Har ett badrum med duschhörna utav 2 vikväggar i glas. Upplever inte lösningen som särskilt fräsch och vill därför tänka om.

Har funderat på möjligheten att ta bort dessa vikväggar i glas som idag sitter som en standard lösning, alltså fast i väggen. Ersätta detta med en fast kaklad lösning, en duschhörna någonting i stil med denna (se bild.. hade svårt att hitta en bra bild men ni förstår nog vad jag menar). Min fråga är: kan man bygga upp en sådan lösning, alltså "kakel på kakel" i ett redan befintligt kaklat badrum?

Tack för hjälpen

5484b7ff6f54d6a07b68ee85854a82a2.jpg

Hej!
Det är ju ganska avancerad form på den bilden. En vägg borde man kunna bygga genom att limma/skruva upp plåtreglar sedan gipsa-tätskikt kakel.

Men med formen på bilden hade jag nog byggt upp allt av typ hård S300 cellplast. Sedan limma kakel på detta med sikaflex. Sen bara limmat dit allt ovanpå bef kakel. Fördelen med cellplasten är att det blir helt o-organiskt och således ingen mögelrisk.

Ett annat sätt hade kanske varit att bygga det som lådor av plywood som man limmar-skruvar ihop och målar hela dessa runt om med tätskikt sedan limmar man dit dessa ovanpå bef kakel.

Ingen lösning är såklart typgodkänd men borde vara möjlig med lite noggrannhet.

Annars måste man nog nästan mura upp en sådan grej om de ska göras riktigt. Dvs riva ut hela badrummet först men även då tror jag inte att man bör göra en dusch med tröskel på det viset.

Du har inte funderat på att köra med glasblock som man bara limmar ihop?
https://www.bauhaus.se/glasblockste...YAr-1rfj6IjcRtZeyP-W6GUZvKtA3bHYaAkeDEALw_wcB

/Kim

Det finns färdiga skivor som är utmärkta för ändamålet, och det är Lux element fr KGC bl.a. (finns andra liknande också)
Inte hålla på med reglar/skivor osv.
Luxskivor finns i olika storlekar och framför allt olika tjocklekar, dom är kanon att jobba med, har byggt hyllor, kommoder, inbyggda badkar m.m med dessa, bara fantasin sätter gränser.http://www.kgcverktyg.se/lux-elements/byggskiva-med-fabriksmonterat-taetskikt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.