Vi ska totalrenovera badrum och jag har länge drömt om en walk-in-dusch.

Ett alternativ är att låta snickare bygga upp vägg på båda sidor om duschen. Det vore ju mysigt och verkligen ge den där walk-in-känslan.

Men jag får kapitulera för alternativet med fast duschvägg, av ekonomiska skäl.

AV ekonomiska skäl skulle jag också helst slippa att måttbeställa. Det finns färdiga duschväggar i glas som ger ett djup i duschen på 1150mm.
Räcker det för att inte skvätta ner hela badrummet? Draperi är UTESLUTET.
Befintlig väggdel som duschen hamnar mot är 1200mm så på så sätt passar ju den duschvägg jag har sett ut perfekt.
Jag betalar gärna för att det byggs på under glasväggen så att det blir ordentligt fall in i duschen. Planen är att sätta en smal, rak golvbrunn i duschen.

E EmmaCarex skrev:
Vi ska totalrenovera badrum och jag har länge drömt om en walk-in-dusch.

Ett alternativ är att låta snickare bygga upp vägg på båda sidor om duschen. Det vore ju mysigt och verkligen ge den där walk-in-känslan.

Men jag får kapitulera för alternativet med fast duschvägg, av ekonomiska skäl.

AV ekonomiska skäl skulle jag också helst slippa att måttbeställa. Det finns färdiga duschväggar i glas som ger ett djup i duschen på 1150mm.
Räcker det för att inte skvätta ner hela badrummet? Draperi är UTESLUTET.
Befintlig väggdel som duschen hamnar mot är 1200mm så på så sätt passar ju den duschvägg jag har sett ut perfekt.
Jag betalar gärna för att det byggs på under glasväggen så att det blir ordentligt fall in i duschen. Planen är att sätta en smal, rak golvbrunn i duschen.
Hej.

Vi renoverad precis som ni ska göra hela vårt badrum. Och vi hade samma problem. En tillverkare ville ha 22000:- för en "Walk in dusch"..... Så vi valde istället och köpa en duschvägg som va 1380mm vi är supernöjda med den. I ert fall OM nu inte det räcker kan man ju alltid eftermontera en dörrbakom beroende på bredden ni har i duschen?

Vh Alexander

Förklara för en oinsatt, förklara, vad är en ”Walk-in-dusch”? Går man inte in i alla duschar? Har dessa duschar funktioner som övriga duschar inte har?

• Gilla
Citrona och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Förklara för en oinsatt, förklara, vad är en ”Walk-in-dusch”? Går man inte in i alla duschar? Har dessa duschar funktioner som övriga duschar inte har?
haha ja sant. Skillnaden är att man inte stänger om sig, med ex dörr eller draperi, utan ”bara” kliver rakt in i duschen.
Jag hyrde en lägenhet en gång som hade en sådan dusch, fast med tre fasta, kaklade väggar och sen dess har jag inte kunnat släppa tanken på att ha en själv.

Scsi Scsi skrev:
Hej.

Vi renoverad precis som ni ska göra hela vårt badrum. Och vi hade samma problem. En tillverkare ville ha 22000:- för en "Walk in dusch"..... Så vi valde istället och köpa en duschvägg som va 1380mm vi är supernöjda med den. I ert fall OM nu inte det räcker kan man ju alltid eftermontera en dörrbakom beroende på bredden ni har i duschen?

Vh Alexander
det är sant. Vi har ju inte bredare badrum än vad vi har, så egentligen är det ju bara att chansa och hoppas. Har ni frostat? Jag skulle gärna ha frostat eller t.o.m. mörkt frostat glas för att uppnå den där ombonade känslan.

• Gilla
Scsi
  • Laddar…
E EmmaCarex skrev:
haha ja sant. Skillnaden är att man inte stänger om sig, med ex dörr eller draperi, utan ”bara” kliver rakt in i duschen.
Jag hyrde en lägenhet en gång som hade en sådan dusch, fast med tre fasta, kaklade väggar och sen dess har jag inte kunnat släppa tanken på att ha en själv.
Ok, förstår vad du menar. Sån har jag stött på när jag bott på hotell. Visste bara inte att det kallades ”Wall-in-shower”. :)

E EmmaCarex skrev:
det är sant. Vi har ju inte bredare badrum än vad vi har, så egentligen är det ju bara att chansa och hoppas. Har ni frostat? Jag skulle gärna ha frostat eller t.o.m. mörkt frostat glas för att uppnå den där ombonade känslan.
E EmmaCarex skrev:
Hej.

Så här ser min vägg ut.

Väggavdelare av ljust frostat glas med svart ram i ett rum med betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ljust frostat glas.

Vh Alexander.

Scsi Scsi skrev:
Hej.

Så här ser min vägg ut.

[bild]

Ljust frostat glas.

Vh Alexander.
Tjusigt!
Hur mycket fall har ni?
Vad är max för denna fasta vägg?

E EmmaCarex skrev:
Tjusigt!
Hur mycket fall har ni?
Vad är max för denna fasta vägg?
Hej.

Fallet har vi runt 15mm / m kanske något mer precis vid brunnen och sen har vi fall ca 1m ifrån brunnen centrum och bakåt.

Hur menar du max för denna fasta vägg?

Vh Alexander

Scsi Scsi skrev:
Hej.

Fallet har vi runt 15mm / m kanske något mer precis vid brunnen och sen har vi fall ca 1m ifrån brunnen centrum och bakåt.

Hur menar du max för denna fasta vägg?

Vh Alexander

tänkte mer om du behövde bygga upp mycket undertill, för att inte glipa. Har sett att vissa leverantörer angett Max fall.

E EmmaCarex skrev:
tänkte mer om du behövde bygga upp mycket undertill, för att inte glipa. Har sett att vissa leverantörer angett Max fall.

Hej.

Jaha nu är jag med.

Mitt fall är gjort efter 90mm bredd. Så där duschväggen står är det plant. Det enda jag gjorde efter montaget va att dra en slikonefog jämns med golvet/väggen.

Vh Alexander

Låter bra! Tack!

Paul-Staffanstorp
I ett av mina badrum har jag en nisch som är 1m bred och 1,8m djup.
Blandaren (takdusch) sitter på kortväggen längst in i nischen men det stänker ut precis till utkanten av nischen.

Vad gäller fallet har jag en Unidrain längst in och fall rakt in mot den vilket fungerar klockrent.

Badrumsnisch med takdusch på mörk kaklad vägg, röd handduk, vit kakel och golv avlopp.
Skapa konto

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
I ett av mina badrum har jag en nisch som är 1m bred och 1,8m djup.
Blandaren (takdusch) sitter på kortväggen längst in i nischen men det stänker ut precis till utkanten av nischen.

Vad gäller fallet har jag en Unidrain längst in och fall rakt in mot den vilket fungerar klockrent.

[bild]
Väldigt snyggt!!

Vh Alexander.

Paul-Staffanstorp
Scsi Scsi skrev:
Väldigt snyggt!!

Vh Alexander.
Tack... :)

Har i efterhand fällt in en handdukstork till sidan om den som sitter där för jag tycker inte de är så effektiva så de klarar 2 badlakan och detta badrum är "mitt & grabbens"...

Trådhyllan från XXXLutz och sitter med sugkoppar... enormt hållfast och skönt att slippa göra hål i väggarna.

Kan ju alltid lägga ett par bilder till än om det blir lite OT... hoppas inte det stör någon. ;)

Renoverat badrum med vita kakelväggar, en abstrakt väggkonst och ett litet fönster.
Skapa konto
Modernt badrum med vit handdukstork, handfatsskåp, spegel med belysning, toalett och brunt golv.
Skapa konto
Modernt badrum med handdukstork, tvättställ, spegel med belysning och förvaringsskåp.
Skapa konto
Badrum med toalett, handdukshängare, duschslang och toalettpappershållare på kakelvägg.
Skapa konto
Vy under en handfatsskåp som visar röranslutningar, en vattenmätare och väggfästen.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.