Bygger badrum och ventilationen ska gå ut genom yttervägg. Hur fäster man ventilationsröret i badrumsväggen? Ska man använda en väggstos som skruvas fast i plywood? Den bygger ju ut några mm, hur blir det då med våtrumsskivorna som skruvas på plywooden?

Ingen som vet?

jag brukar montera fast ytterväggsgallret i röret och skruva fast den i fasad. Brukar även täta runt röret med silikon, det limmar och tätar

T
Du tänkte en vanlig Fresh ventil igenom väggen?

Luta den lite snett neråt och utåt så om det blir kondensvatten så rinner det ut och inte in, sedan gör du bara tätt enligt våtskickt runt röret om du har kakel.

T Takläggare skrev:
Du tänkte en vanlig Fresh ventil igenom väggen?

Luta den lite snett neråt och utåt så om det blir kondensvatten så rinner det ut och inte in, sedan gör du bara tätt enligt våtskickt runt röret om du har kakel.
Det är en bra tanke men lutar röret lite för mkt så blir fläkten skev så att rotorbladen tar i. Jag förstår din tanke men det ska vara mkt liten lutning isåfall.

T
Räcker med någon millimeter lutning på ca 30 cm tjock vägg, knappt synbart. fläkten kommer ändå stå rakt,bara röret som lutar lite , grann , limma eller skruva fast den, klinker borra före, lite silicone i hålet och dra fast,

T Takläggare skrev:
Räcker med någon millimeter lutning på ca 30 cm tjock vägg, knappt synbart. fläkten kommer ändå stå rakt,bara röret som lutar lite , grann , limma eller skruva fast den, klinker borra före, lite silicone i hålet och dra fast,
Jag har varit med om det. Det var mer en uppmaning till TS att det kan bli problem.

Paul-Staffanstorp
Sen ska man ha en stos som medföljer fläkten att sätta efter kakel är satt så att luften styrs in i röret.

Nej, tänkte ha någon form av Pax-fläkt. Men nu gällde ju frågan om infästningen av ventilationsröret. Hur ska genomföringen vara utformad?

Paul-Staffanstorp
A Andreas12345 skrev:
Nej, tänkte ha någon form av Pax-fläkt. Men nu gällde ju frågan om infästningen av ventilationsröret. Hur ska genomföringen vara utformad?
Ja, och det är precis så man gör...

Stosarna håller röret på plats !

Jag tror inte att jag fattar.

Man borrar hål i väggen, trycker igenom ett rör och sedan klart? Hur gör man med tätskiktet?

Paul-Staffanstorp
A Andreas12345 skrev:
Jag tror inte att jag fattar.

Man borrar hål i väggen, trycker igenom ett rör och sedan klart? Hur gör man med tätskiktet?
Oftast ser rör och stos ut så här som på bilden.

Borra hålet genom väggen och trä sedan in rör med stos utifrån samt skruva fast stosen på utsidan så du kan fästa gallret på den.
Sen tätskiktar man bara fram till hålet i "gipsen" och när man satt kakel för man på den inre stosen i hålet så den går ihop med röret och så fäster man den på insidan och sen hamnar fläkten ovanpå detta.
Glöm inte att lägga in kallrasskyddet bara.
Man får ju kapa röret i rätt längd innan man sätter in det så att den inre stosen räcker precis lagom in i röret och samtidigt sluter tätt mot kakel.
Då får man en tät genomföring så den fuktiga luften drar rakt ut och t.ex inte kan smita in i gipsväggen.

Vit ventilationsrör och stos för genomföring genom vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
förstår jag dig rätt:

Borra hål genom fasaden 100mm genom hela väggen. Sen kan resten lösas senare?

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
D Derbyboy skrev:
förstår jag dig rätt:

Borra hål genom fasaden 100mm genom hela väggen. Sen kan resten lösas senare?
Korrekt

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.