Badrum
Knuten26: Du kan få problem med plattsläpp om du inte låter konstruktionen andas genom fogarna!
Knuten26: [citat] Installationen skall göras från en El dosa med eluttag som sitter inbyggd i väggen med rör och ledning från centralen . Detta ska ändras till inkoppling av en armatur med fast inkoppling och armaturen ska sitta på en Ann plats i rummet , därför måste jag lägga en utanpåliggande ledning , därför uppkom frågan : vilken typ av kabel och vilken kvadrat på ledarna?
Staffans2000: [citat] Prova med grannens brevlåda.
gaia: bara du hittar hantverkare som kan tänka till så löser det sej. Tycker om verkstadsteknikers lösningar! han ser möjligheter där andra ser hinder ;) gaia
nikasp: [citat] Jag kanske övertolkar lite men jag har sparat grymt mycket pengar på mina internetninjafärdigheter. Handlar helst teknikprylar och annat med risk för retur i närheten dock. Ofta blir det många hundra- eller tusenlappar och inte några ören. Men gäller att forska i företagen. Prisjakt brukar ofta vara bra då jag upplever omdömena som riktiga där. Absolut bäst är ju om man har
dolken: Ja! Köpte kommoden till halva priset mot svensksåld. Proffsig sajt, snabbt o enkelt.
Dp80: Du kan antingen kapa röret precis under kopplingen där slangarna sitter och sätta dit en ny mellankoppling som 12mm på båda sidorna och en bit rör och avsluta med en 12-10 mellankoppling för anslutning på Mora blandaren är det 10mm. Sen kan du se vad det är för märke på kopplingen som sitter där idag och köpa en av samma märke fast 12-12 mellan koppling och byta den, och då
Björn_R: Blandaren i duschen läcker och jag vill laga den men jag har ingen aning om fabrikat, så jag kan inte leta reservdelar. Någon som kan identifiera denna blandaren? Tips på hur jag ska identifiera den? Tack!
AZAZ: Hej, Vet någon vad är en rimlig pris för montage av bubbelbadkar 150x150 cm under förutsättning att el är redan förberedd innan. Tack på förhand mvh
Argastesnickaren: https://www.byggahus.se/forum/threads/oeppna-locket-pa-en-westerbergs-toalett.260362/
falkn: Du tänker rätt och nej, inget att oroa sig för. Bra att du kollar under, fortsätt med det.
The Tucker: [citat] Tack, Då borde man man ta dessa youtube videos med en nypa salt. Dumt av dem att markera att 10mm är ett måste.
Qaniel: [citat] jodå, det stor vatten ca 3 cm från golvbrunnen så det är tyvärr inte det som är felet.. :/
Toermae: Bumpar denna tråd då jag också tänker måla ett våtrum vid renovering. Allt är glasklar förutom ett par ställen i alcros utförandeanvisningar. under rubriken ” Fuktsäkerhetsprojektering i Klass VT” ”3. Innervägg: målat tätskikt (MVKgodkänt), gipsskiva, regelverk med mellanliggande isolering (100 mm), gipsskiva och ytskikt (10 000 s/m). Anm. träregelverk kan användas men
J-O: [citat] Ja, det kan man. Vad VVS montören anser vara bäst, golv eller vägg låter jag vara osagt. Avstängningsventilerna flyttas säkerligen till en tappvattenfördelare som borde hamna i ett fördelarskåp på lämplig plats. Alternativt så sätter man dem direkt vid inkommande rör till handfat och wc stol.
JonathanFlod: Hej! Jag och min fru har köpt oss ett hus och börjat renovera rum för rum samtidigt som vi lärt oss mer och mer. Har följt många trådar här på forumet och fått ovärderlig hjälp. Nu har vi kommit till en gästtoalett och nu kommer det uppenbarligen nya spännande moment att lära sig. Först skulle jag vilja reda ut lite kring reglerna för gästtoalett. Min tolkning är att kraven på
Stefan1972: Man kan inte laga sprickor med sånt där.......det du målar på kommer ju synas lika bra som sprickan om inte mer. Den där färgen är till för emaljerade saker där det slagits ur en flisa eller nåt så man kan fylla upp med lite färg.
Mikael_L: [citat] Jag bumpar denna fråga. Nu börjar det nämligen bli dags att klämma upp en stång för duschhandtaget. Jag har två stänger hemma att välja på, en av märke Mora, och en annan "noname", båda har exakt samma dimension för fästet på duschhandtaget. Jag kan ju använda något av dessa, men frågan är om jag borde lugna mig lite och köpa något annat. För nu är jag ju less på
andersda: Har ovanpåliggande på en laminat skiva. Tycker det funkar utmärkt.
John Holm: Tror jag ska köpa hela ventilsatsen, dum fråga med kan ta bort delen som är markerad på bilden och använda befintlig slang? Eller
Linda Sandström: Hej, Jag tänkte försöka mig på att byta badkarsblandare själv men det går sådär märker jag. Jag har nyss köpt dessa delar som ni ser på bilden men nu tryter vvs-intelligensen betydligt när det gäller att förstå vad som är vad. Det kommer upp två kopparrör från golvet och jag fattar ju så pass att blandarfästet ska in i väggen och kopplas med kopparrören nedtill. Men de har
gimmok: Eller så tar du bort fodret och kollar vad du har för tätskikt?
Mac_attack: Hej! Är supernovis på detta men tänkte ändå att jag skulle ge mig på att fixa till avloppslösningen (bilder nedan) som jag tycker ser slarvigt ut. Emellanåt verkar det även rinna ut lite vatten på golvet. Någon med tips på produkter att köpa och tillvägagång? Tänker mig ett "S-rör"(?) så att röret kan slippa gå på sniskan lika grovt, sedan vore det ju trevligt med någon form
Mmhe71: [bild] [bild] Har liknande problem där liksom delar av fog i duschen ramlat av, kanske pga för mkt rengöring. Vad är det jag ska köpa för att reparera det? Är liksom helt handfallen. Tack på förhand.