Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Ja som det ser ut nu är det nog svårt att kraga på en matta, ser inte ens ut som att huven ligger helt utanför gipsen. Skarvar du på något blir det på gränsen att kopplingen ligger på rätt sida tätskiktet, den blir nog delvis inbyggd villet inte är ok. Vet inte vad som är en bra lösning.
Det är väldigt stora hål för rören i gipsen. Kollar man ex. GVKs branschregler så får det vara 2 mm spalt.
https://www.gvk.se/media/1309/sakra-vatrum-2016-1.pdf
Vad visar första bilden?
Det är väldigt stora hål för rören i gipsen. Kollar man ex. GVKs branschregler så får det vara 2 mm spalt.
https://www.gvk.se/media/1309/sakra-vatrum-2016-1.pdf
Vad visar första bilden?
Hej bilden visar badrummet innan jag rev.Bernieberg skrev:
Ja som det ser ut nu är det nog svårt att kraga på en matta, ser inte ens ut som att huven ligger helt utanför gipsen. Skarvar du på något blir det på gränsen att kopplingen ligger på rätt sida tätskiktet, den blir nog delvis inbyggd villet inte är ok. Vet inte vad som är en bra lösning.
Det är väldigt stora hål för rören i gipsen. Kollar man ex. GVKs branschregler så får det vara 2 mm spalt.
[länk]
Vad visar första bilden?
Jag gjorde hålen stora för att lättare kunna lina kopplingen ifall jag måste ha nån typ av rotkoppling.
Det korrekta är väl att dra nytt från en icke dold kopplingspunkt. Det är ju oftast omständligt i en befintlig installation.
Det går ju alltid att löda på en skarv inne i väggen men det uppfyller inte dagens krav. Men jag skulle inte tveka att göra så om det är för jobbigt att dra nytt.
Det var ju synd att du skiva igen utan att ha löst det. Du blir nog tvungen att ta bort gips och underlag för att frilägga rören.
Det går ju alltid att löda på en skarv inne i väggen men det uppfyller inte dagens krav. Men jag skulle inte tveka att göra så om det är för jobbigt att dra nytt.
Det var ju synd att du skiva igen utan att ha löst det. Du blir nog tvungen att ta bort gips och underlag för att frilägga rören.
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Räcker spackel runt rören undrar jag?
Och vad hände med de andra två rören som syns på bilden?
Och vad hände med de andra två rören som syns på bilden?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Är rören bockade och dolt förlagda i väggen eller sticker de ut på andra sidan väggen? Det sistnämnda vore bra.
Klicka här för att svara