nu har vi en Mora som tyvärr läcker både här och där. Vi behöver tre st...
0 svar · 1,3k läst
A
A-Man_08: Du har inga kvitton kvar från eventuell renovering av badrummet? Duravit borde ju kunna svara på vart man hittar en tydlig modellbetäckning på deras wc stolar.
19 svar · 8,5k läst
·
H
hempularen: Jag fattar inte varför jag hittade den tråden:oops: Edit: Jo nu vet jag. Jag hittade den som moderator, en medlem ville ha bort en bit av ett inlägg som kunde identifiera den personen. Lite lustigt att vilja få bort den informationen efter 9 år... När jag hade redigerat, så tyckte jag jag kunde bidra till tråden.
6 svar · 2,9k läst
A
AskeHolst: Oavsett firmans relation med BKR är deras regler och riktlinjer användbara i en diskussion. Ditt påstående är att det inte fackmannamässigt med BKR som referens. Firman påstår att det är fackmannamässigt, men de måste hitta en vedertagen norm att underbygga det med. De kommer få väldigt svårt att hitta något som tillåter sämre än BKR.
5 svar · 2,1k läst
N
Nape133: Skönt att höra! Tack!
4 svar · 4,2k läst
·
P
Pappa1986: [citat] Där satt den! En sån ska jag ha(y):crysmile:
26 svar · 38,0k läst
N
Nawks: Hej! Ja det är klart det var pluggen som saknades. Fick tag på en som passade perfekt på en VVS butik så problemet löst :) Tusen tack! ps. Klämringen åkte tillbaka direkt efter fotograferingen
6 svar · 4,6k läst
·
K
kultingen: [citat] Plattan är direkt på mark, kommer ej vara tätskikt. Används som tvättstuga. Plattan är riktigt ojämn, kommer bli svårt att spackla och med rätt fall. Men tänker mig att brunnen får sätta villkoren för övriga ytan spackel, så lättast blir väl att spackla in golvbrunnen men så lite som möjligt. Kan man lägga bara några mm precis vid fallets avslut eller riskerar det att
2 svar · 3,5k läst
Anna_H
Anna_H: Det borde gå bra, men du får förstås byta tvättstället och rören ner till avloppet.
1 svar · 1,3k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Det är mest pengar i kakel och klinker, därför de flesta marknadsför det... Om du själv river ut allting och sedan har entreprenör till plastmattan så gissar på 25.000. Ring allmännyttan och fråga vilken entreprenör de anlitar?
1 svar · 1,6k läst
swealp
swealp: Jag klippte ihop en guide ifrån LIP. Lägger upp här ifall någon annan får användning för det.
11 svar · 8,7k läst
·
K
kasperw: [citat] Jag skulle gissa på att den är lackad
2 svar · 2,9k läst
·
nino
nino: Jag körde fixa mot markisoleringen, fogade som vanligt, limmade på plats och drog silikon
28 svar · 15,1k läst
·
E
erik_m_a: Ursäkta, hamnade helt fel. Försöker radera!
1 svar · 1,4k läst
delux
delux: [citat] Vi använde också Macro Skagen U duschväggar när vi renoverade vårat badrum med fönster nära den tilltänkta duschplatsen. Vi är mycket nöjda med resultatet.
7 svar · 7,3k läst
·
J
Jörgen Ö: Nja, oavsett skiva du väljer så måste du kortlingar bakom där blandare osv ska monteras. I ditt fall skulle jag nog välja fiberskivan av dom två. Sen skulle jag nog satsa på att få allt tätt ist för att bygga för ev läckage...;-)
1 svar · 1,7k läst
P
Petter Forsen: Skall renovera badrummet i sommarhuset. Hade tänkt regla upp med stålreglar innanför befintlig vägg, detta för att få ett litet luftrum som kan sprida ev läckage bort från den nya väggen. Men frågan är vilka våtrumsskivor som är bäst? Har tittat på byggmaxs fiber gips skiva för våtrum eller deras med eps kärna.. Tänkte använda deras foliesystem och sedan kakla. Gipsen är
0 svar · 1,7k läst
M
MariaairaM: Tack för svar! Ska höra med hantverkarna vad de använt för tätskikt! :)
2 svar · 983 läst
P
peter_sweden: Hållaren i nederkant som håller fast duschväggens glasskiva är trasig. Något förslag vad jag kan ersätta den med? Bifogar bild på trasig hållare och hel hållare (som sitter på den andra aidan). Med vänlig hälsning, Peter
0 svar · 898 läst
·
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: Hur gör man det? Det skulle jag också vilja veta. Häromveckan var det en väns dotter som ville få in en tvättmaskin i sitt diminutiva badrum som hade en våtrumsmatta på väggen, som TS, och gips bakom. Avloppsslangen fick mynna ut i duschutrymmet och därför skruvade jag dit ett avloppsrör där medförande ett antal hål, skruv och plastplugg. Min metod blev att trycka in silikon i
5 svar · 2,4k läst
·
evertee
evertee: Postade samma fråga här med lite bilder: https://www.byggahus.se/forum/threads/installation-av-fristaende-blandare-i-badrum.327298/ Alla verkar strunta i boxen på de bilder jag sett! Behövs tätskikt vid badkaret i en källare (?); eller är det bara runt duschhörnan +1meter samt runt brunnar? Känns lite fel att låta rören gå längs marken fram till en box. Det blir extremt fult.
8 svar · 3,5k läst
A
ajn82: Jag fick en kopia av instruktionen av tätskikt/inbyggnadsboxen från Joramark. Enligt instruktionen skulle tätskiktet ha slutat i nivå med "locket" till inbyggnadslådan, men plattsättaren har istället dragit det hela vägen fram till kranarna och satt muffar där (på samma sätt som om man hade haft rör som sticker ut från väggen där man sen ska sätta en extern blandare). Så frågan
4 svar · 2,9k läst
·
K
klimt: Börja med att kontakta försäkringsbolaget, troligen kan ni få viss ersättning för skadan. Åldersavdrag gäller för ett äldre badrum, beror på vilka material som används, kanske i nivån 50 procent. Om ni gjorde en besiktning vid köpet så läs på vad besiktningsföretaget säger om badrummet. Finns det ingen reservation för badrummet kan ni kontakta besiktningsföretaget, men de
2 svar · 771 läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Måste vara ett jädra suddgummi för 432 SEK plus moms... :surprised: Före rabatt då.
3 svar · 1,1k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Det går alldeles utmärkt med en varmluftpistol. Men du måste ha en svetssats som bla. riktar värmen mot skarven. Har du inte det kan du hyra istället. Kan du gassvetsa är halva jobbet redan gjort. Men lite övning skadar likväl inte. Du får ju mycket matta över! Staffan
11 svar · 1,6k läst
B
basseman: Det finns korta modeller av toalettstolar exempelvis https://www.ido.se/produkter/toaletter/golvmonterande-toaletter/ido-seven-d-18/17759/ då sparar du 40 mm. Tyvärr så är de korta stolarna av äldre modell.
4 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.