Hej! Jag har ett problem med inkommande vattenrör för nu efter renoveringsgips och spackel så ligger krombrickan strax innanför vägglivet. Kan jag bygga en liten låda med lucka och gumma insidan sedan tätskikta samt kakla utsidan. Sitter rör I rör idag men bor längst upp i huset så vill helst slippa dra nya rör och det kommer inte hjälpa mig då jag ändå inte kommer få på några manchetter för ytterhöljet på pex-slangarna är kapade innanför den gamla väggen.
Bilden är tagen innan den nya väggen byggdes upp.
Hur hade ni löst det?
Bilden är tagen innan den nya väggen byggdes upp.
Hur hade ni löst det?
Jag hade inte lagt på någon renoveringsgips och spackel. För mig hade det varit självklart att väggen inte får bli tjockare. Är det vassvägg får man riva bort till plankorna och sen bygga ut. Är det en tegel, eller lättbetongvägg så får man putsa.
Det är redan gipsat tyvärr.. har ingen bra bild men detta är en tanke och använda osb innanför. Sedan på med en inspektionslucka. I lådan tänkte jag enbart använda mig av membran.
Enligt min rörmokare så kan han inte lossa krombrickan utan att dra nya slangar från källaren.
Enligt min rörmokare så kan han inte lossa krombrickan utan att dra nya slangar från källaren.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 174 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 174 inlägg
Det ska ju vara tätskikt mellan väggen och alla rörkopplingar för att inte vatten ska gå in i väggen där det blir ett läckage i en koppling. Det tätskiktet ska gå i ett med tätskiktet i resten av rummet och eventuella skarvar och övergångar mellan olika material ska vara godkända av tätskiktsleverantören.
Det är ju inte så att varje lägenhet har sina egna rör ifrån källaren utan det går ju en stam som varje lägenhet är inkopplad på.
Det låter som en lägenhet. Kommer verkligen föreningen att godkänna det du gör?M Mate810 skrev:
Det är ju inte så att varje lägenhet har sina egna rör ifrån källaren utan det går ju en stam som varje lägenhet är inkopplad på.
Låt honom dra slangar från källaren då. Annars får du ju acceptera den lösning de blir.M Mate810 skrev:
Hur menar du med rivit? Jag skulle vilja ha ett förslag på hur man rent fackmannamässigt löser problemet. Vad behöver utföras m.m. Kan inte bara vara jag som är i behov av att byta krombricka och då får problemet att pexslangen blir för kort.
De rörmokare jag ringt kommer inte för ens om en vecka men kanske får invänta..
De rörmokare jag ringt kommer inte för ens om en vecka men kanske får invänta..
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Varför gipsa/stänga vägg innan problemet åtgärdats.M Mate810 skrev:
Ytterrören går att skarva och själva slangarna går ju att dra om så de blir längre.
OM inte ni t.o.m bara kan välja att dra ut dem lite annorlunda och att de då räcker till.
De ska ju även sitta med bockstöd så de sitter fast och kommer ut rakt ur väggen, frågan är hur det ser ut nu ?
Förlänga ytterrören och dra om slangarna i dessa så att de räcker in i badrummet och fästs med bockstöd ordentligt så du kan göra ett korrekt tätskikt runt ytterrören.M Mate810 skrev:
Det är i min värld det enda rätta för att det ska bli fackmässigt utfört och för att man ska kunna sova gott om nätterna.
I en lägenhet hade jag aldrig chansat på någon hittepålösning.
Utifrån vad du skriver så får man gissa att det är en bostadsrätt.
Om detta är fallet så har föreningen ansvar för vattenrören i väggen (dessa gick direkt ner till källaren).
Du har sedan ansvar att göra en säker installation och utifrån vad du skriver så är din lösning inte säker. @Paul-Staffanstorp har redan gett några exempel vad man kan gör men om du ska göra rätt så får du öppna upp vid vattnet och se vad som går att göra..
Om detta är fallet så har föreningen ansvar för vattenrören i väggen (dessa gick direkt ner till källaren).
Du har sedan ansvar att göra en säker installation och utifrån vad du skriver så är din lösning inte säker. @Paul-Staffanstorp har redan gett några exempel vad man kan gör men om du ska göra rätt så får du öppna upp vid vattnet och se vad som går att göra..
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jasså det är så.... hade jag ingen aning om faktiskt.mathiash77 skrev:
Men då är det ju bara att ta det med föreningen för de vill ju att man ska göra en fackmässig renovering så då får de ju stå för sin del i detta.
OM nu du kollat så föreningen ens godkänner att du renoverar ditt badrum själv för det är många som inte gör det utan kräver att certifierade företag hyrs in. Även golvbrunnsbyte har många föreningar egna avtal med rörläggare som ska byta dessa.
Klicka här för att svara