Hej alla,
Behöver hjälp med ett nyuppkommet problem.

Vi har byggt hus med en husleverantör och flyttade in i mars 2018. För någon vecka sedan upptäckte jag att fyra kakelplattor på väggen i ena badrummet har en blåare nyans av vitt. Fråga mig inte varför jag inte tänkt på det innan för nu seenjag inget annat än skillnaderna.

Hur kan jag lösa det här på bästa sätt? Vilken rätt har vi att kräva att de löser det här och i så fall på vilket sätt? Vi kan ju inte bara byta ut de här bitarna och vi är inte sugna på att göra om allting. Ekonomisk kompensation? Är det kakelleverantören, plattsättaren eller husleverantören som är de vi ska vända oss till. Har försökt läsa konsumentköplagen men den verkar bara gälla kaklet och i då fall är det ju affären, de kommer säkert hävda att plattsättaren borde sett det och hävda att det är mot honom vi ska vända oss. Suck! Ibland känner man bara för att skita i det men samtidigt surt så vi betalt en hel del pengar och det kan i värsta fall påverka värdet på huset. Hur skulle ni göra?

• Gilla
evalottis
  • Laddar…
Om du inte har tänkt på det förrän nu så kommer du (eller någon annan) säkerligen inte störa er på det framöver heller. Jag skulle låta det vara.

Ett tillverkningsfel
Finns flera trådar på forumet
Har för mig att leverantören ska stå för allt

Det skulle kanske kunna vara som så att de fyra plattorna kommer från en annan bränning. Det är plattsättarens ansvar att syna materialet innan denne monterar det.

Du är helt säker på att dom var lika förut?

T
E EBP skrev:
Det skulle kanske kunna vara som så att de fyra plattorna kommer från en annan bränning. Det är plattsättarens ansvar att syna materialet innan denne monterar det.
Du skojar? Fyra plattor utav ett par hundra plattor skulle vara av annan bränning?:rolleyes:

Som sagt, det är ett välkänt problem att det ibland kan vara fel på glasyren på plattorna, finns ett flertal trådar som behandlar ämnet i detta forum.

T tank77 skrev:
Du skojar? Fyra plattor utav ett par hundra plattor skulle vara av annan bränning?:rolleyes:

Som sagt, det är ett välkänt problem att det ibland kan vara fel på glasyren på plattorna, finns ett flertal trådar som behandlar ämnet i detta forum.
Jag skojar inte. Det skulle absolut kunna vara så. Det beror dock extremt sällan på att det ligger blandade bränningar i samma paket.

nino nino skrev:
Du är helt säker på att dom var lika förut?
Helt omöjligt att svara på. Jag tycker det är lite konstigt att vi inte har sett det tidigare men samtidigt så hittar jag ingen förklaring till att det har blivit så efteråt. Det är hela kakelplattorna som är ”missfärgade” och inget på de andra. Varför skulle det ha blivit så efteråt?

T tank77 skrev:

Försökt hitta trådarna men hittar inget som är som våra. De är jämnt missfärgade över hela plattorna. Om det är glasyren, kommer plattorna bli ännu mörkare med tiden?

Min första tanke var också olika bränningar, men jag vill ju tro och tycka att där skulle varit mer isf, typ ett helt paket ifrån en annan bränning.... att där är olika bränningar i ett och samma paket skulle jag säga är högst otroligt :/ men jag kan inte säga säkert

Ja att det skulle komma in 4st plattor med annan bränning i ett o samma paket har jag då aldrig
varit med om efter 35år som plattsättare.....
Och att som plattsättare försöka se denna svaga nyansskillnad när man sätter plattorna är i princip omöjligt!

Sitter dessa 4st plattor sas ihop på en o samma vägg?
Tänkte att dom kanske av ngn anledning har fått byta dom, och då tagit 4st plattor från ett annat paket?

• Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Att samtliga plattor skulle vara från samma bränning är ju en faktor som vi inte vet nåt om så varför dividera om det? Det är ju bara att konstatera att de troligen inte är det. Nån gång tar de ju slut och man får börja på en annan kartong och de som kaklade kanske tyckte att det var så liten skillnad att ingen kommer att se det..........

• Gilla
EBP
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Att samtliga plattor skulle vara från samma bränning är ju en faktor som vi inte vet nåt om så varför dividera om det? Det är ju bara att konstatera att de troligen inte är det. Nån gång tar de ju slut och man får börja på en annan kartong och de som kaklade kanske tyckte att det var så liten skillnad att ingen kommer att se det..........
Instämmer. De behöver ju som sagt var inte legat i samma paket bara för att de sitter i samma badrum.

Var i förhållande till duschen är plattorna?

Här är en bild från en bekants badrum som råkade ut för dålig glasyr, tog några veckor innan dom började märka att plattorna ändrade färg
Badrumshörna med vit och mörkgrå kakel som visar tecken på färgförändring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.