Fastlödda rör till blandare sticker ut från vägg med gips, fråga om de behöver förlängas för våtmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med gips och två utstickande rör omgivna av tejp, förberedda för installation av våtmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller ett måttband mot en fastlödd rörgänga som sticker ut från en vägg täckt med gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej bygger om i badrummet har satt plywood och gips. Jag undrar om rören till blandaren sticker ut för lite nu det är fastlödda rör med r15 utvändig gänga måste jag förlänga dom och hur. Det ska bli våtmatta på väggen
 
Ja som det ser ut nu är det nog svårt att kraga på en matta, ser inte ens ut som att huven ligger helt utanför gipsen. Skarvar du på något blir det på gränsen att kopplingen ligger på rätt sida tätskiktet, den blir nog delvis inbyggd villet inte är ok. Vet inte vad som är en bra lösning.

Det är väldigt stora hål för rören i gipsen. Kollar man ex. GVKs branschregler så får det vara 2 mm spalt.

https://www.gvk.se/media/1309/sakra-vatrum-2016-1.pdf

Vad visar första bilden?
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja som det ser ut nu är det nog svårt att kraga på en matta, ser inte ens ut som att huven ligger helt utanför gipsen. Skarvar du på något blir det på gränsen att kopplingen ligger på rätt sida tätskiktet, den blir nog delvis inbyggd villet inte är ok. Vet inte vad som är en bra lösning.

Det är väldigt stora hål för rören i gipsen. Kollar man ex. GVKs branschregler så får det vara 2 mm spalt.

[länk]

Vad visar första bilden?
Hej bilden visar badrummet innan jag rev.
Jag gjorde hålen stora för att lättare kunna lina kopplingen ifall jag måste ha nån typ av rotkoppling.
 
A anteli skrev:
Hej bilden visar badrummet innan jag rev.
Jag gjorde hålen stora för att lättare kunna lina kopplingen ifall jag måste ha nån typ av rotkoppling.
Jag har tänk spackla runt hålen
 
Det korrekta är väl att dra nytt från en icke dold kopplingspunkt. Det är ju oftast omständligt i en befintlig installation.

Det går ju alltid att löda på en skarv inne i väggen men det uppfyller inte dagens krav. Men jag skulle inte tveka att göra så om det är för jobbigt att dra nytt.

Det var ju synd att du skiva igen utan att ha löst det. Du blir nog tvungen att ta bort gips och underlag för att frilägga rören.
 
Räcker spackel runt rören undrar jag?
Och vad hände med de andra två rören som syns på bilden?
 
Är rören bockade och dolt förlagda i väggen eller sticker de ut på andra sidan väggen? Det sistnämnda vore bra.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.