Badrumsrenovering med rör-i-rör system framför vägg för installation av tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag bygger ett badrum själv och tar bara hjälp av hantverkare för el och VVS. Jag har nu kommit så långt att det är dags att sätta tätskiktet. Jag använder Probaus produkter från Bauhaus.

Jag undrar nu hur jag ska sätta rörmanschetter för tätskiktet mot rören för duschniandaren, se bild. Rören är sk rör-i-rör. Ska jag sätta rörmanschetter mot det yttre korrugerade plasthöljet? Eller ska jag skära av höljet jäms med väggen och fästa rörmanschetter mot det inte vattenröret av metall? Gäller även för handfat och toa.

Mot plasthöljet. Men det är för stora hål.

R RoBo skrev:
Mot plasthöljet. Men det är för stora hål.
Ja, jag ser i GVK att toleransen mellan rör och skivmaterial ska vara högst 2 mm. Men VVS-installatören har satt en kraftig stopplugg på änden av röret eftersom vattentrycket ligger på, vilket gjorde det svårt att montera en skiva med mindre tolerans. Funkar det om jag sågar ur en rektangel runt bägge röröppningarna och sedan pusslar in bitar av skivmaterial (våttumsgips) som sitter tätare mot rören (dvs inom 2 mm tolerans)?

Om du centrerar rören i hålen så är det väl inte så mycket mer än 2mm runt om?

Blå Uponor Flex stödbussning för tätning och styrning av rör i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Om du centrerar rören i hålen så är det väl inte så mycket mer än 2mm runt om?
Nu är ju redan skivan uppsatt, och jag tar inte ner hela skivan. Däremot kan jag ju såga ur typ en rektangel runt om rören och fylla på med ny skarvbit.

Men en bussning enligt medan borde kanske fungera bra?

Om det va mitt badrum så skulle jag spackla i mellanrummet mellan rör och skiva med ex weber 0-100. Jag skulle inte använda latex eller målarspackel som det ser ut som att det är spacklat med i skivskarvarna och över skruvskallarna.
Den blå bussningen är inget jag skulle täta mot iom vidhäftningen är tveksam mot det materialet men det kan nog nån från Bauhaus svara på....
Å som du redan har fått svar på ska rörmanschetten sitta mot det yttre röret.

mvh

Den bussningen är för att centrera mediaröret i skyddsröret och att täta spalten mellan dessa. Hjälper inte mot för stort hål i skivan tyvärr. Ska du göra något åt det så är det nog att spackla glipan (tror det ska vara ett cementbaserat spackel, kanske står något i din monteringsanvisning).

Jag antar att kravet på maximal glipa är för att manschett/duk ska få bra stöd och inte hänga i luften. Dina hål ser inte så farliga ut och i praktiken hade jag inte varit särskilt orolig. Men det vore förstås att föredra att ha allt enlig anvisningarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.