Hej, ja har tänkt köpa en lägenhet och tror de är byggt runt 80...badrummet har en målad våtrumsmatta och väggarna är klädda med våtrumstapet. Det har nyligen satts in en duschkabin (år 2020) det finns även en tvättmaskin, handfat, och wc... det jag undrar om är ifall man måste göra en golvbrunn i golvet någonstans? För när jag pratade med föreningen så sa dom att alla badrumsstammar precis blivit renoverade.. men när jag sa att det låg ett vitt stort rör på golvet från väggen till duschkabinen antar jag då? Så sa han att det satt en plastbrunn i väggen...

är rätt allkunnig för övrigt men inte när det gäller våtrum och vatten VVS med andra ord....

Kan man på nåt sätt slänga ut den duschkabinen som står där och göra en ny golvbrunn (eller är det någon inbyggd golvbrunn inuti duschkabinen?) om de finns någon? (Eller om plastbrunnen sitter i väggen) Tänkte om man vill ha en duschhörna med typ nån duschvägg istället samt även kakla väggarna och lägga klinker som golv...

vad skulle den smidigaste lösningen kunna vara om man vill fräscha upp badrummet rejält utan att punga ut allt för mycket pengar... det ser ut som att det går lite rör/slangar överallt på golvet mm.. bifogar en bild.

eller kan man bila upp det vita röret runt där väggen är under handfatet (nära golvet fast ändå i väggen) för att sedan koppla på någonting där som man förlägger ”under” golvet som man sedan sätter igen?

eller andra förslag mottages mer än gärna både tips råd och inspiration och allt som även medför att hålla kostnaderna nere så mycket som möjligt.

Tack på förhand! :)

• Badrum med målad golvmatta, våtrumstapeterade väggar, handfat, wc och synliga rör på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Erik_elektrikern skrev:
Hej, ja har tänkt köpa en lägenhet och tror de är byggt runt 80...badrummet har en målad våtrumsmatta och väggarna är klädda med våtrumstapet. Det har nyligen satts in en duschkabin (år 2020) det finns även en tvättmaskin, handfat, och wc... det jag undrar om är ifall man måste göra en golvbrunn i golvet någonstans? För när jag pratade med föreningen så sa dom att alla badrumsstammar precis blivit renoverade.. men när jag sa att det låg ett vitt stort rör på golvet från väggen till duschkabinen antar jag då? Så sa han att det satt en plastbrunn i väggen...

är rätt allkunnig för övrigt men inte när det gäller våtrum och vatten VVS med andra ord....

Kan man på nåt sätt slänga ut den duschkabinen som står där och göra en ny golvbrunn (eller är det någon inbyggd golvbrunn inuti duschkabinen?) om de finns någon? (Eller om plastbrunnen sitter i väggen) Tänkte om man vill ha en duschhörna med typ nån duschvägg istället samt även kakla väggarna och lägga klinker som golv...

vad skulle den smidigaste lösningen kunna vara om man vill fräscha upp badrummet rejält utan att punga ut allt för mycket pengar... det ser ut som att det går lite rör/slangar överallt på golvet mm.. bifogar en bild.

eller kan man bila upp det vita röret runt där väggen är under handfatet (nära golvet fast ändå i väggen) för att sedan koppla på någonting där som man förlägger ”under” golvet som man sedan sätter igen?

eller andra förslag mottages mer än gärna både tips råd och inspiration och allt som även medför att hålla kostnaderna nere så mycket som möjligt.

Tack på förhand! :)
Hej.

Allt är ju möjligt. Jag tycker det är märkligt att dom valt att göra så med avloppet om man renoverat alla stammarna..... Ska du bila upp golvet osv så måste du ju ha godkännande ifrån föreningen.

Vh Alexander.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja jag tycker det ser lite märkligt ut... och eftersom duschkabinen är typ ny så förmodar jag att dom som bodde där innan kände att en ny duschkabin kanske var ett billigt alternativ istället för något annat... vet inte varför det sattes in en duschkabin och ej heller vad som fanns där innan... men kan det finnas en golvbrunn i golvet ändå? Fast under duschkabinen då? Han jag pratade med i föreningen sa iaf att det satt en plastbrunn i väggen..

Så om ja inte vill ha en duschkabin så måste det bilas upp från rörutgången från väggen ända fram dit man vill ha golvbrunnen? :/

måste allt I badrummet rivas för att få en duschhörna + om man vill lägga klinkers som golv å kakel på väggarna? Badrummet är inte jättestort så för varje kvm som man skulle kunna spara in istället för att bygga upp för mycket från golvet eller typ sätta över massa saker som ”bygger ut” badrummet skulle vara bra för att badrummet skall upplevas lika stort /större..tack för svar :)

Det ser väldigt konstigt ut.

Min tanke är att de har flyttat badrummet till en annan plats i lägenheten än det var förut. Vad finns på andra sidan väggen där avloppet går in? Är dte möjligen kopplat på köksavloppet genom väggen? Hur är det med ventilationen?

Var finns toan? Ser det "normalt" ut där med rören?

Om man har gjort en sådan lösning så måste det finnas någon anledning. Inte säkert att det går att ordna avlopp via golvet.

Jag vet inte riktigt, kan inte kolla då jag inte har tillträde än, men det ska ju ske en överlåtelsebesiktning innan, tar dom upp sånt i en sån besiktning och kollar badrummet vad som skett eller händer där inne? På baksidan av väggen där rören kommer ifrån är köket korrekt, ja kollade aldrig i köksskåpen eller i underskåpen när jag hade tillfälle för hade ingen tanke på det då! Men köket är typ L format och den delen där vatten och kranen sitter i köket är ungefär på samma ställe som handfatet i badrummet sitter på andra sidan väggen. Ventilation vet jag inte så mycket om :/

Enligt föreningen så om jag ville så skulle dom hjälpa till med den biten med plaströret från väggen till en golvbrunn genom bilning då.. och stå för en del av dom ekonomiska kostnaderna som det skulle gå på att göra en ”ny” golvbrunn

Vet ju att det är köparens undersökningsplikt som gäller bland annat vid fel och sånt... är det värt att ringa mäklaren (tror inte hon förstår så mycket av det men ändå) eller ska man ta dit någon innan man betalar handpenningen som är på över 200 0000 (ca 10%) som snart ska betalas... eller ska jag ringa HSB föreningen och förklara för dom så kanske dom kan gå in med nycklar eller nåt och kolla?? Vilket är bäst tro? :/

och isåfall vad ska jag säga till HSB? Att badrummet inte har någon golvbrunn eller att det ser ut som det är kopplat både till höger och vänster och undrar om det får vara så?

Kan lägga till att I årsredovisningen står det 2017 så påbörjades stamrenovering av samtliga avloppsstammar med metoden RELINING (vet inte vad det är)

2020 avslutades stamrenovering av de sista avloppsstammarna

uppvärmning fjärrvärme
Byggår 1970-1972
Ventilation Mekanisk endast frånluft

Redigerat:
Jag hoppas du förstår att detta kommer att kosta 150 - 200 000 att fixa om allt är normalt. Om det finns någon teknisk anledning till att brunnen inte finns där, så blir det myyycket dyrare, om det överhuvudtaget går att fixa.

OM det är så att badrummet är flyttat, så kan det även visa sig vara problem med ventilationen. Som du du MÅSTE fixa, du kan får ett föreläggande att åtgärda.

Jg tycker absolut att du bör låta en besiktningsman titta på det här, gärna tillsammans med ex. föreningens förvaltare.

Har du skrivit på kontrakt redan? Med eller utan besiktningsklausul?

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Okej det lät fan Inge bra detta! Ja det har jag gjort

skrivit kontrakt men inte betalat handpenningen än.. pratade med någon i styrelsen som kanske sa han kunde gå upp och knacka på för att se om någon var hemma för att gå in i badrummet och se hur det ser ut! En överlåtelsebesiktning kommer göras innan tillträdet men man kanske ska anlita en riktig Besiktningman som du säger som då tillsammans med förvaltaren kollar på badrummet...?

Hade ja vetat detta hade jag aldrig skrivit på fan var dum man kan vara... :( lägger upp en bild på planritningen med och enligt den så skall typ Micron vara placerat ser ut som på ett 60 skåp men de stämmer inte heller med ritningen.

kyl/frys stämmer och sitter längst till höger sen kommer (till vänster) ett vanligt vitt 80 underskåp (Ikea) som placerats med benen som botten och utan någon igensättning längst med golvet (täcklisten saknas där under) sen kommer en 60 spishäll och ovanför en kolfiber fläkt... sedan ett 80 skåp till och bänkskivan går ända in till väggen i hörnet. Sedan kommer den ”vänstra sidan av köket och bakom den ligger badrummet. Och på den väggen i köket är det först från hörnet ett 80 skåp och en inbyggd vask med blandare cc mått på bänken. Sedan kommer en fristående diskmaskin som står på ben med droppskyddsmattan under som syns väl på bilden.tror den är rätt så gammal... sist kommer ett 60 skåp som avslut.

Tack alla som engagerar sig det betyder mycket för en som inte är så insatt i detta, och speciellt när det handlar om dryga 2 miljoner

• Planritning av en lägenhet med markerade köksinredningar som kyl/frys, skåp och vask.
    Skapa konto
Lägger upp bilden rättvänd.

Modernt badrum med duschhörna, handfat, toalett och växt på sidobord.
Skapa konto

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Planritningen jag la upp är för en 3a
Och denna planritningen som jag laddar upp bild på är för en 2a men tycker ändå att badrummet skiljer sig lite från varandra?? Och det ser väl ändå ut som en bärande vägg mellan toan och köket på bilden jag laddar upp nu?

det ser det ju inte ut som på den planritningen jag la upp först??

• Planritning av en 2a med vardagsrum, sovrum, badrum och kök som visar tjocka väggar möjligtvis bärande.
    Skapa konto
BirgitS
E Erik_elektrikern skrev:
Och det ser väl ändå ut som en bärande vägg mellan toan och köket på bilden jag laddar upp nu?
En mäklarritning är verkligen inget att lita på.
Men det kan vara en vägg som är extra tjock för att avloppsrör och andra stammar ska få plats i den. Du kan ju själv kolla om väggen är extra tjock eller om det bara är felritat (vanligt på mäklarritningar).

• Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
Ah men jag har inte tillgång till lägenheten än så kan inte kolla sånt jag hade velat nu! :/

bekymrar mig lite med det där stora vita röret som går mitt på golvet.. går den till duschkabinen som i sin tur har nån inbyggd ”golvbrunn” inuti sig själv?

fick höra nyligen iaf att det hade stått ett badkar där innan duschkabinen sattes in. Men inget mer om situationen än och hur det borde eller skall se ut...

Jag skulle aldrig godkänna den installationen i mitt badrum eller hos kund. Jag tror inte att golvmattan blir tät med ett avloppsrör så nära golvet och har du dusch så har man golvbrunn även om det finns undantag. Även tvättmaskinen kräver golvbrunn eller vattenfelsbrytare. Sedan ser det bedrövligt ut med ett rör på golvet hur fräsch kommer det bli runt det. Jag har svårt att tro du kommer under 200000:- om du skall renovera det godkänt med kakel och klinker på golv och vägg. Skriv en besiktningsklausul i köpekontraktet så du kan hoppa av affären eller kräva prisavdrag efter besiktningen då skall du inte prata med säljare, förening eller mäklare om problemet innan din besiktningsman gett sitt utlåtande. Den personen som sa att brunnen sitter i väggen vet inte vad den pratar om. Relining är ett budgetalternativ till att byta trasiga avloppsrör.

https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/8

Om du redan skrivit under ett kontrakt är det troligen inte mycket du kan göra. Märkligt att det inte var förenat med en handpenning, men förmodar att denna ska betalas den närmaste tiden. Om du hoppar av kontraktet blir du skadeståndsskyldig om säljaren får lägre pris vid en förnyad försäljning, så detta är knappast ett alternativ. Drt som bör göras är att klarlägga med föreningen vad som gäller för badrummet. Om det är problem tar du över detta vid köpet. Vilket som är det klokt att ta dit en objektiv besiktningsman så läget klarläggs.

Okej tack för svar.. han som sa att brunnen satt i väggen var från HSB styrelsen någon förvaltare... jag har ju redan skrivit på kontraktet tyvärr.. har försökt och tänkt på alla möjliga olika lösningar men hittar inte någon bra alls på detta.. ja handpenningen ska vara betald inom 1 vecka från idag. Kan jag kontakta mäklaren och lägga in en besiktningsklausul? Eller ska jag endast ta kontakt med en riktig Besiktningman först? Men han behöver ju komma in i lägenheten oavsett så jag behöver ju ändå kontakta föreningen igen ang detta... när jag frågade mäklaren om golvbrunnen så sa hon bara att föreningen kräver att man flyttar och byter till en ny golvbrunn om man ska renovera badrummet och att dom kunde stå för kostnader för upp till 10 000:-
:/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.