D
Jag håller på att renovera ett badrum. Jag har läst mig till att röret ska komma ut från väggen 20 cm från centrum avloppsröret och 25 cm över färdigt golv.

Jag hade tänkt att använda LK RiR men pga av ett betongfundament och golvregelns placering blir det svårt att få till. Precis där röret ska gå upp i den kommande väggen (stålreglar pga aktiv murstock) står en golvregel. För att få till böjen med ett RIR så behöver jag karva ut 7 cm av golvregeln. Då får jag plats med en bockfixtur. Det känns väldigt mycket att karva ut 7 cm på en 195-regel. Uppe vid genomföringen i väggen tänkte jag använda en sån där bricka med hål i.

Alternativet är att använda prisolrör för anslutning till toaletten. Rimligen kan man göra mycket snävare bockar med ett prisolrör 12 mm än med ett pexrör med skyddsrör. Frågan blir då hur jag ska fästa röret vid genomföringen av väggen. Finns det något motsvarande sätt som för pex vid stålreglar?

Diagram över badrumsrenovering med rördragning mot vägg och golvregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förstärk golvregeln med plywood...?

D
Kommer inte åt. Svårt att förklara men den aktuella golvregeln är en parallell golvregel till 3 andra golvreglar.

Om du kan lägga böjen lägre, så kan hålet i regeln vara mer mitt i. Då skadar inte hålet regelns hållfasthet (nästan). Kanske dessutom går att göra en böj på bara 40 - 30 grader (att döma av bilden), så behöver du inte få plats med en bockfixtur.

D
Tyvärr går inte! Regeln är 2 tum, dvs 51 mm. Avståndet mellan regel och tegelväggen är 2-3 cm. Jag får inte upp slangen innanför regeln. Bilden är lite missvisande där.

Tack för all input

D
Jag funderar på att sätta en plywood mellan stålreglarna och dra ut ett prisolrör. Plywooden får agera stöd åt röret tillsammans med patentband. Plywooden hamnar under kaminen som dessutom står 25 cm bort (med luft emellan). Det är därmed inga problem med värme just där.

Tror dessutom att fördelen med RIR (utbytbarheten) inte riktigt kommer till sin rätt med två 90-gradersböjar och sen ner genom en trossbotten. Tror inte röret kommer kunna bytas vid olycka.

Finns det övergångar mellan prisol 12mm och LK pex 15mm?

D Derbyboy skrev:
Jag funderar på att sätta en plywood mellan stålreglarna och dra ut ett prisolrör. Plywooden får agera stöd åt röret tillsammans med patentband. Plywooden hamnar under kaminen som dessutom står 25 cm bort (med luft emellan). Det är därmed inga problem med värme just där.

Tror dessutom att fördelen med RIR (utbytbarheten) inte riktigt kommer till sin rätt med två 90-gradersböjar och sen ner genom en trossbotten. Tror inte röret kommer kunna bytas vid olycka.

Finns det övergångar mellan prisol 12mm och LK pex 15mm?
Tänk på att ev övergångar mellan rör/slang inte får byggas in i golvet...

D
Nej den övergången blir nere i krypgrunden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.