Avloppsstammen går rakt ner i bottenplattan. Mer än så vet jag inte. Hur går jag lättast tillväga om jag vill koppla på en golvbrunn samt avlopp från badrum?

Avloppsstam av PVC som går genom en betongplatta, synlig kopplingsdel.
Finns det risk att man bilar sönder röret i plattan? Hur bygger jag ett badrum i anslutning till denna stam?
 
En risk finns det alltid, men ta det försiktigt med bilmaskinen så brukar det gå bra.
 
Fulkemisten
Hur långt är ett snöre?
Mer bilder, mer info och en ritning är bra så får du bättre svar.
Det ser ut som gjutjärn från kanske 40-50-tal, ska stammarna bytas samtidigt kanske?
Ska ett nytt badrum anläggas/flyttas eller finns det ett befintligt som ska renoveras?
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
En risk finns det alltid, men ta det försiktigt med bilmaskinen så brukar det gå bra.
Finns det någon annan vettig lösning än just bilning? Vet inte var jag ansluter (oklart i vilken riktning röret ligger) eller hur mycket yta jag behöver få fram för att kunna ansluta?

Är det lika bra att såga upp en kaka med både betong och rör för att sen laga ihop den nya anslutningen? Vad tror ni?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Hur långt är ett snöre?
Mer bilder, mer info och en ritning är bra så får du bättre svar.
Det ser ut som gjutjärn från kanske 40-50-tal, ska stammarna bytas samtidigt kanske?
Ska ett nytt badrum anläggas/flyttas eller finns det ett befintligt som ska renoveras?
Det finns inga VS-ritningar. Ett badrum finns i andra änden av utrymmet (ca 10 m bort). Byggt 90-tal.

Anslutningen bör nog göras mot avloppet i plattan och det enda jg har att gå på är stammen. Utifrån den får man testa sig fram och se vad man hittar och vart. Hur hade du gjort?
 
Fulkemisten
E edyll skrev:
Hur hade du gjort?
Jag valde att bila bort hela källarplattan, gräva ur en halvmeter och isolera samt dra nya stammar, sedan ny platta med ingjuten golvvärme. Man kan komma undan med vad som verkar mindre jobb. Jag tyckte det verkade bli bökigare och omständigare än att bara börja om från scratch. Vilken nivå vill du lägga dig på?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Vilken nivå vill du lägga dig på?
Jag vill främst göra sån liten inverkan som möjligt.

Så för att bila minimalt med betong antar jag att jag bör bila så nära stammen som möjligt kopplar på ett grenrör bilar fram ett tomrum att placera brunnen i och kopplar ihop?

Kan man montera en vägghängd toastol och på så sätt ansluta direkt mot stammen? Dvs ovan golv så man slipper bila.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.