H
hempularen: Men så länge du inte använder kranen ”lös” för att fylla skurhink eller liknande, så är det inget problem med placeringen
15 svar · 6,3k läst
·
H
Harald Blåtumme: Du ger ingen information alls i form av ritningar etc som kan ge underlag för råd. Vissa förändringar är relativt enkla, andra är görliga men dyra, och vissa är konstruktionsmässigt omöjliga inom rimliga kostnadsramar.
19 svar · 7,0k läst
E
Emjo83: [citat] Har satt in ett filter nu och hoppas det ska hjälpa att det kommer in mer så att vi kan börja spola ur systemet. Har även lyft upp pumpen nere i brunnen, förhoppningsvis ska det hjälpa :) så nu öppnar vi upp alla kranar, blandare och toaletter för att rengöra. tack för alla svar.
10 svar · 3,3k läst
·
M
maertino1: Fick svar precis att det var tätskiktat bakom så att det inte spelar någon roll om vatten kommer in. Jag frågade om våtrumsintyg men det hade han inte. Skulle vara bra att visa försäkringsbolag vid ev. framtida vattenskada. Sen fick jag rådet att köpa silikon eller dra en list för säkerhets skull. Är ca 2,1 cm glipa som mest så är inte så liten glipa att man kan dra silikon direkt.
7 svar · 1,6k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Målat glas eller färgad plast är väl spontant det lämpligaste men det går lika bra att göra en dörr i rostfritt stål eller aluminium om man vill. Dock blir det ju special. PU lackad plywood skulle också funka med viss risk om det går hål på lacken
3 svar · 2,8k läst
N
Neon: Efter badrumsrenovering har vi städat klart och upptäckt att mörka fogar mellan klinker är ojämt ljusgrå. Det städas inte. Har provat med ättika, grön soppa, olika städmedel samt bortstning. Plattsättare skyller på rörmokare som inte skyddat golvet. Och en annan plattsättare påstår att han aldrig haft problem med att städa efteråt det värsta byggdammen. Vad ska jag tänka? Vems
19 svar · 44,3k läst
·
em72
em72: Det är nog väldigt olika hur hyresvärden ser på detta. I vår lägenhet (hyresrätt) som vi hade innan vi flyttade till vår nuvarande hus, så fick vi hyresvärdens tillåtelse att byta till badkar mot att vi återställde efteråt. Så nog är det värt att kolla möjligheterna med din hyresvärd. Om ni får ok på bytet se till att spara kabinen i källarförrådet eller liknande. På den
2 svar · 10,1k läst
·
Hillpinch
Hillpinch: Nästa fråga: Golvbrunnssilen är 200x200 Mosaiken enligt bild gör att det inte blir fogmellanrum! Sjukt irriterande då jag kan placera ramen utan att behöva kapa. [bild]
5 svar · 6,3k läst
·
JanneJanne123
JanneJanne123: [citat] Hur ska man då lära sig något?
9 svar · 5,5k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ta bort ditt påkletade unigum och kontrollera vad som finns i väggen att ansluta på först! Är det från 2018 så finns det garanterat korrekt gumminippel att köpa.
1 svar · 4,0k läst
·
Ä
Äldre dam: [citat] Tack för svaret. Det står på lysröret FSL - troligen tillverkat någonstans i Asien/Kina. Jag lägger några bilder imorgon/ måndag.
2 svar · 1,3k läst
Kneppe
Kneppe: Tack för goda råd, här kommer slutrapporten :) Lyckades inte hitta tillräckligt stor ( >70cm bred x >220cm lång) sammanhängande, transparent plast, så vi landade till slut i dekorplasten nedan: https://www.paxlux.se/dekorplastmetervara/vit-hogblank-dekorplast-stor.htm Lite dyrare, men blev riktigt fint när den väl kom upp på garderobssidan. Solid och ganska tjock plast, så den ska nog
8 svar · 2,5k läst
King Average
King Average: [citat] Bara för att förtydliga för de som inte har hunnit läsa på så mycket om detta än. Lyckas du hålla badrumsspegeln fri från kondens efter en dusch, grattis! Du har förmodligen en duschvana där det går snabbt eller att du duschar lite kallare än medelsvensson. Till er andra och mig själv inräknad som ibland tar längre varma duschar och där nästa familjemedlem gärna kliver
21 svar · 14,5k läst
·
L
Linkan90: [citat] Grymt då kör jag på de. Tur det finns kunniga personer här. Tack för att du tog dig tid att svara
2 svar · 4,2k läst
·
B
Bläcktudan: [bild] Ja vad ska man säga, Vim var tydligen tricket, gnuggade, sköljde av och torkade tork! Blev ju 100 resor bättre, de tipset tackar jag för!!
8 svar · 4,9k läst
·
JA”Snabbe”
JA”Snabbe”: [citat] Om ni inte köpte kontant så sparade du 4750kr.
38 svar · 6,9k läst
T
Thomas i Tollarp: [citat] :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile: ja jävlar....
13 svar · 24,1k läst
Z
zzoink: https://www.byggahus.se/forum/threads/malat-vatrumsmatta.372709/ Eller https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-vatrumsmatta.301954/ ?
1 svar · 441 läst
E
Earplugged: [citat] Tackolov var det bara i duschhörnet som fallet behövde justeras lite så skorna hade klarat sig ändå :crysmile:
2 svar · 820 läst
oscarwww
oscarwww: Såhär blev det, funkar väl för väggbrickorna. bra tips om fälla in skiva mellan reglarna. Det ska jag göra för spegeln då jag inte vet exakt var den hamnar [bild] [bild]
7 svar · 1,4k läst
·
L
Lisa 82: Hej!! Tänk om det finns någon som kan hjälpa mig här! Jag hade blivit överlycklig. Jag köpte nyss ett blått retrobadkar. Badkaret var nermonterat så jag hann aldrig se hur ”benen” satt. Det är ett mysterium för mig och alla andra som tittat på benen. just nu har jag bara lagt badkaret på benen men detta är självklart fel och ostabilt. (Se bild) Den rostiga delen på benen kommer
0 svar · 1,1k läst
·
Å
Anonymiserad 228687: [citat] hej tänkte höra med dig om vart man hittar dessa hjul du nämner i detta inlägg?
6 svar · 26,9k läst
·
R
RoBo: Kontrollansvarig har inget med kontroll/besiktning av byggandet att göra. Han ser till att alla handlingar till myndigheter finns. Däremot kan man lägga till i hans/hennes kontrakt att han/hon skall agera kontrollant vilket är en helt annan sak.
2 svar · 2,5k läst
A
Ambitiösabob: [citat] Det bygger för mycket, men för bygga om avloppet och bila lite mer. Tack för tipset
9 svar · 1,7k läst
·
p-pennan
p-pennan: Surnade till på att golvet i duschen är mer vitt är mörkgrått pga av all kalk i vattnet. Det hjälper inte att skrapa bort vattnet varje gång man duschat. Ättika och annat biter inte helt heller utan mekaniskt gnuggande är det som gäller... Slutade med att jag gick ut i garaget och svarvade till två borstar till borrmaskin så man iaf slipper gnugga för hand! Golvet rent på en tiondel
0 svar · 1,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Du måste veta hur väggen är uppbyggd för att veta hur något ska fästas i den, men det är en risk att göra hål inne i duschen.
4 svar · 4,4k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Gott om utrymme framför toan dvs. ingen risk att det känns som att man håller på och går in i kommoden när man reser sig från toan. [citat] Har du sett duschdörrarna som är vikdörrar, dvs. med ett extra gångjärn på mitten så att man kan vika dem dubbla? Just avsedda för badrum där det är trångt att öppna dörrarna för att det finns annat som är nära inpå.
3 svar · 1,9k läst
·
R
rolfino: Hej. Udda lösning jag vet, men hur kopplar jag en 16 mm polyetenslang till bifogade blandarfäste med utv gänga (R15?) Nästa fråga; Vilka kopplingar/övergångar (gärna 90 grader vinkel) behövs för att koppla ihop en 16 mm polyetenslang och 12 mm kopparrör? Tack ni VVS-kunniga därute 1
0 svar · 2,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Slangarna som går ner i spilltratten ska sättas (bindas) fast så att de inte kan hoppa ur.
2 svar · 3,0k läst
·
V
Vincee: Hej! Jag och frugan köpte vår första lägenhet för lite mer än ett år sedan, med fint och nyrenoverat badrum från 2016. Duschen har en avlång golvbrunn som sitter invid väggen med en skiva ovanpå golvbrunnen (bild 1). Jag upptäckte nu att det har växt svartmögel på denna iläggsskiva, vilket också fick mig att undra kring skicket på golvbrunnen. Den sida som man ser från rummet
0 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.