3 336 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Hjälp hur är badrummet kopplat samt åtgärder
Gött 10000:- räcker om du har tur till det jobbet med bilning, montering och gjutning runt brunn sedan är det bara 190000:- kvar. Det är en lärpeng av rang det är du enbart du som har ansvar för att besiktiga lägenheten, mäklare kan inget och ser de ett fel som är dyrt att åtgärda så kan du ge dig den på att hen ljuger om det och inte nämner något om det. Bostadsrättsföreningar var extremt varierande kunnskaper jag informerade styrelsen i en förening om att samtliga dörrar och fönster (drygt 200st) monterades och framför allt tätades på fel sätt men deras skyddslappar gick inte att komma igenom trotts tydlig information med fönstertillverkarens beskrivning om att garantin inte gäller längre mm. Men trotts allt så lever väldigt många människor med badrum som inte längre eller aldrig varit godkända Enligt gällande regler. Så du kan nog sova gott ändå se till att ha extra bra försäkring gällande vattenskador och installera gärna en vattenfelsbrytare om det är möjligt ibland har försäkringsbolagen bra priser på det och lägre avgift om den monteras.
Förvaltaren jag pratade med nyss sa att det inte var något konstigt i badrummet överhuvudtaget och att alla badrum såg ut ungefär så när dem inte är renoverade.. kändes som att han försökte hålla tillbaka nåt men vet inte vad... ang rören som kommer från väggen så sa han att avloppet för vatten satt där inne eller om de var från köket kommer inte ihåg... jag har iallafall bokat en besiktningsman som ska kolla på badrummet snart.. han tyckte iallafall att det lät konstigt när jag berättade kort hur det låg till och såg ut och rekommenderade mig att inte lyssna enbart på att föreningen säger att det är normalt för sånna badrum.
Så en förvaltare tillsammans med Besiktningman + mig ska gå igenom detta... frågan är bara om man ska säga något till mäklaren eller säljaren innan och isåfall vad för att undvika en eventuell konflikt / tvist ?
För om inte säljaren är hemma och inte ger sitt godkännande att dom får gå in med huvudnyckel så skiter ju sig allt och Besiktningmannen får åka hem igen....
Så en förvaltare tillsammans med Besiktningman + mig ska gå igenom detta... frågan är bara om man ska säga något till mäklaren eller säljaren innan och isåfall vad för att undvika en eventuell konflikt / tvist ?
För om inte säljaren är hemma och inte ger sitt godkännande att dom får gå in med huvudnyckel så skiter ju sig allt och Besiktningmannen får åka hem igen....
Det är ju klart som korvspad att säljaren måste veta om att ni kommer annars är det egenmäktigt förfarande att gå in i någons lägenhet. Vad skall du ha besiktningen till?
Inte bara "veta om" utan framförallt godkänna det! Ni får väl komma överens om en tidpunkt som passar alla. Det ligger ju även i säljarens intresse att tänkbara köpare får veta det dom önskar.Marcus0321 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Då har man tydligen en väldigt konstig dragning i badrummen i huset.E Erik_elektrikern skrev:
Har aldrig hört talas om något sådant.
Funderar lite, på 80 talet, början av 90 talet vet jag att det fanns diskussioner om hur man skulle åtgärda att golvbrunnar orsakade så mycket vattenskador. Detta skulle ju kunna vara något experiment för att komma åt det problemet. Att alltså skippa brunnen.
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Du skulle kunna knacka på lägenheten över eller under och be att få se hur deras badrum ser ut, om det ligger på samma ställe som "ditt", samt fråga om stambyte.
Det kan bli ett köp med komplikationer, men det är nog för sent att göra något när du redan skrivit under köpekontraktet. Antingen ör det så att hela huset har en märklig lösning. Det är kanske det mest troliga, men det leder förmodligen till ökade kostnader på sikt när det troligen måste förbättras. Eller så är drt bara den hör lägenheten som har en udda lösning. En besiktning kan du bara göra med ägarens tillstånd. Det finns två lägen nör detta är enkelt. Antingen innan du skriver på kontraktet, om säljaren inte vill så kan man då avstå köpet. Eller nör lägenheten är tillträdd när köpet är fullständigt. Nu är ni i ett mellanläge, du har skrivit på köpekontrakt men inte tillträtt lägenheten. Då är det bara med säljarens godkännande som du får tillträde.
Frun bodde tidigare, när vi träffades i en sjuttiotals lägenhet. I den var golvbrunnen infälld i väggen med ett lock på väggen. När jag tog bort det var där som en rektangulär låda med ett vattenlås. Den lägenheten var utrustad med ett badkar från vilket det gick ett rör längs väggen till ”golvbrunnen”.
Det såg inte helt olikt ut som din bild. Speciellt om man tänker sig att det stått ett badkar med kortsidan mot väggen med vasken.
Det såg inte helt olikt ut som din bild. Speciellt om man tänker sig att det stått ett badkar med kortsidan mot väggen med vasken.
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Om lägenheten är byggd på 80-talet kan jag inte tro att sådana utförandena var tillåtna (utan att veta). Även vv/kv-ledningar ser skumma ut. Är sista biten till duschkabin med flexibla slangar? Har duschkabinen stått någon annanstans innan?
Om detta elände är synligt på mäklarbilden och var synligt vid visningen så är det svårt att backa ut ur köpekontraktet. Men om mäklaren har sagt att det är enligt reglerna och det inte är det kan du gå på mäklarens ansvarsförsäkring. I så fall är det att påtala det för mäklaren och säga att det är enklast att bara riva köpekontraktet, annars kan det bli ganska obekvämt för mäklaren. Men då måste man vara säker på sin sak att utförande inte är fackmannamässigt.
Om detta elände är synligt på mäklarbilden och var synligt vid visningen så är det svårt att backa ut ur köpekontraktet. Men om mäklaren har sagt att det är enligt reglerna och det inte är det kan du gå på mäklarens ansvarsförsäkring. I så fall är det att påtala det för mäklaren och säga att det är enklast att bara riva köpekontraktet, annars kan det bli ganska obekvämt för mäklaren. Men då måste man vara säker på sin sak att utförande inte är fackmannamässigt.
Okej ah det är sånna silverfärgade böjbara slangar som går till duschkabinen... vattenfelsbrytare såg jag inte någonstans för tvättmaskinen.. måste man ha de och var sätts den i så fall? Tydligen så hade det stått ett badkar där innan intill väggen jämte handfatet... och vad jag vet så har inte duschkabinen stått på något annat ställe.. föreningen vill ju att man renoverar badrummet uppenbarligen eftersom dom påpekat det flera gånger och att det blir jättefint efteråt osv... men ja tänker att om ja inte vill renovera utan bara fräscha upp.. byta kommod tvättställ, spegel, belysning och istället sätta in ett badkar så borde man väl kunna göra det utan hinder..? alternativet var som någon nämnde tidigare i tråden att bila fram något inifrån väggen och till en golvbrunn eftersom det inte fanns någon där idag.. även då får man ju börja med golvfallet till den nya brunnen och allt sånt och vad det innebär och sen förklarade han lite hur det var kopplat men jag förstod inte så mycket.. men det var tydligen väldigt väldigt ovanligt. Besiktningsmannen hade aldrig sett något liknande sa han och han var runt 50+ ålder.... dock sa han inte att det var underkänt i nuläget eftersom badrummet inte har renoverats och inga skador eller fukt fanns och dylikt.. men om man ville renovera sa han också att man får räkna med minst 150-200 tusen om de ens räcker.. för det var tydligen mycket knepiga och konstiga grejjer inne i väggen som hörde till avloppet i badrummet och sen gick vattnet från köket direkt till nån stam sa han... sen såg det ut som nån slags samlingsplint ”som en pinne som alla olika ledningar och rör gick till i badrummet...
Jag passade även på att kolla elen lite snabbt Eftersom ja jobbar över 10 år som elektriker och haft eget i över 2år och upptäckte några trista saker.. som ej är tillåtet! Men eftersom ja inte är besiktningsman på elen så kan jag väl inte klaga på det utan bara påpeka att det inte får vara så....
även ventilationen hade dom bara satt igen helt och ersatt med kolfilterfläkt i köket...det var inte heller bra sa han.. sen har dom blandat både ojordade och jordade vägguttag, även så ligger/hänger en lös ekk kabel till ett Vu på balkongen som är draget inifrån sovrummet från ett uttag där.. ingen tätning mellan vägg och balkong ej heller någon klammring... sen har dom kopplat lite knasigt i köket som renoverades 2019.. troligen har dom gjort det själva.. det syns verkligen.... men vad händer nu kan jag få ersättning typ av säljaren genom att påpeka allt detta så att det blir någon form utav avdrag eller liknande... eller en skälig ersättning för vad det skulle gå på att fixa till dom här sakerna? Eller är det för sent eftersom vi redan skrivit köpekontrakt???
Jag skrev och frågade besiktningsmannen såhär:
enligt branschreglerna att om det finns tvättmaskin i badrummet så krävs en golvbrunn.. även om man har ett badkar så krävs en golvbrunn... men det finns väl ingen golvbrunn där idag??? Då kan det väl omöjligen vara godkänt?
Fick svar: Våtutrymmet i sig är inte godkänt enligt dagens branschregler. Det finns en golvbrunn som är knepigt placerad ♂️
hur fan ska man tolka detta då eller göra nåt åt?? Kan man pruta ner priset på köpet?
Jag passade även på att kolla elen lite snabbt Eftersom ja jobbar över 10 år som elektriker och haft eget i över 2år och upptäckte några trista saker.. som ej är tillåtet! Men eftersom ja inte är besiktningsman på elen så kan jag väl inte klaga på det utan bara påpeka att det inte får vara så....
även ventilationen hade dom bara satt igen helt och ersatt med kolfilterfläkt i köket...det var inte heller bra sa han.. sen har dom blandat både ojordade och jordade vägguttag, även så ligger/hänger en lös ekk kabel till ett Vu på balkongen som är draget inifrån sovrummet från ett uttag där.. ingen tätning mellan vägg och balkong ej heller någon klammring... sen har dom kopplat lite knasigt i köket som renoverades 2019.. troligen har dom gjort det själva.. det syns verkligen.... men vad händer nu kan jag få ersättning typ av säljaren genom att påpeka allt detta så att det blir någon form utav avdrag eller liknande... eller en skälig ersättning för vad det skulle gå på att fixa till dom här sakerna? Eller är det för sent eftersom vi redan skrivit köpekontrakt???
Jag skrev och frågade besiktningsmannen såhär:
enligt branschreglerna att om det finns tvättmaskin i badrummet så krävs en golvbrunn.. även om man har ett badkar så krävs en golvbrunn... men det finns väl ingen golvbrunn där idag??? Då kan det väl omöjligen vara godkänt?
Fick svar: Våtutrymmet i sig är inte godkänt enligt dagens branschregler. Det finns en golvbrunn som är knepigt placerad ♂️
hur fan ska man tolka detta då eller göra nåt åt?? Kan man pruta ner priset på köpet?
Redigerat:
Jag har förstått det så att du skrivit på ett köpekontrakt med ett angivet pris. Då är det inte möjligt att pruta på priset längre utan kontraktet gäller. Det verkar som om du kommer att behöva göra en del i den nya bostaden, men fördelen är i vart fall att det kommer att bli väsentligt bättre efter åtgärder. Med vissa undantag är det inte förbjudet att ha äldre befintliga lösningar som inte uppfyller moderna krav. Ett undantag kan till exempel vara ventilationen där ändringar kan medföra att OVK inte godkänns. I så fall kan du få krav på återställande. Man köper i princip en bostadsrättslägenhet i befintligt skick och tar då över ansvaret för felaktigheter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden