Sedan vi flyttade in i vårt hus så har jag varit irriterad på avloppet på badrummet.
Jag anser att avloppet är felplacerat och att någon löst det på ett klantigt sätt.
I och med att avloppet sitter där det sitter så går röret från vattenlåset snett bakåt vilket resulterar i att det blir lite bakfull mött vattenlåset och det blir stopp med jämna mellanrum.
Vidare så sitter där 2 vinklar innan det går ner i avloppet.

Vilket är det korrekta sättet för att rätta till detta?
Min tanke var att låta röret från vattenlåset gå rakt bak och sen använda vinklarna med ett rör i mellan.
Dock har jag inte hittade jag inget rör med muff sist jag letade. Finns det? Så att ena sidan av röret går utanpå vinkeln och andra sidan av röret går innanför den andra vinkeln. Bör man fästa röret?

Tacksam för svar
 
  • Fotografi under handfat som visar ett avloppsrör som går diagonalt bakåt med två vinklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Felplacerat avlopp med rör från vattenlås som går snett bakåt under handfat på badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Kan man inte bredda hålet i skåpet och köpa ett nytt rör som går rakt ner i golvet? Kan vara billigt vitt rör
Ev lägga skiva målad masonit eller nåt inne i skåpet så man kan förvara grejor där ändå.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kan man inte bredda hålet i skåpet och köpa ett nytt rör som går rakt ner i golvet? Kan vara billigt vitt rör
Ev lägga skiva målad masonit eller nåt inne i skåpet så man kan förvara grejor där ändå.
Det man ser på bilden är hyllplanen. Jag kan ju ta ett nytt hyllplan och göra hålet där jag vill ha det.
Men det behöver komma mer till höger.
 
kulle kulle skrev:
Borde gå med 2 stycken 45 gr istället
[länk]
Njäe. De blir ju "kortare" men högre så det hamnar längre till vänster.

Man hade iofs kunnat ta 2 45 istället för den sista 90. Då kommer det längre till höger.
Vad hade en vvs kille gjort?
 
Redigerat:
G glennj83 skrev:
När använder man vita rör/vinklar och när ska man använda gråa som de gör som i denna länk
[länk]
Märkligt att ingen har kunnat svara på detta. För en yrkesman borde detta va enkelt hur/vad som är "rätt".
 
E
Nu är jag ingen yrkesman, men om jag skulle gissa användes grått rör i länken ovan för att gå från mindre dimension (vit) till större mha den gråa stumpen (adapter?).

Annars skulle jag välja vit el krom ur utseende perspektiv.

Tror att två 45graders böjar som länkats till ovan är bra i ditt fall.
 
Vita används ju där dom är synliga och är en mindre dimension, grå i golvet.
 
E erkka skrev:
Nu är jag ingen yrkesman, men om jag skulle gissa användes grått rör i länken ovan för att gå från mindre dimension (vit) till större mha den gråa stumpen (adapter?).

Annars skulle jag välja vit el krom ur utseende perspektiv.

Tror att två 45graders böjar som länkats till ovan är bra i ditt fall.
Från stort till litet går man ju alltid....
Som jag skrev tidigare så hamnar ju allting längre ifrån med 2x45....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.